Mina hästnosar byter rom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Mina hästnosar byter rom!

    Äntligen fick jag då se själva bytet. Min E. Cyanosticushona har ruvat 11-12 dagar nu och tyckte det var hög tid att maken gjorde sitt. Det tyckte förmodligen inte han. Det första intrycket var att honan var förbannad på hanen. De cirklade runt varandra och hon gjorde utfall mot hans sida. Han gjorde mindre utfall mot henne men det såg mest ut som han gjorde det för att visa de andra fiskarna att han minsann inte var en toffel. Efter någon minut såg jag att honan släppte ett romkorn som hanen snabbt fångade upp. Sedan kom det ett romkorn var 20-30 sekund ungefär. Vid ett tillfälle blev det ett avbrott då hanen var tvungen att jaga iväg en L. Ocellatushane som är på tillfälligt besök i akvariet. Därefter fortsatte rombytet omväxlande med honans "attacker" mot hanens sida. Efter 3-4 minuter verkar de nu klara.

    Vid tidigare tillfällen har jag sett honan söka upp hanen och simma på ett lite vinglande och snett sätt. Första gången trodde jag att hon var sjuk men tydligen visar hon på detta sätt hanen att det är dags för honom att ta över. Han brukar smita undan men tydligen lyckas hon "övertala" honom så småningom. Men detta är första gången, efter säkert sju-åtta lekar, som jag sett själva överlämningen. Skoj!

    Lite förvånad är jag dock. Jag trodde att det var yngel som lämnades över efter 10-11 dagar, inte ägg. Nåja, det är väl jag som läst på dåligt.
    Senast redigerad av Per B; 19 november 2006, 11:44.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Skoj att ha observerat det!! Var inte helt på det klara med att de byter, men det ringer någon klocka när du skriver det. Själv var jag lika glad första gången jag verkligen SÅG Cypsen leka, efter ett bra antal kullar. Går blixtsnabbt och kan avbrytas när som helst. Minns även artikeln i Akvariets tidskrift, där jag för första gången såg bilder på lekande Stänktetror (tror det var Zukal som fotat/skrivit). Nästa utmaning är att fästa det på bild och delge oss andra!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Kul,Per!! När på dygnet hände detta? Samtliga ggr hos mig har de skiftat innan alt. efter belysningstiden och jag har alltså aldrig få se detta. Hur mkt ägg var det?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Patrik: Jag skulle så gärna fota om jag hade en vettig kamera. Jag har ju Tropheus i samma kar och de simmar alltid för snabbt och i vägen för min lilla digitala kompaktkamera.

        Ozric: Jag såg 7-8 ägg men de brukar producera några fler varje gång så jag missade säker några byten. Tidpunkten var strax innan jag skrev. Med andra ord i fullt dagsljus.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Jan-ErikJ
          Användare
          • juli 2006
          • 10

          #5
          Jag har också observerat bytet en gång på mina Tanganicodus irsacae. Stora gul/orange ägg bytte vårdare! Kul! Bytet ägde rum på eftermiddagen och varade kanske en kvart, med lite avbrott för att hålla nyfikna borta.

          De leker med jämna mellanrum, men jag har, som sagt, bara sett bytet en gång.

          Jan-Erik
          400L Tanganyika
          Tanganicodus irsacae
          Neolamprologus leleupi
          Neolamprologus multifasciatus
          Telmatochromis brichardi
          Julidochromis transcriptus
          Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

          Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

          Kommentar

          • Mia L
            Användare
            • april 2002
            • 83

            #6
            Jag har också lyckats att få se när de byter äggen. I det fallet så var det Cyanstictus och det var yngel men såg ut som ägg. De hade ett litet huvud och en liten svans men såg nästan ut som ett ägg. Jag hade turen att få se det nära framrutan så jag kunde studera ynglet nära. Jag skulle tro att alla ägg är kläckta efter 10-12 dagar. Jag tog några foton men tyvärr så blev de inte så tydliga att man kunde se ynglet utanför munnen men jag hoppas på bättre tur nästa gång.

            Jag skulle senare flytta denna hane med yngel. Han släppte ut 4 st yngel med gulesäck i håven vilket gjorde mig mycket stressad : ) Jag tänkte försöka att fånga upp dom och sen lägga dom i en yngelkasse för att se om det lykades. Men jag hade för dålig sådan så ynglen ramlade ut i strömvirvlarna. Då fick jag se att hanen hade återhämtat sig efter flytten och studerade vad jag gjorde. När ett yngel kom seglandes mot honom så tog han in det igen. Vilken lycka! Jag såg sen till att alla yngel kom i närheten av hans grotta där han stod och han fick tillbaka in alla yngel igen även om det sista var mycket svårt och krävde säkert 10 försök!
            Han är ännu inte släppt ut dessa yngel utan det är ca 5 dagar kvar men jag skulle tro att dessa yngel är ganska starka med tanke på vad de har varit med om.

            Det är i alla fall mycket intressant med hästnosar. De är klart de mest intressantaste fiskar jag vet.
            Mia L

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Åh vad roligt att få höra fler med samma (och ändå inte samma) upplevelse. Jag blev speciellt intresserad av din beskrivning Mia. Just det där kämpandet att få in och ta hand om alla ynglen är häftigt!

              Några detaljer: Mina fiskars romkorn var klarorange. Men vad ska man annars tro om "Bangwe Orange"? Att det är en smärtsam pocedur har jag underförstått försökt att förklara. Din beskrivning förstärker den upplevelsen Mia! Mitt råd, utan att vara expert, är att låta hästnosarna klara av det här själva. Är de vildfångade så har de ett nedärvt beteende som gör att de klarar av sin lek på bästa sätt. Är de F1 eller yngre så behöver de bara tid för att hitta rätt i lekbeteendet.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Kul grej, Per. Egentligen borde man alltid ha en filmkamera laddad i lokalen för att föreviga dylika företeelser. Eller i.a.f en vanlig digitalkamera. Hmm, tål att tänkas på.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Per,
                  menade inte att stressa dig med fotandet - mest skoj att ha sett det för en gångs skull!!

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...