Art sammansättning i 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Art sammansättning i 240

    Hej,

    Nu har jag äntligen bestämmtmig för vilka arter jag Ha, så om jag sätter upp vilka jag vill ha så kan väll ni komme med förslag på hur sammansättningen skulle kunna se ut.?

    Arter

    Altolamprologus C. Chaitka
    Neolamprologus Buesheri
    Xenotilapa flavipinnis kasanga
    Callochromis plerospilus "redstripe rainbow maswa"
    Cyprichromis microlepidotus "bulu point"
    Julidochrmois marlieri "burundu"
    Lamprologus brevid "sunspot ikola.



    Kommigen nu var inte blyga och spekulera fritt om hur många av varje och olika sammansättningar osv, för bästa sammnahållning i burken osv osv..

    mvh
    decimus
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    Julidochromis arten skall heta "burundi", inget annat...

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Decimus

      Arter

      Altolamprologus C. Chaitka
      Neolamprologus Buesheri
      Xenotilapa flavipinnis kasanga
      Callochromis plerospilus "redstripe rainbow maswa"
      Cyprichromis microlepidotus "bulu point"
      Julidochrmois marlieri "burundu"
      Lamprologus brevid "sunspot ikola.

      Kanske 4 st(minst, de kan vara ganska elaka mot varandra) Altolamprologusar, 5-6 st Callochromis, Cyp. microlepidotus vet jag inte mycket om, men är den inte aggressivare än leptosoma så går det nog med 6-10 st. Eventuellt skulle du kunna ha ett litet par snäcklekare nånstans också.

      PS. Jag är inte världsbäst på att göra fisksammansättningar, men jag skulle chansa på detta(det kan ha blivit lite mycket fisk) DS.
      MVH

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        mm jo har tänkt att byta sand till råda sand med den lite finare sorten (finar_= finkornig)

        och bar köra skiffer högar(för jullarna) och sedan bara sand sand så långt ögat når.. kanske 40 kilo?

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          har alla söndagsledigt idag?

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            20 Cyprichromis + 10 Xenotilapia (och kanske ett brevispar).
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Ursprungligen postat av Decimus
              Hej,

              Nu har jag äntligen bestämmtmig för vilka arter jag Ha, så om jag sätter upp vilka jag vill ha så kan väll ni komme med förslag på hur sammansättningen skulle kunna se ut.?

              Arter

              Altolamprologus C. Chaitka
              Neolamprologus Buesheri
              Xenotilapa flavipinnis kasanga
              Callochromis plerospilus "redstripe rainbow maswa"
              Cyprichromis microlepidotus "bulu point"
              Julidochrmois marlieri "burundu"
              Lamprologus brevid "sunspot ikola.



              Kommigen nu var inte blyga och spekulera fritt om hur många av varje och olika sammansättningar osv, för bästa sammnahållning i burken osv osv..

              mvh
              decimus
              Skojjar du?
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Byttorp
                Skojjar du?
                ja det var min första tanke också,magnus.Men han kanske menar allvar.
                så vi kanske skulle upplysa honom att det kanske bli lite för många sorter för den baljan, eller också så kanske han mening bara var, att ha några få av dom sorterna han skrev upp mvh janne

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  #9
                  Behöver inte vara så syrliga... (?) om nu läser ordentligt så är det dom arter jag kan tänka m eller snarare skulle vilja ha, och jag ber nån som har bättre koll än mig att göra en bra kul sammansättning utav den gruppen, självklart skall jag inte ha alla... de har jag för litet för det förstår jag med.


                  D

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag antog att det var det lokala utbudet eftersom vissa arter var så lokalspecifika.

                    Min uppfattning, åsikt och erfarenhet är att Cyprichromis ska hållas i stora stim i stora akvarier. Jag testade nyligen att stoppa 10 jumbo-leptosomor i en burk och det såg verkligen för löjligt ut. Fiskens beteende som den normalt visar direkt syntes inte röken av ens efter en vecka. Till ett 240 hade jag istället valt Paracyprichromis framför Cyprichromis då de inte alls har samma behov av akvarielängden och simyta, samt att de funkar alldeles utmärkt i små grupper om endast ett tiotal.

                    Att Altolamprologus skulle vara tuffa mot varandra är alldeles korrekt, men att det skulle avhjälpas genom att stoppa i fler som så småningom blir ihjälslagna tycker jag verkar onödigt. Har du möjligheten att få tag på ett vildfångat par så satsa på det och ge honan en bra snäcka. Problemet med fisken (och charmen) är hur de äter. De kommer med största sannolikhet även att vara en plåga för eventuella Callochromis/Xenotilapia när de med sina gangsterfasoner simmar rätt in i leken och mumsar i sig godiset.

                    Planerar du att hålla några sandlekande ciklider rekommenderar jag att du skippar lamprologiderna med undantag för L. brevis som är osedvanligt snäll.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      personligen skulle ja satsa på en grupp snäckisar med nån Telmatochromis typ Vittatus eller kanske en grupp princessor, om ja valde sandciklider blev nog mitt val Xenotilapia Papilio..kolla in länken för dessa
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        #12
                        Strålande svar! fler sånna! =)

                        ok, så callo/xeno artetna är liteveka då? A compreccisepsen har jag redan och jag tycker de verkar vara i de vekaste laget faktiskt,, och de har inte rört varandra..(kan jag ha hanar tror ni? dock så är den ene liite stööre och mörkare på hjälarna...) men åter till vekhet, kommer de sedan ble de starkare i karet då och konkurerra ut xeno/callo arterna?


                        ok, vad tycer nu vilka e "bättre" bettende mässigt då? callaochromis eller xenotilapia..

                        skulle de fungera med Jullar i denna combo.. har hört att jullar kan vara stöniga av sig, vilken är den "minst" stöniga så att säg.?


                        callo/xeno, julidochromis, L stappersi paracyprichromis oc A c ? elelr e de för många fortfarande..


                        Men ni har jue artena högst upp, sätt i hop några olika förslag och motivera gärna varför =)

                        mvh
                        D

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          callochromis sägs vara ganska tuff och ja tycker att din burk är i minsta laget för dom, men det kan ju gå ändå...
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Decimus
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 961

                            #14
                            ok, Xeno då.. hittat en pa


                            vittaus, hur e dom? HIttade en Telmatochromis sp. "Dhonte orange" den verkade som en riktig snygg en =) kanse en sån?

                            *aahh va svårt de e å bestämma sig*

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              Telmatochromis caninus som är bland det värsta i aggro man kan ha faktiskt och sägs i dag vara synonym for T.dhonti så den skulle ja inte vilja ha alls..ja tänker mer på de mindre arterna av vittatus typ som den här http://www.tanganyika.ru/images/fish..._brichardi.jpg
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...