Sveriges fulaste fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #16
    Ursprungligen postat av ozric
    Xantism el. svamp eller vad beror det på??
    nja tror faktiskt inte de. den har vart så här ändå sen jag fick den för kanske ett å ett halft årsen. verkar inte sprida sig och ingen av dom andra har nästan nått tror de va nån av dom andra som hade en liten svart fläck. men inte i närheten av den här. eller nu när jag tänker efter så tror jag inte att den var så här svart på huvudet. det har kommit efteråt läppen var svart då med men inte hela huvudet. Skulle nästan tro att chriber har rätt i de han skrev. att det är nått systemfel på dom.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Är den inte sjuk så är det väl bara att odla på den? Kanske världssensation med MC/OB på Brevis!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av Danne_K
        Är nog inte helt omöjligt dom är helt galna. stoppar man ner händerna i tanken så flyger dom på en. En av hanarna som är ca 5cm spöade en bright blue zebra på nästan 15cm...
        Låter som rätt normalt humör för de flesta snäckisar... Skum ser han ut i allafall. Brukar de verkligen ha så extrema grävskopor till munnar? Har de andra mindre mun?

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #19
          Den här ser betyderligt större ut när den är svart. Men tycker att den är lite större än dom övrigas men kan vara en syn villa.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #20
            Ursprungligen postat av ozric
            Är den inte sjuk så är det väl bara att odla på den? Kanske världssensation med MC/OB på Brevis!

            Hehe kanske de om någon vill ha en fisk som ser och är elak så är ju den här perfekt

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • februari 2006
              • 777

              #21
              här kommer en bild på en av dom övriga ("normala") så kan man ju gämför lite

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Jag har lite svårt att säkert avgöra vad jag ser på bilderna... Det är alltså en brevis-hane som har stora svartfärgade svulster eller svullna områden på sida och huvud? Lite påminnande om ett svart "eldsmärke": http://www.snulaser.co.kr/nfl/images/nfl_01.jpg

                Stämmer det?

                I så fall skulle jag gissa att det antingen rör sig om någon virussjukdom, eller just om nån slags variant av eldsmärke (om nu fiskar kan få sånt). Det skulle också kunna röra sig om permanenta immunoeffekter av infektion av parasiter - fisk får svarta fläckar där t.ex. cestodlarver encysterar sig under huden.

                Eftersom åtminstone jag inte kan avgöra om det är ärftligt, skulle jag inte rekommendera att du odlar på dem.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Jag har lite svårt att säkert avgöra vad jag ser på bilderna... Det är alltså en brevis-hane som har stora svartfärgade svulster eller svullna områden på sida och huvud? Lite påminnande om ett svart "eldsmärke": http://www.snulaser.co.kr/nfl/images/nfl_01.jpg

                  Stämmer det?

                  I så fall skulle jag gissa att det antingen rör sig om någon virussjukdom, eller just om nån slags variant av eldsmärke (om nu fiskar kan få sånt). Det skulle också kunna röra sig om permanenta immunoeffekter av infektion av parasiter - fisk får svarta fläckar där t.ex. cestodlarver encysterar sig under huden.

                  Eftersom åtminstone jag inte kan avgöra om det är ärftligt, skulle jag inte rekommendera att du odlar på dem.

                  Svulnader kan man väll inte riktigt sägga att de är. den är liksom bara svart... sen så verkar det då inte vara något som smittar i varje fall med tanke på att det inte sprider sig och ingen annan har fått något. å har haft fisken i kanske 1.5 år...

                  har suttit och kollat lite mer på dom nu. skrev tidigare att jag trode att det var någon mer som hade någon lite svart fläck men det var det inte. Utan det är bara den här som har dessa svart "fläckar"
                  Senast redigerad av Danne_K; 18 november 2006, 17:06.

                  Kommentar

                  • PeBe
                    Användare
                    • september 2005
                    • 26

                    #24
                    Kanske nån slags "Brevis Gårbatjoff"

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      här kommer en bild på en av dom övriga ("normala") så kan man ju gämför lite
                      Tycker munnen på den svarte ser större ut och dessutom väl uppnosig. Svullen liksom, speciellt överläppen. Månne någon (icke smittsam) sjukdom ändå.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #26
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Tycker munnen på den svarte ser större ut och dessutom väl uppnosig. Svullen liksom, speciellt överläppen. Månne någon (icke smittsam) sjukdom ändå.

                        Hilsen,

                        P

                        jo tycker också att den ser lite större ut. men kan ju bero lite på att den blir mer markerad när den är svart. och på så vis ser större ut utan att igenterligen vara det. vad det beror på att den är svart vet jag då inte. om det skulle vara någon sjukdom så verkar den då inte lida av det har aldrig sett att den beter sig något annorlunda än någon av dom andra. de enda som som väll är förutom nu att den är svart fläckig är att den har svårt att få brudar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...