Nykomling!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickegsi
    Användare
    • oktober 2006
    • 10

    Nykomling!!

    Hej !
    ska börja med att presentera mig ! jag heter Michael och kommer ifrån Malmö.
    just nu har jag en burk på 600l med saltvatten, har kört saltvatten i snart 5 år och börjar bli trött på denna hobby =)
    tänkte därför starta mig ett malawi eller något annat ciklidakvarie, lägger ner saltvattnet i nästa vecka , så jag skulle vilja ha tips på vad för djur som är bra ?
    jag vill gärna ha fiskar med mycket färger för man har ju vant sig vid revfiskar .
    kan man använda saker som jag haft i mitt saltkar ? som Mh , uvc , skummare ??
    är helt grön på ciklider så det skulle vara bra att få lite information ! i mitt saltkar pumpar jag 15,000 L i timmen ! hur är det med ciklider ? vill dom också ha starkt stömmande vatten ? är tacksam för alla svar jag kan få här inne ! hoppas att ciklidhobbyn blir lika rolig som salt! mvh micke
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Tror säkert malawikillarna svarar på dina frågor.

    Men jag vill bara hälsa dig välkommen till NCS forum!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Välkommen Micke! Ställ massor med frågor hur dumma dom än kan verka! Jag är ingen hejare på Malawi. Men det finns det andra som är och som säkert kan hjälpa dig.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Halloj

        Angående vilka djur som e bra för dig... det bästa är om du kollar runt i artregistret eller i nån butik o försöker hitta nått du verkligen vill ha, kan tänka mig att du vill ha mbunas som har färg redan från födseln så mina rekomendationer skulle nog inte va dom bästa... fast iof så tror jag att du kommer ha ett större utbyte av en blandburk när jag tänker efter...
        Enbart mbunas kan bli lite långrandigt imo.

        Dessa varianter av malawi är mina favoriter just nu, kanske kan se lite trista ut om man vill ha riktigt starka färger... men allt går i vågor i fiskvärlden =)






        Mh, uvc kan du med fördel använda till dessa firrar, 15000L/T låter kanske lite väl =) iof är det ju beroende på hur stora utblåsen är på pumparna, stoppar du ner 11st Eheim 2252 så får man ju ungefär 15000L/T men frågan e om nån fisk kommer kunna leva ett normalt liv då eller om du kommer bli tvungen att ha säkerhetsbälte på dom=)
        Jag har 4700L/T just nu i ett 860L hemma vilket känns som det är i överkant men som sagt det beror ju helt på vilka pumpar du har och hur stora utblåsen är.

        Som sagt kolla lite efter några fiskar du tycker ser intressanta ut så är det enklare att utgå ifrån dom angående vad som skulle vara bra att blanda dom med.

        Ps. Välkomen

        Kanske borde flytta denna tråd till Afrikanska ciklider ifall man behöver lägga upp exempelbilder vilket inte går här?
        Senast redigerad av deelay; 23 oktober 2006, 21:22.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Välkommen till forumet!
          Jag kan bara rekommendera Metriaclima Lombardoi som jag har! Honorna är blå och fina och ynglen oxå. När de kommer upp i ett par cm blir hanarna gula. Trevliga fiskar.
          Hoppas du får många bra tips och kan bygga dig ett dröm-malawi-akvarium!
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            gå in på den här länken för ett mkt snyggt malawi-akvarium (alunocara)
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Från en Malmöit till en annan: Välkommen till Ciklid.se!

              Jag har just tagit steget från ciklider till saltvatten. Köpte min första levande sten i lördags, efter 25 år med sötvatten. Har förvisso en sådär 1000 liter sötvatten också så saltet är i minoritet.

              Om du vill ha färggranna och livliga fiskar är nog Malawi det mest uppenbara alternativet. Själv föredrar jag fiskar med lite mer diskret charm, men är man van vid saltvattensfiskarnas plakatfärger förstår jag att Malawiciklidernas färgprakt lockar.

