Nytt 240-liters malawi - hjälp med fiskval!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Det ger ju klart möjligheten att kunna välja bland fler tänkbara kandidater.

    Jag skulle nog ändå hållt mig till 3 arter, blir ganska rörigt annars. Nu har jag 5 arter i mitt 500 liters + några "ströfiskar" som "har blivit över".

    Det är:
    Pseudotropheus sp. Acei "ngara" 10 st
    Metriaclima Livingstonii 4 st
    Labidochromis Hongi (red) 8 st
    Tropheops Macrophthalmus "blue cap" 5 st
    Cynotilapia Afra "edwardi" 4 st

    Det blir ganska rörigt, tycker jag iaf. Kan ju iofs bero lite på blandningen också men...

    Men nu är det bara i väntan på att mina större burkar ska bli klara så ska sammansättningen bli mer genomtänkt. Det finns så många snygga intressanta malawi att man lätt "förköper" sig. Impulsköp är ju inte helt sällsynta . Ta god tid på er nu, sen är det jobbigare när man tänker " fan, skulle ha köpt den, eller den, och den..."

    Kan tänka mig att du har fått en liten nytändning nu när ett nytt projekt är i planeringsstadiet, så har det iaf blivit för mig!

    Lycka till!

    Också nybliven sambo!

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #17
      låter som att 3 arter är tillräckligt, Demasoni som bas var det väl!? skulle helt klart satsa på de mindre mbunas arterna som sällskap, vad är du ute efter? personligen skulle ja kanske ha
      M.Joanjohnsonae so ja tycker är superläcker,tredje arten är ja osäker på..

      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #18
        Tackar för svaren! Ni har nog helt rätt i att tre arter är tillräckligt. Frågan är om vi verkligen ska köra på demasoni, med tanke på hur svåra dom verkar vara.

        M. joanjohnsonae var riktigt läcker och det är möjligt att det kanske blir nån melanochromis till slut. Men för tillfället lutar jag nog mer åt om det skulle funka med hongi, rödzebra och trewavasae. Har på senare tid helt svängt vad gäller OB och MC och tycker numera att det är fantastiskt snyggt. Skulle gärna ha lite OB-rödzebrahonor.

        Kanske 1+3 trewavasae och sen två grupper med hongi och rödzebra på kanske tio individer vardera? Annars kanske det skulle funka med demasoni, hongi och nån melanochromis.

        Ja, man får verkligen en nytändning med ett nytt akvarium i vardande. Speciellt när man ska ge sig in på en helt ny sjö. Men vi har tänkt på artsammansättning och allt annat sen i oktober, november nån gång, så det är hyfsat genomtänkt. Men plötsligt kommer man på nån ny idé, som tex. att flytta tanganyikorna till 240-litaren och sen fylla på med malawi i 375:an istället.

        Jag tror det kommer bli bra. Det känns som att malawi kräver mer plats än tanganyika. Tanganyika har man ju ofta bara i par, medan malawi ofta hålls i större grupper.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        Arbetssätt...