Erfarenheter utav flera J Marlieri jullar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Erfarenheter utav flera J Marlieri jullar

    är det någon som har erfarenheter utav att ha flera marlieri kullar i samma kar??
    Jag upptäckte idag att jag hade fått ytterligare en kull marlieri, den första kullen är snart 1 cm stora, och dom sista är högst 2 dagar. Hur fungerar föräldrarna, skyddar dom bägge kullarna, eller stöter dom bort den första eller rent utav ger sig på dom?
    Eller kanske den första kullen ger sig på den sista.
    Det kanske rent av inte är ett bekymmer alls, alla kanske lever ett fridfullt liv sida vid sida.
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det verkar som de sköter om sina ungar tills de är 7-8mm sen klarar dom sig själva.

    Jag hade 6 från början efter 2 -3 veckor var de bara 3 och nu är dom säkert 30. Dom är nästan som princessor förutom att syskonen inte tar hand om småsyskonen.

    Det är ju klart alla i en kull överlever inte om, man har prinsessor eller leleupi i samma kar, men 10-20% klarar sig minst.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      I litteraturen står det ofta att jullarna utkristalliserar ett par och regerar hegemoniskt. Det verkar inte alls stämma i akvarium då det vad jag observerat oftast uppstår kolonibildning oavsett art. Orsaken tror jag dock inte är ett utvecklat socialt beteende, jfr prinsessor, utan "onaturligt" uppkommet p g a "för många" håligheter i kombination med avsaknad av födokonkurrens. Rätta mig om jag har fel.

      Eller så är hela startidén felaktig p g a några erfarenheter från tidiga för små burkar som lyckats få fäste i akvaristiken. När jag tänker efter har jag faktiskt sett stationära jullebestånd som närmar sig kolonibildning från vissa dykfilmer från sjön.

      Kommentar

      Arbetssätt...