Fläckar på golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    Fläckar på golden

    Jag har ett problem med att alla mina goldens får svartgrå pigmentfläckar lite varstans. Jag har köpt djuren vid ett flertal olika tillfällen och från olika handlare men de uppvisar alla samma problem. Inga av fiskarna var fläckiga då jag köpte dem. Vissa individer är fläckigare än andra. Jag använder inte spirulina i maten och matar uteslutande med egenblandat räkmix (räkor, ärtor, gelantin). Jag använder inte heller någon form av färgförstärkare. Jag har normala vattenvärden för Malawi.
    Är det någon som har en aning om vad anledningen kan vara och i så fall vad jag skulle kunna göra åt den?
  • Frasse
    Användare
    • april 2002
    • 36

    #2
    Det diskuterades ett liknande problem här: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60
    Konstigt när du kör med räkmix att det blir fläckar vad har du mer u räkmixen?



    MVH
    MVH. Tony...

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Du säger inte om du har spenat i räkmixen eller inte !
      Jag har även erfarenhet utav att även spenat kan framkalla dessa pigmentförändringar. Spenat innehåller också mycket nitrat å igentligen skulle man kunna utesluta spenaten i räkmixen eller i varje fall inte ta med så mycket

      Kommentar

      • Frasse
        Användare
        • april 2002
        • 36

        #4
        Jag kör med spirulina och spenat i min räkmix och har inte några som helst problem med piggment fläckar eller liknande...

        MVH
        MVH. Tony...

        Kommentar

        • Daniel
          Användare
          • april 2002
          • 156

          #5
          Det är helt från fall till fall !
          En del klarar sig undan och en del får olyckligtvis dessa pigmentförändringar. Beror även på hur mycket man lagt i räkmixen, spenat har även en liten faktor i det hela.

          Jag kör utan Spirulina, och har alltid gjort så. Jag anser att det är ett ganska onödigt. För fiskarna är ju fina från början, och trivs de så visar de sina fina färger.

          Spirulina är väldigt lätt att överdosera om man inte är van.
          Det fins något annat ämne på marknaden som heter "ashtasin" eller något sådant som är bättre sägs det och inte lika lätt att överdosera
          och man får även snabbare resultat om man nu är ute efter färbättra de redan fina färgerna.

          MVH
          Daniel


          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Jag har absolut ingenting i räkmixen förutom räkor, ärtor och gelantin. Jag matar uteslutande med räkmix. Ändå blir mina goldens prickiga.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              citat:

              Spirulina är väldigt lätt att överdosera om man inte är van.
              Menar du att det behövs vana för att lära sig använda ett kryddmått???

              Pigmentering beror på överdosering av karoten, detta finns i såväl spirulina som spenat men också i t ex räkskal, morötter och Astaxanthin. Minskar man på karoten-innehållet brukar fläckarna försvinna relativt snabbt. Prova dig fram och variera sammansättningen av fodret.

              Mvh Michael Persson

              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...