blanda malawi och tanganyika.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    blanda malawi och tanganyika.....

    jag har tänkt på det lite, varför kan man inte blanda malawi- och tanganyikaciklider? är det bara så att man inte gör så, "det går ju inte". eller är det så att tex malawi kanske är lite aggresivare?

    om man tänker på hur miljön ser ut så är det ju ingen större skillnad mellan dom båda sjöarna. men vad är det egentligen som gör att man inte blandar?

    vill gärna höra hur ni ser på saken!

    mvh christoffer
    Senast redigerad av choffe; 01 november 2006, 14:20.
    Christoffer Lundholm
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det är ju klart att man kan blanda. Man kan tom blanda ihop dom med SA och CA och Asien firrar, om man nu vill.

    Men, så gör man inte. En riktig ciklidisk blandar inte ihop fisk från olika sjöar/ that´s it!

    Finns säkert en hel del som har en annan åsikt.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      okej....

      vill bara tillägga att jag enbart undrar varför man inte blandar, har inte sagt att jag ska göra det!

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Håller med, Wilhelm !
        Personligen tycker jag det är lika tokigt blanda ciklider från Malawisjön och Tanganyikasjön som det är att inreda sitt akvarium med plastväxter, dykare och sjunkna skepp. Men det är min åsikt, andra får göra precis som dom vill.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Intressant fråga det här. Jag blandar friskt av den enkla anledning att mina antal
          akvarier är litet och önskade arter att hålla stort. Mina efarenheter är att väldigt olika
          fiskar bryr sig inte om varandra. Vissa fiskar går inte heller ihop. Själv har jag röda svärbärare med golden utan problem. Det viktiga är väl att hålla koll så att alla fiskar får mat
          ,ser ut att trivas i största allmänhet och ej blir jagade.
          Jag tror att hobbyn skulle må bra av lite mer blandningar men rådande norm är att
          malawi hålls med likasinnade osv. Sen kan man ju undra över om det är mer biotopriktigt att
          blanda malawi från olika delar av sjön som aldrig träffat varandra än med tangaynika.
          Ex vet jag att många blandar frontosa med moori (apropå originalfrågan).
          Victoria med malawi , Ca med olika malawi osv.
          Däremot gillar jag inte att se malar med söndertrasade fenor i ett malawikar vilket
          jag ibland sett. ( det verkar vara många som tycker det är ok med ancistrusar i malawikar)

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            jag håller med dig håkanm om att man kan blanda malar med tex malawi, och då menar jag inte pansarmalar....

            att blanda tex malawi och tanganyika är ju en helt annan fråga enligt mig. alltså det är stor skillnad mellan att ha malawi och några tex ancistrus än att blanda malawi med tanganyika.

            kul att det blir lite svar på min fråga
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              ja blandar friskt! Nu ska ja 2 stora vf grupper av Melanochromis Auratus och Telmatochromis Vittatus tillsammans, denna konstellation har ja haft tidigare och det fungerade perfekt, telmatochromisarna höll till vid grottsystemen där dom enkelt fredade sej mot auratusarna som dominerade de mer öppna partierna, dessutom var just denna blandning extremt underhållande
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • matek
                Användare
                • december 2004
                • 32

                #8
                Jag tror helt enkelt att man har akvarium av flera olika orsaker. Antingen är man i första hand intresserad av fiskarna i sig själva och då kan man ju blanda hur som helst förutsatt att fiskarna har liknande krav på sin livsmiljö (malawi och tanganyika funkar ju därmed). Jag däremot och möjligen många andra är snarare intresserade av att skapa intressanta och vackra miljöer som efterliknar naturen. Då blir det viktigt att det känns någorlunda äkta (helt äkta blir det inte - vi skapar bleka kopior av naturen hur duktiga vi än är) och därmed att fiskarna kommer från samma område i världen eller rent av samma sjö eller strandsträcka i Malawisjön. Jag känner igen resonemanget från människor med trädgårdsintresse. En del samlar massvis med udda växter i sin trädgård utan nåt större sammanhang medan andra försöker skapa sammanhängande miljöer där växternas roll är att bidra till en miljö, en helhet.

                Kommentar

                • AndyH
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 69

                  #9
                  Jag tycker det är upp till var och en om man vill blanda. Som sagt fiskarna bryr sig inte. Stör det inte en själv så varför inte? Fler kanske skulle blanda så hade man sluppit alla korsningar ;-) Men jag föredrar oxå arter från samma sjö i mina kar.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Demasoni/Maingano & Kiriza/Pemba/Kejsare e en fin färgcomb.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag blandar hej vilt i alla akvarier utom det som ar hemmets centrum. Det ska lura mig att det ar en liten bit av naturen. Vaxter och sten lossas jag att jag inte vet att de inte finns i naturtypen jag forsoker efterlikna. Sedan hander det att andra akvarier hamnar i biotoptrasket de med. Det ar som en inneboende kraft vill placera fiskar fran samma varldsdel i samma akvarium aven om det ar mot battre vetande rent djurhallningsmassigt.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • november 2004
                        • 569

                        #12
                        Ett problem med att blanda malawi med tanganyika kan väl vara maten? Även om livsbetingelserna i sjöarna är ungefär lika (pH, hårdhet, osv.) så käkar ju många malawisar vegetariskt (alger) medan dom flesta tanganyika håller sig till kött (zooplankton, småräkor, osv.).

                        I övrigt håller jag med i princip alla ovanstående talare.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • Carl
                          NCS Medlem
                          • maj 2002
                          • 373

                          #13
                          Hej, jag lägger mig i lite.
                          Maten är nog inget problem, lika mycket vegetarianer och köttätare i bägge sjöarna, räkmix o.s.v funkar rakt över.
                          Men..... Varför vill man inte blanda då? hmmmm, När jag ser akvarier med firrar från olika sjöar eller världsdelar så "känns det lite konstigt" med det vill jag inte alls säga att det är fel.
                          Egentligen i våra förhållandevis små vattenvolymer är det nog bättre att bland troffar med t.ex Demasomi , som någon föreslog, än att blanda troffar med T.ex B.tricoti eller annan Tanganyika med konstiga krav. För fiskarna skull kunde man nog lösa det betydligt bättre med äventyrliga blandningar än strikt sjömässig indelning.
                          Ja ja Finns ju inga regler, kanske är man bara en snobb? (men jag skall erkänna att blandningen som föreslogs tidigare har jag varit sugen på sedan jag säg en burk med Demasoni bredvid en burk T.sp "Bemba", skitsnyggt ihop!)

                          Kanske kommer även en snobb som jag blanda hej vilt om ett tag, smaken förändras ju... Och man vill ju kunna bekanta sig med massor av olika arter med tiden.
                          /Carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...