Eretmodus cyanostictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Eretmodus cyanostictus

    Hur många individer av denna art kan man ha i ett kar på 344 liter? 125*55*50 är måtten på karet.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Speedcat
    Användare
    • juni 2005
    • 80

    #2
    Ja det e lite svårt att säga hur många man kan ha för dom e parbildande..
    Jag har 1 vuxet par i ett 720 och jag vill säga att det e en jäkla knepig firre det där..
    Ena veckan så e dom inte mer än ett par cm ifrån varandra och leker och andra veckan jagar han henne nästan till döds!!!
    Men dom e grymt snygga=)

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Okej, någon mer erfarenhet som kan hjälpa till att förstå dessa firrar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ska man gå efter mina erfarenheter av att hålla Eretmodus så blir kontentan att det inte är en akvariefisk! Av totalt 17 VF (under olika perioder) har det ALLTID slutat med att det går ensamma hanar kvar i karen.Jag måste göra nåt "fel" med dem som lockar fram sådana aggressioner,är jag rädd. Kan bara inte fatta vad... Jo, EN teori har jag; har ju alltid kört med så ljus inredning som möjligt med mkt ljus också. Det tenderar att Hästnosarna blir blekare i färgerna och det kanske skickar "fel" signaler till hanen som då blir mordlysten på sin hona och övriga hästnosar i karen. Kanske långsökt men det är nog det enda jag ser kan vara orsak till detta lynnet.

        Preyer; jag hade kört på ett flertal ungfiskar som jag hade låtit växa upp tillsammans.Kommr säkert bli enåenannan att plocka bort med tiden men jag tror att detta sättet minimerar oönskade dödsmisshandlar.Genom att göra så tror jag också att chansen att få fler par blir större. Alternativt att du kör på ett säkert (vuxet) par från början.
        ps.var det dig jag fick ett mejl av?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Ska man gå efter mina erfarenheter av att hålla Eretmodus så blir kontentan att det inte är en akvariefisk! Av totalt 17 VF (under olika perioder) har det ALLTID slutat med att det går ensamma hanar kvar i karen.Jag måste göra nåt "fel" med dem som lockar fram sådana aggressioner,är jag rädd. Kan bara inte fatta vad... Jo, EN teori har jag; har ju alltid kört med så ljus inredning som möjligt med mkt ljus också. Det tenderar att Hästnosarna blir blekare i färgerna och det kanske skickar "fel" signaler till hanen som då blir mordlysten på sin hona och övriga hästnosar i karen. Kanske långsökt men det är nog det enda jag ser kan vara orsak till detta lynnet.
          Intressant teori Ozric. Jag har som du kanske kommer ihåg ett perfekt fungerande Cyanosticuspar sedan ett år tillbaka. De har gått i ett ganska mörkt inrett akvarium. Men nu har jag kompletterat den Duboisigrupp som hästnosarna delar akvarium med och i samband med det gjorde jag om inredningen helt. Nu har jag bara ljus sandsten sedan en vecka tillbaka. Du gör mig alltså lite nervös med teorin. Än så länge fungerar det dock utmärkt, "Sune och Märta" lekte på nytt i förrgår och verkar trivas tillsammans. Vi får se hur det går framöver...
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Preyer; jag hade kört på ett flertal ungfiskar som jag hade låtit växa upp tillsammans.Kommr säkert bli enåenannan att plocka bort med tiden men jag tror att detta sättet minimerar oönskade dödsmisshandlar.Genom att göra så tror jag också att chansen att få fler par blir större. Alternativt att du kör på ett säkert (vuxet) par från början.
            ps.var det dig jag fick ett mejl av?
            Japp, det verkar så. Jo det är nog skillnad att köpa ett gäng ungfiskar mot ett gäng viltfångade. Jag är rätt sugen på att testa och vill gärna ha lite fler och då är det nog helt säkert bra med ungfiskar som växer upp ihop. Karet är iallafall ganska stort och har ett hyffsat djup. Verkar dock som jag får inreda med lite mer sten.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Om man skulle ta och bara ha en enda hästnos så skulle ju den inte ha någon att ta livet av...
              Men det skulle kanske istället bli så att den dör av ensamhet?
              MVH

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                ...och vi akvarister kanske dör av tristess?

