Callochromis macrops, svårhållna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndyH
    Användare
    • juni 2005
    • 69

    Callochromis macrops, svårhållna?

    Är väldigt sugen på att skaffa mig några Callocromis macrops i mitt 540 l. Tanken är då att de skulle gå med några synodontisar samt ett stim frontosayngel i storleken 3-6 cm. Hur många bör man ha och funkar flera hannar tillsammans? Hur inreder man bäst för att undvika aggressioner? Är de aggressiva mot övriga arter? Kom gärna med övrig fakta om denna art.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, du bör ha finkornig sand och ha en grupp på 10 så delas aggretionerna ut. Jag har mina med tropheus och där tycker jag de är lite veka, jag vet inte om de funkar med frontosor.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Min erfarenhet av macrops är att de är förbannat tjuriga och helst av allt spöar upp allt de kommer åt. Jag hade visserligen bara 2+3, men de såg själva till att decimera sig tills dess att bara fanns en hane kvar. Av ren ilska slutade han som förjänat, nämligen hos rovmalawin
      Tony Englund

      Kommentar

      • AndyH
        Användare
        • juni 2005
        • 69

        #4
        Ok. Finkornig sand har jag.Ska man bygga upp flera rösen med mellanrum och med mkt gömslen?

        Kommentar

        • AndyH
          Användare
          • juni 2005
          • 69

          #5
          På cichlid-forum kan man läsa att det är en av de mest aggressiva cikliderna, stämmer detta?
          Någon som har erfarenhet av att hålla mer än en hane i 540 l och hur har det fungerat? Är det isf. bättre att ha flera hanar än två?

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Ursprungligen postat av AndyH
            På cichlid-forum kan man läsa att det är en av de mest aggressiva cikliderna, stämmer detta?
            Någon som har erfarenhet av att hålla mer än en hane i 540 l och hur har det fungerat? Är det isf. bättre att ha flera hanar än två?
            Min personliga erfarenhet är som Tonys, dvs Tack men Nej tack.... funkade inte i mitt 375 iaf där dom minskade sig själva och övriga innvånare också...blev en tur till Nol med resterande fiskar... (jag har ju inte några rovmalawi så...)
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Ursprungligen postat av AndyH
              På cichlid-forum kan man läsa att det är en av de mest aggressiva cikliderna, stämmer detta?
              Någon som har erfarenhet av att hålla mer än en hane i 540 l och hur har det fungerat? Är det isf. bättre att ha flera hanar än två?
              Jag har haft Macrops (tanzania) länge o har aldrig sett en mer aggresiv fis än pleurospilus. Macrops är som lamm i jämförelse. tom små snäcklekare (signatus) var aggresivare än macrops. Relativt lätt lekta är de med. Jag har endast 2 stenar i mitt kar och vad jag kan se så leker de oftast i hörnen i karet. Jag har med en bild på fototävlingen för denna månaden om du vill kolla hur de ser ut. Minst 3 hanar är nog att rekomendera. 3+4-3+5 är helt ok blandning.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • mats_jn
                Användare
                • september 2003
                • 142

                #8
                jag har 4 st hanar och 7 st honor i mitt 540 liters kar. Har iofs bara haft dom i en månad men jag tycker att det funkar bra.

                Jag har haft pleurospilus och tycker som Falköping Andreas att dom är mer aggresiva än macropsen.

                Tycker att ska skaffa några om du nu är sugen, du kommer inte ångra dig!

                /mats

                Kommentar

                • AndyH
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 69

                  #9
                  ok, tack för svaren! Blir nog att jag skaffar mig ett gäng på 10-15 fiskar ungdjur så får vi se vart det barkar.

                  Kommentar

                  • mats_jn
                    Användare
                    • september 2003
                    • 142

                    #10
                    Du kommer inte ångra dig!

                    Kommentar

                    • darwinsdream
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 15

                      #11
                      Aggressivt beteende? Jag har hållit grupper av Callochromis macrops under flera år och aldrig reflekterat över att det skulle vara en speciellt aggressiv art. Har under åren haft dem tillsammans med andra tanganyikaciklider och istället upplevt dem som lite sköra i konkurrens med andra. Speciellt svårt har det varit att få macropsarna att inte magra. De behöver mycket mat och ofta och delar de akvarium med mer glupska arter blir resultatet att dessa ser kommer att se ut som köttbullar medan macropsarna är svälter.

                      Min erfarenhet är att de funkar rätt bra att ha tillsammans med andra sandciklider, snäcklekare och Cyprichromis leptosoma . Jag rekommenderar också att man använder foderautomat som lägger i småportioner av flingfoder eller pellets under dagen.

                      Lycka till med en trevlig fisk
                      Niklas

                      Kommentar

                      • Trafter
                        Användare
                        • oktober 2013
                        • 345

                        #12
                        Mina Macrops-hanar på 7-8 cm får stryk av multishanen...

                        Macrops är visserligen en fisk med attityd men jag har inte noterat någon ögonbrynshöjande aggressivitet jämfört med andra arter, ej heller hanar emellan. Bara de har tydliga revir så har det i vart fall fungerat för mig.
                        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...