En fråga om Labidochromis caeruleus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • connyb
    Användare
    • augusti 2006
    • 9

    En fråga om Labidochromis caeruleus

    Ni vet säkert vilken art jag pratar om. Helgul med svart band på ryggfenan.

    Har ett par frågor som kanske någon vet svaret på.

    Just nu ligger en av dom stilla vid värmepumpen hela tiden. Min tanke är att den munruvar, för jag ser inte att den äter nåt, och de lekte för ett par veckor sedan. Den ser friskt ut men rör inte direkt på sig, förutom när det är matdags. Men då sticker den bara iväg och "kollar läget".

    Så min fråga är: munruvar den eller kan de vara nåt galet?

    Någon av er som har nån tanke?


    mvh

    Conny Brandt
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Man brukar kunna se att hakpåsen buktar ut åtminstone lite på de honor som ruvar. Dessutom brukar de tuggarunt äggen med jämna mellanrum.
    Om den ruvar efter en lek som var flera veckor sedan borde den ha yngel i munnen. Om man spanar brukar man kunna se dem. I alla fall ögonen.
    Hoppas det går bra med din fisk.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Haha! Sikken lysande illustration! Har din fisk hakpåse så munruvar den. Ligger den på botten, eller ligger den "still" i vattnet? En fisk som munruvar ligger inte med bukfenorna på botten. Det är alltid ett dåligt tecken om den gör det...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #4
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Haha! Sikken lysande illustration! Har din fisk hakpåse så munruvar den. Ligger den på botten, eller ligger den "still" i vattnet? En fisk som munruvar ligger inte med bukfenorna på botten. Det är alltid ett dåligt tecken om den gör det...
        tack! Paint is the shit! 4 år på högskola och jag använder fortfarande paint för att illustrera rapporter (kretsschema och liknande) hehehe....
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • connyb
          Användare
          • augusti 2006
          • 9

          #5
          Tack för svaren. Ska hem o kolla om det finns någon utbuktning på den.

          Kommentar

          Arbetssätt...