vad skulle ni skaffat för fisk till ett akvarium på 72 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    vad skulle ni skaffat för fisk till ett akvarium på 72 liter?

    har ett akvarium hemma med sällskapsfiskar som jag tänkte byta ut till några snäcklekare eftersom jag sökt mycket fakta om dessa fiskar och jag tycker det är ett bra val.
    men jag vet inte riktigt.. ska jag skaffa någon till fisk till dom som håller till mer vid ytan och mellan skiktet eller ska jag bara skaffa multisar och göra akvariumet mer anpassat åt dom?
    nu är jag egentligen inte ute efter att ni ska svara på dessa frågor, jag vill bara veta vad ni skulle skaffa för fisksorter till ett kar på 72 liter om ni fick välja på tanganyika och malawi.
    vem vet, jag kanske ändrar fiskval och riktar mig till någon annan fisk?

    //Viktor
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    72 liter är inte så mycket om man ska ha multisar + nån annan art. Jag hade nog bara haft multisar, men annars skulle du kunna bygga ett stenröse på ena sidan av akvariet och ha kanske nån julidochromis. Det finns många gamla trådar som varit uppe för inte så länge sen om just det här ämnet.

    förresten atomica varför skrev du inte i den andra tråden du skapat den handlade ju om just ditt det här akvariet! Det är lite onödigt att skapa flera trådar om precis samma sak.
    Senast redigerad av Jeppe; 30 oktober 2006, 10:11.
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag skulle valt Julidochromis regani, Kipili eller Lamprologus ocellatus.

      Jeppe: Atomica är ny här så det är inte alltid så lätt att fatta var man skapar trådar etc. Vi justerar alla sådana fel, det är ingen panik...
      Senast redigerad av Zaphi; 30 oktober 2006, 11:03.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Nej jag vet, det var inte meningen att låta arg eller nåt, utan jag påpekade det bara

        Men J. Regani blir ju stor, runt 10-15 cm och den blir ganska aggresiv. Kanske är bättre med J. Transcriptus?
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Bedde
          Användare
          • maj 2006
          • 18

          #5
          njaaaaauu

          Jag hde valt plastfiskar eller en gummianka... Det är alltså alldeles för litet enligt min mening att se på det men men...

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Jeppe
            Men J. Regani blir ju stor, runt 10-15 cm och den blir ganska aggresiv. Kanske är bättre med J. Transcriptus?
            Jag har hört att transcriptus är aggressivare än regani.
            MVH

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jepp, det beror ju mer på aggressivitet än storleken skulle jag vilja säga. Jag har sett J. regani gå mycket mindre än 72 liter. Jag säger inte att det är rätt, men jag tror 72 funkar utan problem.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Transcriptus kanske är argare, men dom regani pappa hade var inte snälla! Han hade från början sex stycken som blev 2 (inte ovanligt att dom är aggresiva mot varandra och det är inte det allt handlade om men vänta så får ni se) och dom gick ensamma länge med sina yngel, sen hamnade 5 stycken hästnosar(eretmodus cyanostictus) som vart helt nertryckta. Och ändå var det i ett 200-liters. Fast jag vet inte.. Prova!
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • september 2003
                  • 386

                  #9
                  Jag skulle ha satsat på Tanganyika. Multifasciatus är ett utmärkt val.
                  Håller med Zaphi att Reganin är bra mkt lugnare än transcriptusen, men jag tror att 72 l kan vara i underkant. Du får helt enkelt prova. Även i sjön går fiskar med yngel väldigt tätt - nästan sida vid sida med andra par. Kombinationen fungerade bra för mig i ett 150 liters. Det som är bra med båda dessa arter är att de är väldigt bundna till sitt revir, vilket skulle kunna göra kombinationen ok även i ett så pass 'litet' akvarium som du har. Du får väl se till att ordna med stenar och sandpartier så att det kan fungera. Tror också kombinationen kan bli smidigare om du introducerar Multisarna först och väntar lite med Reganin tills Multisarna är etablerade och visar fram yngel.

                  Inte riktigt biotopriktigt för en sann ciklidist - men några amerikanska ungfödare såsom play, mollies eller svärdbärare skulle också kunna fungera bra. De vill ha samma sort vatten som tanganyikorna och genererar en del yngel som extra föda.. - då får du också fiskar i övre vattenlagren, som tanganyikorna kan hävda revir emot.

                  Kommentar

                  • CBR
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 5

                    #10
                    Jag introducerade 4 transcriptus i lördags i ett 85l där det sedan tidigare går 8 multisar och än så länge är det inte helt lyckat. Jullarna står uppkörda bakom filtret och multisarna gör ständiga utfall, trots att jag har ett rejält röse i akvariet. Blir nog till att göra om inredningen för att jullarna ska våga flytta sig och för att rubba multisarnas revir.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Ditt nick,CBR,har inget med fd Chicken Brain Redords att göra eller?? Hur som,välkommen till ciklid.se. Off topic!?
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • CBR
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 5

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Ditt nick,CBR,har inget med fd Chicken Brain Redords att göra eller?? Hur som,välkommen till ciklid.se. Off topic!?
                        Hehe, nej det har inget med det att göra. Tack, har varit passiv läsare tillräckligt länge nu.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          En underbar kombination i små kar är multisar tillsammans med A.Compressiceps "sumbu", "shell". De livnär sig i naturen på multisyngel. Med rätt inredning klarar sig dock några yngel i varje kull.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...