Tanganyika funderingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    Tanganyika funderingar!

    Efter att ha få ihopp en hyfsad bänk till mitt 240 liters är det bara det roliga kvar nämligen inredning och fiskarna. Efter mycket grubblande fram och tillbaka föll valet på tanganyikaciklider(har ju redan ett malawikar). Jag har inte så stor kunskap om tanganyika och skulle därför uppskatta lite feedback på fiskvalet och sammansättningen.

    En snäcklekare är ju givet. Jag funderar på brevis som är en riktig liten snyggis. 4-6 stycken verkar vara ett rimmligt antal.

    Någon gul variant av Altolamprologus skulle kanske kunna passa fint. Finns ju en del att välja mellan både när det gäller arter och storlek. Det lutar mest åt compressiceps. Ett eller två par skulle kanske vara lagom. Kanske passar dessa inte med snäcklekare?

    Paracyprichromis nigripinnis är en annan firre som jag gärna skulle vilja ha i mitt tangakar. Enligt artbeskrivningen rekommenderas 125 cm och 300 liter men andra rekommenderar andra storlekar på karen. Nåväl det skulle kanske vara värt att testa med en 8-10 stycken. Ett annat alternativ skulle vara en grupp av någon prinsessvariant. Verkar dock vara svårt att få sessorna att inte ta över karet helt. Kanske är de olika arterna olika benägna att "ta över karet"?

    Kanske kan även ett par jullar skulle kunna få plats i mitt tangakar. Regani kipli är snyggast tycker jag.

    Skulle detta kunna funka eller är jag helt fel ute? För många fiskar? För många arter? Fel blandning?Tacksam för era synpunkter!
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Jag har 2 Altolamprologus compressiceps, 2 Lamprologus brevis och 6 Cyprichromis leptosoma i mitt 240.
    MVH

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      En liknande tråd finns här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=54203
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Dessa är rätt trevliga förutom cyanon. De får föröka sig själva och det blir alltid nåt yngel kvar av en lek.
        Leleupina ville inte vara med på bild.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Det låter som om du är på rätt spår maghty mattis, t ex regani kipili är inte fel. Jag har köpt fem ungdjur som ganska snabbt blivit två, men dom är nöjda med livet för tillfället. Ta en funderare igen om nigripinnis är rätt, dom är ju mer anpassade till lite större ytor och gör sig bäst i ett ännu större lite halvskumt akvarium med andra djupvattenfirrar. Tycker jag.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Dessa är rätt trevliga förutom cyanon. De får föröka sig själva och det blir alltid nåt yngel kvar av en lek.
            Leleupina ville inte vara med på bild.
            Vicken tangaliga du har Wilhelm! Där verkar det vara full fart. Är det egenodlade marlieris?

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ja dom har förökat sig själva från att jag köpte 6st för några år sedan och som inom några veckor bara var 3 kvar pga slagsmål. Och nu är det väl ett 30 tal tror jag.
              Samma sak med prinsessorna. En hane (han i mitten på bilden) och 2 honor. Det har blivit många till slut och hanen jagar ihjäl alla uppkäftiga "ungtuppar"
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Ursäkta mattis, lite från din huvudfråga men ändå rätt sällskap, men jag undrar om det är så att jullar är ena råa sällar? Jag har nyss köpt en hel del fisk och de flesta har klarat sig bra. Tanganyikakillisarna dog i transporten men annars har alla fiskar överlevt utom en kilesa som packade ihop efter en vecka. Utom då jullarna. Dom har simmat omkring som en liten unggrupp och allt har sett normalt och ganska hormonfritt ut. Efter några dagar stod en av dom givakt uppåner längs en växtstjälk och dog strax därefter. Sedan har resterande sex blivit två där jag bara sett ett till lik. Det sköna i kråksången är att det var ett tjeckiskt gäng där några av fiskarna var av irriterande låg kvalitet med otydliga hackiga linjer och blekgult pigment. Paret som blev över är eliten med skarpa kontraster i gult och svart och med en starkt violett strålfjäder i stjärtfenan.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Samtliga gånger jag har haft jullar har jag börjat med en liten grupp. Denna grupp har sedan blivit 1 överlevande par ganska snabbt. Jag tror det krävs ett ganska stort akvarie för att hålla 2 par av samma art. Ett 222 liters var på tok för litet i alla fall. När paret väl har slagit ihjäl de andra börjar yngelproduktionen. Mitt förra regani "kipili" par höll ett relativt stort revir. De lämnade bara kanterna till N. marunguensis och L. ocellatus. Jag har inte varit med om att de slår ihjäl individer som tillhör andra arter, men de är enligt min erfarenhet skoningslösa mot sina egna. Samtidigt är det en trevlig syn när paret tolererar sina gamla ungar som tackar sina föräldrar genom att ta hand om sina småsyskon. Ett antal kullar i olika storlek går efter ett tag i karet. Jag hardock begränsad erfaranhet. Så här har J. regani "kipili" och J. marlieri fungerat i mina kar.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Min erfarenhet av J. regani 'kipili' är också att dom är ena råbarkade sällar. Det måste höra till undantagsfallen om man lyckas ha mer än ett par i ett kar. Jag har aldrig lyckats i min 375:a. Hade en ensam julle som höll tre andra i total skräck i ett par fasansfulla dagar innan jag omplacerade honom. Vad gäller dom tre återstående så gaddade två genast ihop sig och tokmobbade den tredje. Det är nog den tuffaste fisk jag haft. Prinsessorna framstår som just "prinsessor" i jämförelse...
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • svanvik
                      Användare
                      • september 2006
                      • 90

                      #11
                      Märkligt hur olika man kan uppfatta jullar. Köpte 4 transcriptus och 4 regani till mitt 375 kar. Där gick de tillsammans med 4 prisessor och 4 lelupi. Prinsessorna tog såklart kommandot i karet och förökade sig snabbast men de andra klarade också av att få upp några yngel. När prisessorna fick åka till akvariehandlarn blev det snabbt fullt av jullar i karet. Allt såg relativt fridfullt ut. Inga lik eller hackkyklingar vad jag minns. Till saken hör möjligen att hela baksidan och kortsidorna var täckta av sten i olika storlek så det fanns massor av grottor i olika storlekar.

                      Det ryms mycket fisk i ett "tiovåningshus"...

                      Sen kan jag inte låta bli att ha växter så det var inte möjligt för någon dominant hanne att ta för sig hela karet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...