              Kom ner på Malmö Akvarieförenings utställning i Folkets Park den 3-5 november för att få inspiration och snacka med inbitna sötvattensakvarister!
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                gå in på den här länken för ett mkt snyggt malawi-akvarium (alunocara)
                http://www.backtonature.se/interzoo2006.html
                hmm, klart färggrant men frågan e ju om man bara vill ha hanar i sitt kar hemma...;-)
                Jag tycker om du ska ha malawi och vill ha mycket färg att du ska satsa på t.ex. Demasoni....Mycket färg på både honor och hanar.
                Sen kanske det finns någon gul färgklick att slänga i?
                Senast redigerad av Niklas Olsson; 24 oktober 2006, 00:53.
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag lägger min röst på antingen Pseudotropheus saulosi eller Metriaclima sp. msobo. Då får man ju både blått, svart och gult på en art. Metriaclima lombardoi, Labidochromis caeruleus och Sciaenochromis fryeri är också ganska extrema färgklickar.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av mickegsi
                    Hej !
                    ska börja med att presentera mig ! jag heter Michael och kommer ifrån Malmö.
                    just nu har jag en burk på 600l med saltvatten, har kört saltvatten i snart 5 år och börjar bli trött på denna hobby =)
                    tänkte därför starta mig ett malawi eller något annat ciklidakvarie, lägger ner saltvattnet i nästa vecka , så jag skulle vilja ha tips på vad för djur som är bra ?
                    jag vill gärna ha fiskar med mycket färger för man har ju vant sig vid revfiskar .
                    kan man använda saker som jag haft i mitt saltkar ? som Mh , uvc , skummare ??
                    är helt grön på ciklider så det skulle vara bra att få lite information ! i mitt saltkar pumpar jag 15,000 L i timmen ! hur är det med ciklider ? vill dom också ha starkt stömmande vatten ? är tacksam för alla svar jag kan få här inne ! hoppas att ciklidhobbyn blir lika rolig som salt! mvh micke
                    med tanke på att du börjar trötna på¨salt så kanske det skulle vara intresant att kolla lite på tanganyika sjön med. många kanske inte har dom där jätte iögon fallande färgerna men å andra sidan tycker jag dom tar igen det flera gånger om med deras intresanta betenden.. sen så finns det ju fiskar även där med helt otroliga färger.

                    Välkommen till NCS!

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Färgglada fiskar du kan kolla på är:

                      Aulonocara baenschi
                      Cyrtocara moorii
                      Labidochromis caeruleus
                      Melanochromis cyaneorhabdos
                      Metriaclima estherae
                      Metriaclima lombardoi
                      Pseudotropheus demasoni
                      Sciaenochromis fryeri

                      Kanske kommer du dock att uppskatta andra saker än färg i framtiden. Ciklider har under årens lopp utvecklat mycket intressanta beteenden som även kan studeras i akvarium.

                      Vad gäller cirkulation brukar man säga att man bör ha minst tre, men helst fem gånger akvariets volum per timma. Det går att ha mer också, men det är inte nödvändigt.

                      Kul att du hittat hit och börjat skriva!
                      Senast redigerad av Zaphi; 24 oktober 2006, 10:19.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • mickegsi
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 10

                        #12
                        Tack för alla goda råd på fiskar ! har tittat runt lite på djur idag men det är svårt att bestämma sig för vad man vill ha .
                        hur är det att blanda en massa olika malawi ?? man kan väl inte blanda malawi med andra grupper ??? det verkar vara fel men man måste fråga =)
                        har ni några bra tips på bra böcker ? var på biblioteket idag och tittade lite , men dom har ju inga bra .
                        sambon och jag diskuterade igårkväll också om vi ska uppgradera burken med några hundra liter till när man ändå är i farten !
                        hur många liter beräknar man till ciklider ? har nu ett 600 l men vi tänkte ett på ca 1000 l istället sitter på 4st 400w MH som jag haft på mitt salt så de räcker ju lugnt till ett 1000l också !

                        tack för ert varma välkommnande !!

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Du kan blanda ganska friskt mellan grupper av Malawiciklider, men bör kanske inte blanda in fiskar från andra sjöar eller floder... Sen e det klart att det är väl ingen hit att blanda fiskar av samma släkt eller växtätare med köttätare eller för små fiskar med större rovfiskar och sådär...
                          Senast redigerad av Zaphi; 24 oktober 2006, 18:31.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            ja har själv metallhalogen till mina malawi vilket bidrar,förutom överlägset snyggt ljus,med en riklig algmatta som mbunas älskar, att blanda malawi med ciklider från tanganyika och viktoria bör väl gå, beror lite på vilka arter du tänker på
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av mickegsi
                              Tack för alla goda råd på fiskar ! har tittat runt lite på djur idag men det är svårt att bestämma sig för vad man vill ha .
                              hur är det att blanda en massa olika malawi ?? man kan väl inte blanda malawi med andra grupper ??? det verkar vara fel men man måste fråga =)
                              har ni några bra tips på bra böcker ? var på biblioteket idag och tittade lite , men dom har ju inga bra .
                              sambon och jag diskuterade igårkväll också om vi ska uppgradera burken med några hundra liter till när man ändå är i farten !
                              hur många liter beräknar man till ciklider ? har nu ett 600 l men vi tänkte ett på ca 1000 l istället sitter på 4st 400w MH som jag haft på mitt salt så de räcker ju lugnt till ett 1000l också !

                              tack för ert varma välkommnande !!

                              går ofta bra att blanda bara dom vill ha liknande förutstättningar vattenvärde agresivitet osv.. men sen så tycker väll jag att det är trevligare att ha "rena" malwi, tangnyika, sa, ca, viktoria, osv. Men smaken är ju olika så visst går det..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...