Nytt 240-liters malawi - hjälp med fiskval!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Nytt 240-liters malawi - hjälp med fiskval!

    Hej alla!

    I samband med att jag ska bli med sambo, så ska sovrummet renoveras. Sambon är som tur är också väldigt akvarieintresserad (citat: "Kan inte jag få skrapa rutorna?!"), och hennes plan var tidigare att skaffa en malawiburk till sin lilla etta. Men istället flyttar hon in hos mej och då är det självklart att vi skaffar malawiburken till vår gemensamma lägenhet. Själv har jag sen tidigare två Tanganyika-akvarier och jag börjar också bli sugen på malawi.

    Nåväl. Det var bara lite bakgrund för att ni skulle bli lite inspirerade och för ert höga nöje. Här kommer frågorna.

    Den nya malawiburken ska alltså stå i det nyrenoverade sovrummet och där får det inte plats ett större kar än ett 240-liters, med standardmåtten 120x40x50 (LxBxH).

    Efter att ha plöjt BTN Malawi-boken, ciklid.se, resten av internet, samt Stockholms tre största akvariebutiker börjar vi nu få ett litet hum om vilka fiskar vi vill ha. Nu är frågan om ni tror att dessa funkar i ett 240-liters (vilket dom ska enligt mina efterforskningar), om dom funkar ihop och hur många av varje man bör ha.

    1. Pseudotropheus demasoni (självklart - den är ju så snyyygg!)
    2. Labidochromis sp. hongi (fantastisk liten krabat)
    3. Labeotropheus trewavasae (ett måste efter att vi sett den live och både blivit störtförälskade i den)
    4. Metriaclima estherae, alltså rödzebra.

    Vad tror ni? Vilken kombination skulle fungera och hur många av varje? Trewavasaen kan jag tänka mej kanske 1+3, men övriga?
    Daniel Andréasson
  • B-mark
    Användare
    • oktober 2005
    • 95

    #2
    Jag har Ps. demasoni + L. hongi + Melanochromis interruptus i ett 540 l. Denna kombination är helt i min smak och fungerar säkerligen i ditt kar med, då de inte blir så stora. Ofta ger en större mängd fisk, en mindre effekt av aggressioner, men då blir det förstås ännu mer avfall som måste bort med täta vattenbyten. Om du väljer L. trewavasae och M. estherae så borde även dessa funka i sammansättningen, trots att de blir något större som fullvuxna.
    Mitt förslag:
    Art 1) Skaffa en grupp för att minska aggressionerna. 2) 2+5 3) 1+3 blir bra! 4) 1+3 även här.
    Skaffar ni färre, så lär ni ändå ha stor chans till att karet blir överbefolkat, då dessa mbunas är mycket lättlekta.
    Lycka till!
    / Stefan

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Tror att du ska ta bort labeotropheusen, den passar nog inte bland de andra. Men annars så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle funka.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • B-mark
        Användare
        • oktober 2005
        • 95

        #4
        "Tror att du ska ta bort labeotropheusen, den passar nog inte bland de andra."

        Jag tycker nog att denna fisk kan passa gott då den och M. estherae betar alger på olika sätt, vilket kan vara kul att studera. Tänk bara på att L. trewavasae är en typ som behöver mycket syre i vattnet, så se till att cirkulationen fungerar bra och rör om i ytan.
        / Stefan

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Det kan bli ganska plotrigt med 4 arter i ett 240L.Jag har själv ett 240L med 3 arter, men funderar på att minska ner till 2 artrer istället. Jag har just nu i karet P,demasoni och Golden och A,Röd rubin.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Har ingen erfarenhet av Hongi men är inte den rätt så arg av sig!? När Trewavasaen växt till sig så är karet för litet för att få ut nåt av dem,anser jag. Samma med Rödzebran,typ. Nä,hade jag varit du hade jag nöjt mig med 15-20 Demasoni. Möjligen att jag hade kört med nåt gult också. Mel. Johanni el Interruptus (varning för övermatning då de lätt växer sig för stora) ,typ 1+5/10 vore ju snyggt.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av dinajel
              Hej alla!

              I samband med att jag ska bli med sambo, så ska sovrummet renoveras. Sambon är som tur är också väldigt akvarieintresserad (citat: "Kan inte jag få skrapa rutorna?!"), och hennes plan var tidigare att skaffa en malawiburk till sin lilla etta. Men istället flyttar hon in hos mej och då är det självklart att vi skaffar malawiburken till vår gemensamma lägenhet. Själv har jag sen tidigare två Tanganyika-akvarier och jag börjar också bli sugen på malawi.

