Mini-Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • april 2002
    • 61

    Mini-Tanganyika

    Ett 100-liters akvarium står för närvarande utan att vara till någon större glädje, och fastän jag fastnat för Sydamerika, funderade jag på att inreda detta för snäcklekare. Här borde man ju kunna ha en bra koloni av t.ex. L. multifasciatus. Vad säger ni med mer erfarenhet av Tanganyika:

    1. Är det lämpligt att ha två olika snäcklekararter i samma akvarium - t.ex. multifasciauts och ocellatus?

    2. Hur är det med kombinationen snäcklekare och någon liten Julidochromis eller annan "klipp-ciklid"? Är 100 liter för litet för N. leleupi och snäcklekare?

    Risken att skaffa Tanganyika är förstås att alla sydamerikaner får stryka på foten till förmån för sina afrikanska släktingar, men så illa skall det väl inte gå...

    Erik

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    1. Nej det är inte lämpligt.
    2. Snäcklekare ihop med en småväxt Julidochromis-art är en bra kombination. För Neolamprologus leleupi är 100 liter för lite, jag rekommenderar minst den dubbla volymen för denna art.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Om du inte prompt måste ha Julidocromis så kan N. Brichardi eller N.Pulcher vara ett alternativ. Jag har själv ett 100-liters med Brichardi som jag har tänkt ska få sällskap av snäcklekare.

      //Poppe

      Kommentar

      • Tobbe_B
        Användare
        • augusti 2002
        • 299

        #4
        Hej!
        Jag har ett 112 liters tangaynika och där har jag 8 Multisar och 1 par J Regani!!!!!!
        Det funkar jätte bra!!!!!
        Tobbe

        Msn:t__skate@hotmail.com
        Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        Skateboard is not a crime.
        f.d cool men bytt användarnamn

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          har 2 st. J.Marlieri med 6st. Prinsessor i ett 105 Liter coh det inga problem.
          har gott om grottor så att alla kan få ett revir.
          Dom ev. trätorna är mellan Prinsessorna och Marlieri:na, inte mellan artfränderna men det är inte mycket så det är inga problem.
          Jag håller med dig om att sydamerikanerna kan få problem med minskad uppmärksamhet från husse om det flyttar in Tanganyika hos dig...



          Kommentar

          Arbetssätt...