Mina första VF, vad ska man tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Mina första VF, vad ska man tänka på?

    Har nu vågat skaffa mig ett par vildfångade fiskar. Allt jag vet är att man ska mata med flingfoder ett tag, men vad mer ska man tänka på? Vad är det som skiljer sig från att hålla odlade fiskar?

    Det är 2+3 Metriaclima Greishakei

    Skulle vara tacksam för lite tips!
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Inte mata för mycket i början. Håll koll så att alla äter.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av Cissi
      Har nu vågat skaffa mig ett par vildfångade fiskar. Allt jag vet är att man ska mata med flingfoder ett tag, men vad mer ska man tänka på? Vad är det som skiljer sig från att hålla odlade fiskar?

      Det är 2+3 Metriaclima Greishakei

      Skulle vara tacksam för lite tips!
      Det du bör eftersträva är att få en mjuk övergång på de vildfångade till dina normala rutiner, d.v.s det är dom som skall acklimatiseras, inte dina befintliga fiskar. Har du fått rådet att mata med flingfoder så gör det och gå sakta över till det du brukar mata med. En del akvarister "nollställer" VF. Vilket innebär att de får ett "antibakteriellt/antiparasitologiskt bad". Detta för att de inte skall ha något skit med sig och smitta dina fiskar. Karantänakvarium ett par veckor innan de släpps ner i favoritburken är ett annat gott råd.
      Det kan vara en bra idé att ha något preparat typ AquaFuran hemma ifall de börjar matvägra. Efter detta så är det inget som skiljer från att ha odlade fiskar.
      Senast redigerad av Perikles; 24 november 2006, 21:57.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      Arbetssätt...