Världens dyraste Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #16
    Ursprungligen postat av specmats
    var det inte nån som försökte/försöker odla på goldenkalambo?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Sofus
      Användare
      • februari 2004
      • 190

      #17
      den länken verkar inte fungera...
      1m³ afrika i vardagsrummet!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
      http://www.akvarieforening.se/

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av Sofus
        den länken verkar inte fungera...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Det som är lite oroväckande är att det verkar som att ju mer akut utrotningshotad en tropheusart är, desstor fler är villiga att betala hutlösa summor för de få som finns kvar i sjön.
          Tony Englund

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #20
            Ursprungligen postat av Tony
            Det som är lite oroväckande är att det verkar som att ju mer akut utrotningshotad en tropheusart är, desstor fler är villiga att betala hutlösa summor för de få som finns kvar i sjön.
            Jepp tyvärr känns det ofta som att det enda som räknas är att ha en så sällsynt art som möjligt! Hur den ser ut spelar mindre roll så länge ingen annan har den..

            Det är lite skryt över det hela! Ungefär som folk som har ovanliga och dyra bilar gärna visar upp dem.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av PsyM
              Jepp tyvärr känns det ofta som att det enda som räknas är att ha en så sällsynt art som möjligt! Hur den ser ut spelar mindre roll så länge ingen annan har den..

              Det är lite skryt över det hela! Ungefär som folk som har ovanliga och dyra bilar gärna visar upp dem.
              Det är en ganska naturlig utveckling av många hobbies. När man har/haft alla fiskar man kan hitta i en normal akvariumbutik så strävas det mot andra arter som dom inte har, oftast då lite sällsynta. Att kalla det skryt är lite fånigt, det är samma sak som att säga att dom som anser det bara skulle vara avundsjuka vilket inte alltid stämmer heller. Jag kan förstå att folk vill ha ovanliga arter. Vissa arter är sällsynta pga andra orsaker en fångst och kommer försvinna inom en snar framtid iaf därför att dom har blivit utkonkurerade. Nu menar jag inte att man då promt ska fånga dom sista och hålla i fångenskap utan vill bara påpeka att det inte alltid är fångsten av dom som får dom att försvinna.

              Har man som hobby tex att sammla på ovanliga bilar som du tar som exempel så varför ska dom då inte vara stolta om dom hittat en ovanlig bil i fint skick eller fixad den själv... känns isf värre att förkasta deras stolthet som dom känner över det som ådstakommit inom sin hobby... så tycker jag =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #22
                Jag har bilder på danskens (Kenneths) alla Golden Kalambos. Jag vet dessutom vad alla kostade. Den guldorange honan som såg ut som en riktig guldfisk, och som dessutom inte ens var VF utan F1 (från damm i Zambia), kostade svindlande 18 000 SEK.

                De fina Trophesus som Per Bjellert bjuder ut för höga priser hoppas jag är de fisk han köpt av mig. Höga priser på vår fina odlade fisk tycker jag är bra för att få alla att förstå att kvalitet är viktigare än pris. För bra F1 borde betalas mycket bätttre än för dålig VF eller för dålig F32 från lerdammar i Burundi. Hur man kan ens tänka sig att köpa Zambiafisk F32 från Burundi övergår mitt förstånd. Men det verkar inte vara så att kvalitetsmedvetandet är så stort i Sverige. Bara skiten har fått flyga från Burundi hart det likt "Kejsarens kläder" undergått en förändring till något som inte går att ifrågasätta.

                Ha det bra och tänk lite själva.
                Senast redigerad av Lars Andersson; 20 november 2006, 23:25.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                Arbetssätt...