Tips om fiskar i 240 l Malavi/Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #16
    Ursprungligen postat av albjohn
    Tack, det var synd eftersom den är ruggigt vacker, då skippar jag den.
    Pseudotropheus saulosi finns ju också, den är väldigt lik Demasoni, sen har den ju gula honor. Har aldrig haft den, men den borde väll funka. Står i artbeskrivningen att P. saulosi är aggressiva och revirhävdande mot andra hanar av samma art. Så då är det väl bara en hane som gäller, lr? Har som sagt inga egna erfarenheter av denna art, men den är vacker och blir inte mer än 8cm.

    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael_S
      Pseudotropheus saulosi finns ju också, den är väldigt lik Demasoni, sen har den ju gula honor. Har aldrig haft den, men den borde väll funka. Står i artbeskrivningen att P. saulosi är aggressiva och revirhävdande mot andra hanar av samma art. Så då är det väl bara en hane som gäller, lr? Har som sagt inga egna erfarenheter av denna art, men den är vacker och blir inte mer än 8cm.

      http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=742
      Demasonin blir inte heller mer än 8cm.Och han var ute efter gul och röd och blå fisk. Gula hade han tydligen bestämt sig för Golden.Så då behöver han inte mera Gula fiskar kanske?

      Kommentar

      • albjohn
        Användare
        • september 2006
        • 36

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael_S
        Pseudotropheus saulosi finns ju också, den är väldigt lik Demasoni, sen har den ju gula honor. Har aldrig haft den, men den borde väll funka. Står i artbeskrivningen att P. saulosi är aggressiva och revirhävdande mot andra hanar av samma art. Så då är det väl bara en hane som gäller, lr? Har som sagt inga egna erfarenheter av denna art, men den är vacker och blir inte mer än 8cm.

        http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=742
        Den är ochså intresant eftersom den är både gul och blå men den verkar vara ganska tuff.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Hej albjohn och välkommen till Ciklidforumet.

          Du har fått en del tips på Malawi. Har du kikat på Tanganyika fiskarna som ett ev. alternativ?

          Jag tycker att det finns väldigt färgglada och trevliga alternativ i den sjön.

          Någon Leptosoma, Leulupi, L. multifaciatus (för deras beteendes skull), sandlekare kanske och kanske någon kryssningsmisil i form av Petricola.

          Blixtrande färger och häftigt beteende helt enkelt .
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • albjohn
            Användare
            • september 2006
            • 36

            #20
            Tack

            Jag har inte kollat så mycket på dom, men dom verkar vara mer ovanliga och kanske svårare att få tag på, men jag ska titta på dom ochså och gå igenom artbeskrivningarna eftersom jag har tänk planera den här uppstarten bättre än vad jag brukar.

            Multisar har jag redan i ett 54 l och det är onekligen skojiga små fiskar, jag hoppas att jag får lek på dom men jag har bara haft dom i 3 veckor så man får väl vänta om det nu inte redan finns yngel i nån av snäckorna men det visar sig väl så småningom.

            Men det skulle onekligen vara läckert med en multiskolonini i ett större kar där dom får sällskap av andra så man verkligen får se deras betende fullt ut.

            Du kanske har något bra tips på lämpliga fiskar i ett sånt kar ?
            Men det kanske var den mixen du nämde ?

            Alla tips motages tacksamt.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Ja den mixen borde torde bli alldeles utmärkt.
              En kul grupp fiskar är Tropheus. Drabbas du av akvariesjukan så kan troffar vara ett alternativ. D.v.s mer och större kar för att då skulle 240 liter räcka ett tag i alla fall för Troffar. Risken finns nämnligen enligt utsago att Tropheus behöver lite större kar som vuxna fiskar. Har ingen större erfarenhet av dom dock (håller själv 12 ikola i ett 220liters och det funkar kanon just nu men dom är inte så stora än) .
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • albjohn
                Användare
                • september 2006
                • 36

                #22
                Ja, drömmen finns ju om ett större kar, jag har fantiserat om ett Rena på 640 L,men det går defenitivt inte med nuvarande boende.

                Men jag kommer förmodligen att flytta inom 1-3 år och då ligger ett sånt nära men jag är inte säker vad som skall i det ev karet det finns drömmar om ett växtkar ochså.

                Så man får väl ev trösta sig med ett 240 l Juwel tills vidare och det skulle vara onekligen vara intressant med cilider, jag har kollat lite på Tanganyika men det lutar nog åt Malavi och jag börjat komma fram till ungefär vilka sorter jag vill ha.

                Art 1
                Labidochromis caeruleus, Kakusa ( Golden )

                Art 2
                Någon av
                Labidochromis sp. "hongi"
                Pseudotropheus demasoni
                Pseudotropheus saulosi
                Pseudotropheus socolofi
                Aulonocara jacobfreibergi, Undu Reef

                Art 3
                Någon av
                Aulonocara sp. "stuartgranti maleri (Röd rubin)
                Metriaclima estherae (Rödzebra)

                Jag vet ej om det är galet men jag har försökt sammanfatta lite av tips jag fått, tycker ni någon sort är helt fel så säg gärna till.


                Mvh
                Leif

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #23
                  Mbunas kan nog vara lite taskiga mot Aulonocaror, men vad jag har hört så går väl just jacobfreibergi rätt ok...

                  Kommentar

                  • Silverlod
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 45

                    #24
                    Ursprungligen postat av albjohn
                    Art 1
                    Labidochromis caeruleus, Kakusa ( Golden )

                    Art 2
                    Någon av
                    Labidochromis sp. "hongi"
                    Pseudotropheus demasoni
                    Pseudotropheus saulosi
                    Pseudotropheus socolofi
                    Aulonocara jacobfreibergi, Undu Reef

                    Art 3
                    Någon av
                    Aulonocara sp. "stuartgranti maleri (Röd rubin)
                    Metriaclima estherae (Rödzebra)
                    Lite nyfiken på vad du valde för individer? Eller funderar du fortfarande?
                    Melanchromis Interruptus.
                    Labidochromis sp. Hongi.
                    Metriaclima Callainos.
                    Ancistrus Dolichopterus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...