                Nja, roligast är väl att ha flera av samma art så man kan se så mycket som möjligt av naturligt beteende (inklusive lek).
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ratz
                  Om man skulle ta och bara ha en enda hästnos så skulle ju den inte ha någon att ta livet av...
                  Men det skulle kanske istället bli så att den dör av ensamhet?
                  Men det kan man ta å skita i anser jag... Har för dagen 3 ensamma hanar i tre olika troffe-kar och de e fan inte snälla mot troffarna heller när de lägger den sidan till När det är mörkt i rummet och de ser sin egen spegelbild och den spänner å har sig ger den sig på de mindre troffarna. Då har jag lust att ta`n i håven ge`ren te katten... Så behållningen med Eretmodus,enligt mig, är att se det starka parbandet när de betar sida vid sida eller upprätthåller en revirgräns parvis mot ett annat par,likt Thorichtys. DÅ är det en syn för sore eyes.
                  De är ju ganska fula också om jag ska va riktigt ärlig...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Jan-ErikJ
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 10

                    #10
                    Varför inte prova några Tanganicodus irsacae istället. Jag har 2 par utan problem i ett 400L kar med mycket gömställen. Det verkar som att denna hästnos inte är lika aggresiv mot artfränder, även om de förstås smågruffar lite.

                    ozric: Smaken är ju som baken..., men själv tycker jag att de både är snygga och häftiga! Ett måste i ett Tanganyikasällskaps-kar!
                    400L Tanganyika
                    Tanganicodus irsacae
                    Neolamprologus leleupi
                    Neolamprologus multifasciatus
                    Telmatochromis brichardi
                    Julidochromis transcriptus
                    Altolamprologus compressiceps "sumbu shell"

                    Hemsida: http://picasaweb.google.com/flatneck

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Valet av art har lite att göra med tillgång från privat odlare. Även Jullar finns att tillgå.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Stephan E
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 307

                        #12
                        Har provat med att låta mina Hästnosar från Kasanga gå i en burk med svart sand och de är mycket mörkare nuförtiden men mina Tropheus Kapampa som går i samma burk är inte lika snygga längre pga det mörka underlaget.

                        Hästnoshanen håller på att mobba ihjäl honan men nu ska de få byta burk till ett med fler gömställen. Köpte tyvärr bara 2 st hästnosar när jag importerade fisk från Tyskland.
                        Förhoppningsvis så kan det bli ett par men som det ser ut i dagsläget så ser det mörkt ut.
                        Senast redigerad av Stephan E; 13 november 2006, 13:09.
                        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                        Kommentar

                        • matereo
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 169

                          #13
                          Ursprungligen postat av Prayerman
                          Hur många individer av denna art kan man ha i ett kar på 344 liter? 125*55*50 är måtten på karet.
                          Hehe, först lejonhuvudciklider, sen hästnosar! Fränt med fiskar med udda utseende och egen simstil tycker jag med

                          Kommentar

                          • popetoteror
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jan-ErikJ
                            Varför inte prova några Tanganicodus irsacae istället. Jag har 2 par utan problem i ett 400L kar med mycket gömställen. Det verkar som att denna hästnos inte är lika aggresiv mot artfränder, även om de förstås smågruffar lite.

                            ozric: Smaken är ju som baken..., men själv tycker jag att de både är snygga och häftiga! Ett måste i ett Tanganyikasällskaps-kar!
                            Jag pratade med Kent i Nol och han anser att det kan vara vanskligt att ha ett fåtal Tanganicodus, har man däremot en grupp med 10 individer så sprids aggressiviteten mellan dem så att någon enskild invdivid inte blir "ihjämobbad" - kanske lite av samma taktik som med troffar.

                            Jag vet inte om detta även gäller Eretmodus, jag är dock sugen på att testa. Även jag tycker att det är en snygg och intressant fisk.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ett tag sen jag skrev i denna tråden. Kan uppdatera lite vad som hänt hos mig med Eretmodusen...

                              Alla VF par resulterade i ensamma hanar, men jag tog hand om några kullar. Petade i 8 st könsmogna f1r till 720 karet m Kiriza. Såg ut att bli 3 fungerande par - kul!! När 1:a paret hade lekt ,efter några veckor,dräpte honans respektive henne när det var dags för hanen att ta över. Dröjde sen nån månad tills nästa "stabila" par lekte. Tog väl en vecka sen var hon också "hung,drawn & quartered"...

                              Ger upp dessa fiskar nu! Känns som om jag skulle ha större chans att lyckas med att hålla Petrochromis parvis...typ.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...