fiskalternativa till 150liters malawikar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    fiskalternativa till 150liters malawikar!

    Jag har med stort intresse läst igenom trådar angående malawi i lite mindre kar och efter vad jag har förstått är det inte helt omöjligt. Karet som jag har uppe nu är på 150 liter (95*40*40)och där simmar endast 1 ancistrus. Efter min totalt misslyckade viktoria satsning tänkte jag prova på malawisar. Karets storlek begränsar ju fiskvalet en hel del, men efter mycket funderande har jag kommit fram till några alternativ. Det finns säkert fler men dessa verkar mest intressanta tycker jag.

    Alternativ 1. 10-15 demasoni (kan nog fungera men enligt många är ju demasonin ganska aggressiv) Kanske dumt att chansa när det handlar om liv (och pengar också för den delen)

    alternativ 2 . Golden+acei. Golden verkar vara lugn och fin likaså acei. Den sistnämnda verkar dock kunna bli ganska stor. 4 av varje sort skulle kanske kunna vara lagom.

    alternativ 3. Golden+någon afra variant. kanske 3 golden och 4 afror

    alternativ 4. golden+socolofi 4+4

    alternativ 5. artakvarium för någon av ovanstående arter. Känns väl lite som detta är det alternativ som skulle fungera bäst. Kanske blir lite tråkigt i längden!

    Jag skulle vara tacksam om ni ville dela med er av era synpunkter angående de alternativ som jag har nämnt. Kanske är det någon som har något helt annat förslag som skulle kunna funka minst lika bra. Tacksam för svar!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag skulle hållt mig till en enda art och cirka 10 individer. Golden funkar och socolofi funkar nog bra. Varför inte någon Aulonocara, exempelvis Aulonocara baenschi: http://www.c-u-w.net/jpg/ad_konigs/a...ad_konigs).jpg

    Aulonocaror är riktigt, riktigt, riktigt coola fiskar!

    Demasoni och afror skulle jag inte ge mig på i 150, men om du är ute efter spänning så visst...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Får man fråga vad som gick fel med viktoriorna, med tanke på att malawi och victoria är rätt lika i hur man håller dem. Många arter trivs tex bra ihop.

      Kommentar

      • mighty mattis
        Användare
        • oktober 2006
        • 34

        #4
        endymion: Min viktoriazebra(Astatotilapia latifasciata) hanne bestämmde sig plötsligt en dag för att han skulle döda några av honorna. Enligt min erfarenhet är viktoriazebran ganska aggressiv. De två sista dog tråkigt nog pga flyttning, jag tror helt enkelt att de blev för stressade säkerligen mycket pga min fummlighet. Det tog ganska lång tid. Visst skulle det vara kul att testa med exemepelvis kenya gold men de är så svåra att få tag i och de är ju inte precis billiga heller. De finns ju ett betydligt större urval av malawisar, att många är väldigt vackra gör ju inget heller.

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          saulosi

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av mighty mattis
            endymion: Min viktoriazebra(Astatotilapia latifasciata) hanne bestämmde sig plötsligt en dag för att han skulle döda några av honorna. Enligt min erfarenhet är viktoriazebran ganska aggressiv. De två sista dog tråkigt nog pga flyttning, jag tror helt enkelt att de blev för stressade säkerligen mycket pga min fummlighet. Det tog ganska lång tid. Visst skulle det vara kul att testa med exemepelvis kenya gold men de är så svåra att få tag i och de är ju inte precis billiga heller. De finns ju ett betydligt större urval av malawisar, att många är väldigt vackra gör ju inget heller.
            Hej! Skulle du kunna utveckla det där med "plötsligt en dag". Jag har ett kar med Victoriazebror (och Nyereri) och har ju iofs märkt att de kan vara rätt vass mot varandra, men ännu inte några seriösare strider. Jag vill i görligaste mån undvika dödsfall om man säger.

            Tråkigt att du lämna victoriorna - det finns även där många och vackra - men under alla omständigheter lycka till med malawisatsningen.

            MVH/joe
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Golden är rätt stirrig fisk. Har själv haft ett 150 liters med Malawi. Det karet funkade kanon efter att jag plockat bort just mina Golden, samt fyllde karet med 20 st små mbunas.
              C. afra Cobue, Likomapärlan, Saulosi, samt några små Aulonocara.

              I 150 liters kan det bli som i mitt fall att någon stirrig fisk "smittade" ner alla andra så att det blev otroligt stirrigt i karet. Så min erfarenhet är att välj "lugna" sorter och ha rätt mycket fisk i byttan så löser det sig.

              O välkommen hit till Ciklidforumet mighty mattis
              Senast redigerad av LN; 26 oktober 2006, 12:21.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                titta på denna länk http://www.cichlid-forum.com/tanks/d...le=1&tank=2205

                Kommentar

                • mighty mattis
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 34

                  #9
                  Tack så mycket för era synpunkter. Det skall bli intressant och lärorikt att ta del av diskussionerna på forumet.

                  Jag har inhandlat 6 rostciklider som verkar trivas ganska bra. Vi får se om de får sällskap av någon av de mindre alonucarasorterna lite längre fram. Vilken vet jag inte, det finns ju så många fina. LN, du har kanske erfarenheter av vilka alunocara som passar i mindrer kar?

                  Angående den lite olyckliga formuleringen "plötsligt en dag" så skulle man kunna säga att det ständiga jagandet gjorde honnorna i ganska dålig kondition. Till slut hann de förmodligen inte undan hannens något våldsammauppvaktning. Detta är min egna erfarenhet och förmodligen skulle jag ha lyckats bättre i ett större kar. Lycka till med dina viktorior Joe !

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Aulonocara Stuartgranti tycker jag är riktigt fin och skulle kunna passa.
                    Jag hade även Röd rubin, men jag tycker att det vore bäst med bara en sort för korsningsrisken är rätt stor.

                    Här är min Rödrubin som som precis börjat färga i 150 litaren
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Björkis
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 59

                      #11
                      Röd Rubin

                      Har Röd Rubin i ett kar tillsammans med bla Ahli. Honan bestämde sig för att para sig med Ahlin istället för med "sin" hane!! Ynglen såg till en början ut som Aulonocara men hanarna blev nästan helt blå och kroppsform som Ahli fast mindre.
                      Så ska du ha Aulonocara i ditt kar, välj en som finns i sjön!
                      Saulosi är en fin och "snäll" fisk (hos mig iaf) lite kul att se hanarna "byta" färg oxå.
                      Golden är oxå en favorit.
                      Håller med om att du bör ha mycket fisk per liter för att undvika för mycket "slagsmål".
                      Lycka till!!
                      -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

                      Kommentar

                      Arbetssätt...