Tips till ett smalt men högt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frudde
    Användare
    • januari 2006
    • 12

    Tips till ett smalt men högt akvarium

    Hej!
    Är på väg att införskaffa en burk till hallen, den har måtten (BxDxH) = 52x40x70 = 150L
    Behöver lite tips och idéer, vad ni tycker jag ska ha i den? Mina tankar är:

    Tanganyika: Snäckisar (vilka?), och någon till småfisk som går lite högre än under sanden...

    Malawi: tveksamt? kanske för litet rakt av? salousi?`

    Sydamerika: dvärgciklider är ju det givna valet för mig, därför undviker jag helst. Scalarer borde gå. mer idéer tack!

    Mellanamerika: right....

    Kanske skulle gå ifrån ciklider, det vore ju tragiskt... men intressant.
    mvh.
    Fredric S.


    Mvh. Fredric
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Du verkar ju vilja ha någonting mer udda så varför inte sätta upp en asienmix med små trevliga fiskar. Som huvudperson kan du ta någon rolig betta, Dario dario, ett litet ormhuvud eller vad som faller dig på läppen. Fyll på med blåögon eller rasboror. Du bor inte långt ifrån http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/ vilket borde vara värt ett besök i ditt fall. Kolla särskilt in den lilla "malen" som egentligen är en barb och ser ut att ha något mellanting mellan sugkopp och vingar som den hakar fast sig i underlaget med. Tror den heter Oreichthys spec ”Sail Fin”.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Det karet tycker jag passar fint till ett gäng Jullar. Ordna till inredningen så att det finns grottor hela vägen upp längs bakrutan. Jullarna kommer att befolka hela bakgrunden och man får verkligen se deras lustiga beteende med att hålla magen mot underlaget hela tiden. Komplettera med någon art snäckisar längst ner, och voilá!!

      Med sydamerika eller Asien kan du satsa på firrar som verkligen håller sig i sin "nisch". Corys håller sig väldans på botten, någon av de högfenade tetrorna (typ Rosentetra) håller sig strax däröver och stänktetra eller bilbukar håller sig vid ytan. Tripp, trapp, trull.

      Ha ett hyfsat tjockt bottenlager och satsa på smala rötter som går hela vägen ner samt höga växter (Vallisneria, olika Crypts, Crinum). Höga växter kommer verkligen till sin rätt i ett högt kar. Såg för övrigt en fräck asienbiotop på Danmarks akvarium för längesedan, i just ett högt kar. Hela bakgrunden var täckt av trädrötter som staplats på varandra, delvis överväxt med Javamossa. En enda Cryptocoryne aponogetifolia stod till höger, relativt långt fram. Blandat med barber och danios (barber går generellt långt ner och danios mot ytan). I ett mindre kar kunde någon mindre barb vara fin, t ex nätbarb eller kopparbarb. Kopparbarben borde bli en fin kontrast mot en mörk, murrig inredning. Nätbarben mer diskret. Själv är jag faktiskt rätt förtjust i leoparddanion, men det finns många tuffa alternativ till den om man är sugen på annat.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Egentligen passar väl inte fiskar som bygger lite större revir horisontellt. Saulosi skulle nog inte fungera så bra exempelvis... Vissa snäckisar skulle säkert fungera.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Du verkar ju vilja ha någonting mer udda så varför inte sätta upp en asienmix med små trevliga fiskar. Som huvudperson kan du ta någon rolig betta, Dario dario, ett litet ormhuvud eller vad som faller dig på läppen. Fyll på med blåögon eller rasboror. Du bor inte långt ifrån http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/ vilket borde vara värt ett besök i ditt fall. Kolla särskilt in den lilla "malen" som egentligen är en barb och ser ut att ha något mellanting mellan sugkopp och vingar som den hakar fast sig i underlaget med. Tror den heter Oreichthys spec ”Sail Fin”.
          Nix pix, Oreichthys är en frisimmande barbfisk.
          Du tänker nog på antingen en Sewellia eller Gastromyzon kanske?