              Nåväl. Det var bara lite bakgrund för att ni skulle bli lite inspirerade och för ert höga nöje. Här kommer frågorna.

              Den nya malawiburken ska alltså stå i det nyrenoverade sovrummet och där får det inte plats ett större kar än ett 240-liters, med standardmåtten 120x40x50 (LxBxH).

              Efter att ha plöjt BTN Malawi-boken, ciklid.se, resten av internet, samt Stockholms tre största akvariebutiker börjar vi nu få ett litet hum om vilka fiskar vi vill ha. Nu är frågan om ni tror att dessa funkar i ett 240-liters (vilket dom ska enligt mina efterforskningar), om dom funkar ihop och hur många av varje man bör ha.

              1. Pseudotropheus demasoni (självklart - den är ju så snyyygg!)
              2. Labidochromis sp. hongi (fantastisk liten krabat)
              3. Labeotropheus trewavasae (ett måste efter att vi sett den live och både blivit störtförälskade i den)
              4. Metriaclima estherae, alltså rödzebra.


              Vad tror ni? Vilken kombination skulle fungera och hur många av varje? Trewavasaen kan jag tänka mej kanske 1+3, men övriga?

              Nummer 2-4 blir lite för stora och är lite för "stökiga" att ha i ett 240 liters kar. Att ha alla 4 arterna du föreslår blir för trångt, anser jag.
              Jag föreslår att du skippar 2-4 och går på att ha en grupp P. Demasoni och sedan kompleterar med någon/några av de mindre Malawis som finns t.ex. P. Saulosi eller mer stillsamma mesigare såsom Golden eller någon Aulonocara. Låt Demasoni gruppen stå för aktiviteten och få bli dominerande i karet.
              Så skulle jag nog ha gjort. Eller som andra redan ha varit inne på Demasoni och en mindre Melanochromis t.ex. interruptus.
              Min zoon

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Tack för alla bra synpunkter och idéer!

                Jag håller med om att fyra arter kan bli lite trångt, och rödzebran är absolut inget krav. Hade själv på känn att det kanske inte var det bästa alternativet. Det var mest för att få något rött/orange i akvariet.

                Hongi är lite av ett krav, och jag har förstått att den kan vara lite aggro, men att den skulle bli för stor? Hongin är ju en väldigt liten mbuna?

                Något gult har vi varit inne på, men kommit fram till att vi skippar. Golden känns för vanligt och tråkigt, M. johannii är för smutsgula och hanarna är blåsvarta precis som demasoni (fast åt andra hållet, så att säga. ). Samma sak med saulosi, där hanen dessutom är väldigt lik demasoni. Kanske skulle man spana in M. interruptus en extra gång dock...

                Trewavasae är en fisk som dykt upp i våra tankar först på senare tid och vi får nog tänka över både en och två gånger om vi ska ha den. Åsikterna tycks gå lite isär här om det skulle funka. Kanske skulle det funka med 1+3 trewavasae tillsammans med antingen ett gäng demasoni eller ett gäng hongi, så att man stannar på två arter.

                Jag tror nog att fiskvalet kommer att falla sig naturligt när man väl fått burken på plats och börjar stoppa ner fiskar. Då får man en känsla av hur många och vilka fiskar som fungerar. Åtminstone har det varit så hittills med mina andra akvarier.

                Tack igen för alla synpunkter. Det är det här som är så bra med forumet. Att man kan få ett bollplank att studsa idéer och tankar mot. Nu får vi sätta oss ner och fundera lite till och ta ytterligare några rundor bland Stockholms akvariebutiker.

                Ytterligare tankar och idéer kring vår kommande malawiburk är förstås varmt välkomna!
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Amatören

                  #9
                  240L Malawi

                  Hej! Jag har ett Malawi med exakt samma mått. Det har snurrat i lite mer än ett år. Tänkte delge lite av mina erfarenheter. Akvariet är bestyckat med ett Rena Filstar xP2 ytterfilter samt ett Aquaclear Powerhead 50 innerfilter. Jag har haft liknande fiskval som du nämner. Här är dock min erfarenhet; L.trewavasae 1+2, har fungerat kanon, M.estherae 1+7, har fungerat kanon, Ps.demasoni 10, blev katastrof, alla dog. M.callainos 1+4, har fungerat ok, 2st dog dock ganska tidigt. För ett halvår sedan stoppade jag in Ps.Crabro 1+4, där dog den minsta här om dagen..., i övrigt har de fungerat bra. För ca' två månader sedan köpte jag 2+4 C.afra edwardii, fungerar än så länge mycket bra. Båda hanarna leker faktiskt, sanslöst snygga. Köpte igår 5st M.cyaneorhabdos, som är otroligt vackra. Tack vare detta skall jag göra mig av med Ps.crabro'na, då dessa vuxit mest, samt inte är lika "roliga". Matar varannan dag med räkmix. Byter 1/3 del vatten i veckan.
                  Lycka till!!!

