Låta andra välja fiskar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brandel
    Användare
    • september 2006
    • 26

    Låta andra välja fiskar.....

    Följer detta forum dagligen och minst en gång i veckan (känns det som, har ingen statistik)är det någon som vill att andra ska välja vilka fiskar dom ska ha! Att välja själv - är inte det själva poängen med hobbyn? Har själv en bekant som ska köra igång en malawiburk och knallar iväg till affären och låter dom beställa hem 5 arter till honom - utan att han själv har en susning om vad han beställt och dessutom till en 180-litersburk
    Man blir matt av hur fantasilösa vissa individer är.
    Till sist en liten anekdot från i morse: Jag har en annons på blocket där jag säljer yngel av Interruptus. Telefonen ringer, en dam av utländsk härkomst frågar vilka fiskar jag har?
    - Malawiciklider!
    - Är det Guppi?
    brandel
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    visst kan jag/man prata över-entusiastiskt om sina favoriter och det kan vara lite svårt att hela tiden försöka var objektiv men visst bör man känna att de val man gör tillsist är sina egna.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Många ggr är det enklast och bäst att andra (t.ex från detta forum) får välja, eller rättare sagt ge tips om vilka fiskar som passar bäst ihop i ett akvarium om man har absolut noll koll.
      Bäst svar får man säkert om man anger storleken på akvariet samt vattenvärden.

      Att låta en akvarieaffär välja ut fisk kan i många fall vara ödesdiger, då vissa får dollartecken i ögona när de får frågor av totalt okunniga personer.

      Men som tur är, är de allra flesta akvariebutiker seriösa och ger bra information.
      Förhoppningsvis gav du den utländska damen ett bra svar.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        I dom flesta fall så ber nog folk om tips och förslag ifall man har missat nån schysst fisk, men jag tror dom allra flesta redan har ett hum om vilka firrar dom vill ha. Sen är det ju många (inkl. jag själv) som redan har ett förslag och sen frågar proffsen om dom tror det blir en bra kombo. Men jag förstår vad du menar.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Brandel
          Användare
          • september 2006
          • 26

          #5
          Förhoppningsvis gav du den utländska damen ett bra svar. [/QUOTE]

          Jag lyckades faktiskt undvika ett gapskratt, en syrlig kommentar och dessutom
          avstyra en affär då jag kände att Nix - kan inte sälja mina "kära yngel" till någon
          som inte vet skillnaden på malawi och guppi.
          brandel

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            #6
            Jag frågar mest för att jag själv inte är så inne i tanganyika som jag kör på nu.
            Det finns andra som har mycket mer erfarenhet än mej, så på sätt blir de dom som väljer lite....

            Dom säger en art och jag tittar på den, ser den bra ut och verkar intressant så testar jag den...

            //Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • designedbylife

              #7
              Vet inte riktigt vad du syftar på med att andra väljer fiskar åt en. Det som jag tycker att jag ser här på forumet är oftast "jag har dom här och dom här fiskarna, är det nån som har ett tips på vilken annan art som skulle passa in?" och liknande. Det handlar ju om att nån tipsar, man kollar upp och sedan bestämmer sig för om man är intresserad eller inte.

              Då är det väl knappast någon annan som väljer?

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • juni 2006
                • 961

                #8
                Väljer tycker jag inte, men det är vel en av de orsakerna som sådanahär siter kommer till. likasinnade vill ha nånstans att disskutera sina firrar å spekulera i olika konstelationer och arter, samt ta hjälp av all den expertis som man kanse inte själv sitter inne med.

                Kommentar

                • anfall
                  Användare
                  • november 2004
                  • 139

                  #9
                  Jag gillar akvariehobbyn för at jag kan så lite lite i förhållande till allt vad man kan lära sig. Det finns ju inga gränser. Att kasta ut en fråga eller en fundering här är ett sätt att lära sig nya saker och undvika onödiga misstag. Jag har själv kastat ut frågor och jag tycker att trådar på andras funderingar på fiskvall m m är intresanta. Hoppas att det fortsätter så här på forumet. Det händer ju att nybörjare frågar här och de har alltid fått jyssta svar.

                  Det är minst lika roligt att förbereda sig för ett fiskköp som att göra det! Särskilt när man kan bolla funderingar med andra.

                  Anders

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 557

                    #10
                    Jag önskar att jag tog till mig mer av vad folk tipsar mig om här. Folk varnade mig för att använda trä från skogen i akvariet och min ovilja att lyssna kostade mig en massa fiskar. Jag blev även varnad om att blanda Metriaclima pga korsningsrisken och det gjorde jag ändå vilket jag nu får gå och oroa mig för
                    De som frågar först är väl duktiga kan man tycka. De som tar till sig av svaren är riktigt smarta.
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av Brandel
                      Man blir matt av hur fantasilösa vissa individer är.
                      Till sist en liten anekdot från i morse: Jag har en annons på blocket där jag säljer yngel av Interruptus. Telefonen ringer, en dam av utländsk härkomst frågar vilka fiskar jag har?
                      - Malawiciklider!
                      - Är det Guppi?
                      Har varit med om liknande..

                      Skulle köpa mina först påfågelciklider och gick in i affärn.....kollae ut två stycken..

                      Gick fram till personalen och sa
                      " Jag skule vilja köpa två stycken Påfågelciklider ! "
                      " Ok sa damen, det är en fisk va " och skrattade bortgjort !

                      Synd man inte var snabbare i munlädret och sa " Nej det är en såndäringa fågel som liknar en fisk

                      //Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      Arbetssätt...