Yngelvård L. Ornatipinnis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • september 2005
    • 56

    Yngelvård L. Ornatipinnis

    Har för några dagar sen fått yngel på mina L. Ornatipinnis.
    I karet, ett 74l går det 2+1. Den "överblivna" hanen har inte i dagsläget möjlighet att komma åt ynglena pga föräldrarnas ihärdiga vakt.
    Hur länge brukar yngelvården hålla i sej och när bör jag flytta de vuxna fiskarna för att få behålla så många yngel som möjligt.
  • molehill
    Användare
    • september 2005
    • 56

    #2
    Inte för att svaren har haglat och intresset verkar så stort, men tänkte avlägga en liten rapport om hur det går. De har lekt för andra gången med riktigt många yngel som resultat. Blir lite förundrad över dessa firrar.

    Den överblivna hanen är mest nyfiken och verkar inte ha någon avsikt att äta några yngel. Pappa ornatipinnis vaktar sina yngel stenhårt, han har tom upplåtit sina snäckor till ynglena! Honan håller kolla på de nya tills de blir lite större och det är dags för lek igen, då får de flytta till hanen. Tycker deras uppdelning av yngelvården är fascinerande och det är kul att se hur pappan ihärdigt vakar över de små i hans snäckor.
    Så svaret på min fråga verkar vara att man inte behöver flytta några fiskar för att få behålla yngel, iaf inte när det bara går Ornatipinnis i karet.
    L. ornatipinnis har blivit lite av en favorit, särskilt nu när de kommit igång med leken.
    Senast redigerad av molehill; 15 november 2006, 18:29.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Den överblivna hannen har nog örnkoll på den verkliga pappsen, lite förvånande att han har överlevt. Du kan lugnt låta föräldrarna till ynglen gå kvar i karet, det verkar gälla för alla snäckskalslekare. När det nu funkar så bra behöver du knappast flytta den överblivna hannen heller. Han verkar ju inte få särdeles med däng och inte heller utgöra någon fara för ynglen. Kanske det till och med är positivt med den extra hannen - ett yttre hot som gör den verkliga pappsen mer på alerten och mindre beredd att bråka med honan. En del andra snäckskalslekare verkar inte lika toleranta mot andra hannar, men det som funkar får man köra på. Skoj historia!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag har två par L. ornatipinnis i ett kar med C. leptosoma och A. compressiceps i ett 375-liters kar. Ca 1/3 av botten är fylld med ett 30-tal neothaumaskal. Igår såg jag för första gången yngel titta fram från snäckskalen. Båda paren hjälps åt med försvaret av ynglen. Antingen är dom samarbetsvillga eller så har båda paren vars en kull.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av molehill
          Inte för att svaren har haglat och intresset verkar så stort
          Om du talar om hela namnet pa L. ornatipinnis ( Lamprologus ornatipinnis ) sa far du fler som ar intresserade.

          Har finns bilder http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1148
          Senast redigerad av Ola Svensson; 21 november 2006, 11:05.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • janne63
            NCS Medlem
            • augusti 2006
            • 157

            #6
            Jag har 1 hane och 2 honor i ett 540 kar tillsammans med C. Leptosoma, P. Nigripinnis samt C. Pleurospilus. Hanen har lekt med bägge honorna, jag har sett yngel ungefär samtidigt hos bägge honorna. Hanen har sin position ungefär mittemellan sina honors snäckskal och patrullerar området emellan. Tyvärr så verkar ynglen ha försvunnit, antingen har de inte fått tillräckligt med mat eller så har de blivit uppätna. Vet inte vilken fisk som kan vara bov i sammanhanget dock. Leptosoma (Malasa) yngel har jag i karet, däremot har jag haft flera Pleurospilus honor som ruvat men jag har inte kunnat hitta yngel någonstans.
            Mvh Janne

            420, 110 , 620, 120 L SA

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              C = Cyprichromis
              A = Altolamprologus
              P = Paracyprichromis
              C = Callochromis
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • molehill
                Användare
                • september 2005
                • 56

                #8
                Ska i fortsättningen skriva tydligare rubriker!

                Det är inte klokt vad de ynglar av sej. Vet inte hur ofta de ska kunna få yngel men nu är det ca 30-35 yngel från tre kullar och honan förbereder ännu en snäcka!
                Har studerat den "överblivna" hanen och han är inte det minsta intresserad av ynglena, och hade säkert hjälp till att försvara småttingarna om han hade fått och det hade behövts.
                Mycket små yngel kan simma riktigt nära och han tittar bara lite på dom, inga aggresioner alls.

                Jag matar med nykläckt artemia 2ggr/dag och 3-4ggr/dag på helgerna.

                Janne63 -- Jag har likande uppsättning i ett 375, men C. leptosoma, C. pleurospilus och L. Caudopunctatus istället för Ornatipinnis. Ser oxå enstaka leptosoma yngel men inga Caudopunctatus yngel lyckas överleva. Misstänker Callochromisarna när det gäller yngeluppätningen, de ska ju även äta sin egen avkomma om jag inte fått det om bakfoten.

                Ska flytta Ornatipinnisen till ett större kar när det införskaffas, får se hur pass bra de är på att försvara sin avkomma när de ställs inför lite större prövningar. Min hane är ganska stor och honan är en riktig tuffing så kanske de kan klara av det...

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av janne63
                  Jag har 1 hane och 2 honor i ett 540 kar tillsammans med C. Leptosoma, P. Nigripinnis samt C. Pleurospilus. Hanen har lekt med bägge honorna, jag har sett yngel ungefär samtidigt hos bägge honorna. Hanen har sin position ungefär mittemellan sina honors snäckskal och patrullerar området emellan. Tyvärr så verkar ynglen ha försvunnit, antingen har de inte fått tillräckligt med mat eller så har de blivit uppätna. Vet inte vilken fisk som kan vara bov i sammanhanget dock. Leptosoma (Malasa) yngel har jag i karet, däremot har jag haft flera Pleurospilus honor som ruvat men jag har inte kunnat hitta yngel någonstans.
                  Tippar på att Callochromisarna är bovarna. De brukar vara rätt kvicka på allt smått som hoppar runt, inklusive sina egna yngel.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...