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Tack Amatören! Det är precis sånt här jag vill veta! Det är superintressant att höra folk med egna erfarenheter av exakt en sån här burk.

                    Tråkigt med demasonisarna. Det är lite det jag är orolig för också, att dom ska dö allihopa. Man har ju hört ett antal skräckhistorier om hur känsliga demasoni är och att dom hackar på varandra tills ingen är kvar...

                    Kul att höra att både trewavasae och rödzebra fungerar så bra! Även afra och cyaneorhabdos är fiskar som har simmat runt i mina tankar. (Alltså tankarna i huvudet, inte dom i mitt vardagsrum. )

                    Cyaneorhabdos är kanske en idé att köra på istället för demasoni. Det som är trevligt med dom är ju att både hanarna och honorna är vackert blåsvarta (till skillnad från andra melanochromis som interruptus och johannii).

                    Har du alla dessa fiskar i din 240:a nu? Alltså trewavase, estherae, callainos, afra och cyaneorhabdos? Dvs. 27 fiskar, om man räknar bort crabrosarna. Det är bra att veta ungefär hur mycket fisk man maximalt kan ha i.

                    Sen måste jag få fråga om filtreringen. Till ditt Aquaclear Powerhead 50, kör du det där påhängsfiltret? Och sen kompletterar med ett ytterfilter för mer filtervolym? Min plan var nämligen att köra med ett Powerhead 50 i en BTN-modul R. Jag tänkte att det skulle räcka både vad gäller cirkulation och filtervolym.
                    Senast redigerad av dinajel; 19 november 2006, 17:46.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      om du tittar på carsten i ålborg så har han en balja med bara salusi,kanonsnyggt och om du får tag i fina salusi så är dom inte smutsgula, matar du med rätt foder så kan dom till och med gå åt det oranga hållet,
                      och om du dessutom skaffar kanske 8 hannar och 12 honor lägger dom mot en vit sand. det vita gör att dom inte bli så smutsgula, så får du en kanonbalja.
                      sedan måste jag också nämna en annan sak, se alltid till att ha två pumpar i baljorna utifall en skulle paja så har man alltid en backupp. mvh janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 20 november 2006, 00:32.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        M.Interruptus blir mkt snygga-helgula honor, johanni blir oxå snygga med en klar gul-orange färg, men det gäller fina ex och tyvärr är de flesta odlade blaskiga i färgerna
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • november 2004
                          • 569

                          #13
                          Ny idé!

                          Jag plockar upp den här tråden igen, för det rör samma fiskar och akvarium, men idén är ny.

                          Jag funderar på att plocka över de tanganyika-fiskar som idag går i 375-litersburken till det kommande 240-litersakvariet och istället köra Malawi i 375:an. På så vis kan jag ha fler malawi, och jag tror att mina tanganyikafirrar kommer trivas lika bra på lite mindre yta. Jag kommer köra med BTN Slimline i 240:an. I 375:an finns en BTN Rocky.

                          Vad tror ni?

                          BTN Rockyn i 375:an tar ju upp cirka 10 cm, så "bredden" blir cirka 40 cm i båda karen. Det enda som skiljer är egentligen 30 cm i längd (120 cm istället för 150 cm). Skulle det alltså funka med följande tanganyikor i ett 240-liters?

                          - 1+1 A. calvus
                          - 2+2 P. nigripinnis (med BTN slimline lär dom väl trivas?)
                          - 3+3 L. multifasciatus
                          - 1+1 J. regani
                          - 1 N. leleupi

                          Och min ursprungliga konstellation med malawi (se första inlägget i den här tråden), vad skulle funka i ett 375-liters? Alltså, trewavasae, demasoni, hongi och rödzebra.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Det går säkert jättebra! Men nigripinnisarna skiter nog i om det är slimline eller inte.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Det går säkert jättebra! Men nigripinnisarna skiter nog i om det är slimline eller inte.
                              Jag tror det också, men det är alltid skönt om flera tror på idén.

                              Vad gäller nigripinnisarna och slimline, så var det kanske lite kryptiskt. Alternativet var att inte ha nån bakgrund alls, utan bara måla bakrutan svart. Och jag tror nigripinnisar bättre gillar en stenbakgrund att hänga mot, än bara svartmålat glas... (Tänkte inte sätta i en "riktig" BTN för jag tycker det tar för mycket plats. Det blir slimline à la Micke istället. )

                              Nån med idéer kring malawi i 375:an?
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...