T. otostigma-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    T. otostigma-lek

    Mina Triglachromis otostigma hade lite kul överraskningar när jag kom hem idag. Till att börja med har de under dagen flyttat ganska exakt 50 kg sand och placerat mot frontglaset. Med lite akrobatiska övningar kan man iallafall krångla sig fram se några firrar bakom denna enorma mur av sand

    Den andra överraskningen är att en av dem har munnen proppfull med ägg, och de ytterst få läsvärda texter om hur ruvningen går till säger ju inte så mycket. På http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8209&LOPNR=3 finns en gammal men intressant artikel om dessa sillar, men är det någon av er som har lite koll på läget om hur länge de går med äggen innan de byter osv? Något jag inte bör göra under tiden de ruvar? Är de såpass lättskrämda att ett vattenbyte kan få dem att svälja godsakerna?
    Tony Englund
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Vet inte mer om dem än att de är fräcka firrar och sägs leva i dybiotoperna. De är med i Brichards stora bok (har varit sugen på dem sedan dess), men där står inget om lek. Denna googling ger kanske lite fler svar:



    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Robin översätter en artikel om T. otostigma till Ciklidbladet, du får be honom skyna på lite .
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Ah, då finns det lite läsning

        Här kommer lite bilder:
        Tony Englund

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ägg minsann.. får hoppas de vet vad som krävs framöver
          Tony Englund

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Deras "lekgrop". Bottenytan är totalt 130x60cm, och eftersom paret tagit exakt halva för sig själva är det ju en bit. Hanen patrullerar frenetiskt runt mittgänsen och släpper inte någon annan förbi. Denna art skall ju enligt vad jag läst vara hur snäll som helst, men jag vettetusan om jag vill hålla med om det..
            Tony Englund

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Nämen oj då vad avundsjuk jag blir nu.
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • olaJ
                Användare
                • augusti 2003
                • 584

                #8
                Det var som f-n Tony, är det dom små rackarna från Aqua-Treff som lekt? Kul :-)

                Jag gissar att det är samma beteende som hos Limnochromis auritus, där tappade jag de första 3 kullarna, jag väntade på att tre veckor skulle gå, men det visade sig att dom bara ruvade 9 dagar, sedan spottades ynglen ut för att plockas in först när någon fara dök upp. De här bägge arterna leker på samma sätt, ser väldigt lika ut och har samma beteende, så se upp om några dagar och kolla om det finns utspottade yngel i någon grop eller bo.

                Grattis igen och jag är inte så lite avis jag heller.....mina djur är ju för tusan 15-16 cm stora och har ju vänt upp och ner på hela karet från första stund, men inte någon lek ännu. Vad har du matat dom med Tony?
                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Tackar och bugar. Skall hälsa firrarna från er

                  Ola, de är inte sådär pyttesmå längre. Honan som tuggar har nog klivit förbi 10cm, så de växer bra. De får samma mat som alla andra firrar, dvs pellets, flingor och räkmix med bara en nypa ärtor.

                  Jag har i princip fyllt hela botten med 32mm PVC-rör kapade i ca 40cm längd och en massa halva tegelrör. Uppepå detta lade jag ett 10cm lager fin sand. Det tog dem något dygn innan de lyckats gräva ur alla rör, så de hålls ständigt sysselsatta eftersom de täcker rören allt eftersom de flyttar sanden fram och tillbaka.

                  Enligt artikeln i CB tuggar de ju inte längre än 11 dagar, och frågan är om jag inte låter dem spotta i karet (om de nu går tiden ut vill säga).
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Denna art skall ju enligt vad jag läst vara hur snäll som helst, men jag vettetusan om jag vill hålla med om det..
                    Allstå, de här rackarns akvariefirrarna... ingen av de jag har haft verkar ha läst böckerna!! Cyps snälla och lite veka? Jo, jo, men två hannar delade upp ett 600 på mitten, dängde allt annat i karet och slogs till blodvite uppstod. Vi kommer aldrig att se slutet på detta, men det gör ju hobbyn lite roligare.

                    Intressant annars, det där med korttidsmunruvning. Inte helt vanligt i sjöarna. Keep us posted!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony

                      Jag har i princip fyllt hela botten med 32mm PVC-rör kapade i ca 40cm längd och en massa halva tegelrör. Uppepå detta lade jag ett 10cm lager fin sand. Det tog dem något dygn innan de lyckats gräva ur alla rör, så de hålls ständigt sysselsatta eftersom de täcker rören allt eftersom de flyttar sanden fram och tillbaka.
                      Detta var intressant. Du måste skriva lite mer om varför du gjorde så. Hur viste dom att rören var > 10cm under sanden? Såg firrarna att du la ner rören i sanden?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Detta var intressant. Du måste skriva lite mer om varför du gjorde så. Hur viste dom att rören var > 10cm under sanden? Såg firrarna att du la ner rören i sanden?
                        Njae, värre grävskopor får man nog leta efter, så de grävde väl helt enkelt frenetiskt överallt tills de hittade rören. I naturen gräver de ju gångar i dybotten, och jag förmodar att de får gräva en del även där för att hitta bra byggförutsättningar för att skapa tunnlar.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Förbannelse!

                          Inte helt oväntat hade honan svalt äggen nu när jag kom hem. Grrr..

                          Återkommer förhoppningsvis med ny info och nya bilder när de (och jag) är på rätt humör igen
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • olaJ
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 584

                            #14
                            Åke Kjellander höll ett fint föredrag för oss nere i Malmö för ca 2 timmar sedan, ville bara passa på att tacka Tony för den fina hälsningen till mig under föredraget, trots att han inte var där.........

                            När Åke visade en bild på en tuggande otostigmahona så hade Tony fått honom att skriva "Hälsningar till Ola J" på bilden, vilket resulterade i muntert skrockande i lokalen (åtminstone från dom som visste att jag försökte odla dom till mötets odlingstävling, men inte lyckats).......

                            Min fotohämnd kommer när man minst anar det Tony.......sov med ett öga öppet :-)
                            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av olaJ
                              Åke Kjellander höll ett fint föredrag för oss nere i Malmö för ca 2 timmar sedan, ville bara passa på att tacka Tony för den fina hälsningen till mig under föredraget, trots att han inte var där.........

                              När Åke visade en bild på en tuggande otostigmahona så hade Tony fått honom att skriva "Hälsningar till Ola J" på bilden, vilket resulterade i muntert skrockande i lokalen (åtminstone från dom som visste att jag försökte odla dom till mötets odlingstävling, men inte lyckats).......

                              Min fotohämnd kommer när man minst anar det Tony.......sov med ett öga öppet :-)
                              vi har faktiskt väntat länge nog på din lilla fotohämnd ola, är det kanske så att micke åker med på ett hörn, så det är därför som du tvekar. mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...