C. frontosa, när och av vem odlades den första gången i Sverige resp. världen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Oster
    NCS Medlem
    • juni 2006
    • 36

    #31
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Vem var först med att odla C. frontosa i Sverige resp. världen? När var det?
    Kan inte ge dig exakt dato, men -74 simmade dessa på Akvarium Kallhälls import och minnet(lite difust) säger mig att någon odlat dem redan innan. Kan ha varit en kille i Norrköping eller så var det någon i ciklidvännerna i Malmö. Vem som odlade den först i världen har jag ingen aning om, men en tysk vore en bra gissning. Inga konkreta svar alltså, men det var längesedan......................

    Mikael

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #32
      Ursprungligen postat av Mikael Oster
      Kan inte ge dig exakt dato, men -74 simmade dessa på Akvarium Kallhälls import och minnet(lite difust) säger mig att någon odlat dem redan innan. Kan ha varit en kille i Norrköping eller så var det någon i ciklidvännerna i Malmö. Vem som odlade den först i världen har jag ingen aning om, men en tysk vore en bra gissning. Inga konkreta svar alltså, men det var längesedan......................

      Mikael
      Vill bara kolla. Jag har en bekant som påstår att han var först i Sverige med att odla Frontosor. Han säger att han odlade de 1975 och de Frontosor som finns i Sverige i dag kommer från honom.Jag vill veta om någon annan känner till det.

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #33
        Min bekant köpte sina Frontosor från Tyskland efter misslyckade försök av odling .

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Vill bara kolla. Jag har en bekant som påstår att han var först i Sverige med att odla Frontosor. Han säger att han odlade de 1975 och de Frontosor som finns i Sverige i dag kommer från honom.Jag vill veta om någon annan känner till det.
          Att dom som finns i handeln skulle komma från han enbart är rent båg, det finns hur många som helst som odlat dom sen 1975.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #35
            Ursprungligen postat av deelay
            Att dom som finns i handeln skulle komma från han enbart är rent båg, det finns hur många som helst som odlat dom sen 1975.
            Ja förstår det.Han ville nog bara skryta .

            Kommentar

            Arbetssätt...