          Der Zierfischgroßhandel aqua-global wurde 1996 zunächst in Wegendorf als Dr. Jander & Co. OHG gegründet. Im Jahr 2000 erfolgte der Umzug in einen Neubau


          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Du verkar ju vilja ha någonting mer udda så varför inte sätta upp en asienmix med små trevliga fiskar. Som huvudperson kan du ta någon rolig betta, Dario dario, ett litet ormhuvud eller vad som faller dig på läppen. Fyll på med blåögon eller rasboror. Du bor inte långt ifrån http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/ vilket borde vara värt ett besök i ditt fall. Kolla särskilt in den lilla "malen" som egentligen är en barb och ser ut att ha något mellanting mellan sugkopp och vingar som den hakar fast sig i underlaget med. Tror den heter Oreichthys spec ”Sail Fin”.
            Mena du Aplochelichthys normani med "blåöga"?

            Den är ju afrikan, fast det finns väl någon liten Pseudomugil eller nåt som också kallas så, det kanske är den du menar?
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Ursprungligen postat av Gabbi
              Nix pix, Oreichthys är en frisimmande barbfisk.
              Du tänker nog på antingen en Sewellia eller Gastromyzon kanske?

              Der Zierfischgroßhandel aqua-global wurde 1996 zunächst in Wegendorf als Dr. Jander & Co. OHG gegründet. Im Jahr 2000 erfolgte der Umzug in einen Neubau


              http://www.loaches.com/species_image...s_07_large.jpg
              Jax pax, Gastromyzon var fisken in my mind.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Ursprungligen postat av Gabbi
                Mena du Aplochelichthys normani med "blåöga"?

                Den är ju afrikan, fast det finns väl någon liten Pseudomugil eller nåt som också kallas så, det kanske är den du menar?
                Hmm, nu känner jag mig lite slarvig. Trodde blåögon var ett folkligt samlingsnamn för lite fler fiskar än det verkar vara. Mest tänkte jag egentligen på massa små trevliga blåögda fiskar jag fångat i thailändska småfloder. Pseudomugilen har jag inte sett live men väl i akvarium och den är ju fruktansvärt vacker. Så visst Frudde, kör du en asienmix så släng i några pseudomugiler.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  Hmm, nu känner jag mig lite slarvig. Trodde blåögon var ett folkligt samlingsnamn för lite fler fiskar än det verkar vara. Mest tänkte jag egentligen på massa små trevliga blåögda fiskar jag fångat i thailändska småfloder. Pseudomugilen har jag inte sett live men väl i akvarium och den är ju fruktansvärt vacker. Så visst Frudde, kör du en asienmix så släng i några pseudomugiler.
                  Blue-eyes ar ett samlingsnamn for regnbagsfiskar i slaktena Pseudomugil, Scaturiginichthys och Kiunga tror jag.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Frudde
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 12

                    #10
                    Allt låter ju intressant, ska se till att få hem karet så jag får lite inspiration till bakgrundsbyggande innan jag bestämmer mig.

                    Mer idér?

                    mvh. Fredric S.


                    Mvh. Fredric

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Blue-eyes ar ett samlingsnamn for regnbagsfiskar i slaktena Pseudomugil, Scaturiginichthys och Kiunga tror jag.
                      Jupps, på engelska kallas de så. På svenska har jag hört benämningen silversidor. Lyktögon (lamp-eyes) kallas en dröse med stimlevande killis, bla från Aplocheilichtys, Poropanchax (dit för övrigt normannin numera ska höra) samt Procatopus. Rekommenderar varmt alla dessa firrar, med undantaget Procatopus-arter som kanske blir lite väl stora för karet som det skrivs om i tråden. Får du/någon fatt i Poropanchax sp. "Redfin" så tipsa mig gärna!! Liknar macrophtalmus, men med klart orangefärgade fenor.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...