Dubbar och hästnosar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Dubbar och hästnosar?

    Kan man ha hästnosar tillsammans med Dubbar? Jag har 25 Dubbar i storleken 3-5cm i ett 540-literskar och skulle vilja ha hästnosar antingen E. cyanosticus eller T. irsaceae. Kan man i så fall ha bara ett par eller måstew man ha en grupp?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Visst går det, men jag har haft svårt att få ensamma par att hålla. Har alla ggr slutat m att hanen dräpt sin hona. Hos mig kan Eretmodus vara lite tjuriga mot ungtroffar,periodvis. Men testa med en grupp vettja,funkar det så tror jag paren hålls tightare om amn har flera.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av ozric
      Visst går det, men jag har haft svårt att få ensamma par att hålla. Har alla ggr slutat m att hanen dräpt sin hona. Hos mig kan Eretmodus vara lite tjuriga mot ungtroffar,periodvis. Men testa med en grupp vettja,funkar det så tror jag paren hålls tightare om amn har flera.
      Tack för det snabba svaret! Är det könsskillnad på hästnosar?
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Alla som jag har snackat med hittils har lyckats bra med hästnosar tillsammans med tropheus! Undantaget är ju så klart jag...

        Jag har inte lyckats med hästnosar och tropheusar blandat. Iofs flyttade jag två stycken inte fullvuxna hästnosar som var i lite dålig kondition, ganska smala, i ett 540liters med två L. multifasciatus. Gick bra tills jag släppte ner tropheusarna ca 5 dagar senare. Eller, det funkade hela tiden, men hästnosarna vågade inte ta för sig, alla fiskarna i akvariet utom de två multifasciatusarna, (bara för att det var två hanar och inte hade nåt revir förutom mot varandra) till och med den minsta ca 5 cm stora tropheusen (som var ca 3 cm kortare än hästnos hanen) stog högre upp i rangordningen. Dom vågade inte ta av dom stora bitarna som tropheusarna tog, utan dom åkte runt och tog småbitar. Båda vart smalare och smalare och efter en tid så dog honan.

        Hanen går nu i ett 50 liters akvarium tillsammans med två små yngel av J. Dickfeldi där han får gå tills han blivit lite biffigare, då ska han få gå med dom andra tre hästnosarna (en hane och två honor) igen. Vi flyttade honom och en hona till mitt 540 liters från pappas 200 liters där han slogs för mycket med den andra hanen, så dom hade inte tid att ta över ruvningen när dom hade lekt.

        Aja, nu mår iallafall alla fiskarna bra, dom ska få flytta ihop när vi får igång pappas 500 liters akvarium. Hoppas det går bätte då!

        Men jag tror inte det blir några problem för dig att ha hästnosar med tropheus, ingen annan verkar ha haft samma problem som jag så.. Bara att försöka!
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          På vuxna hästnosar är hanarna ngt större samt gamla hanar får ngt mer utdragna fenor.På Kapampa-varianten som jag har så skiljer sig färgen också ngt innan lek och under ruvning,annars så är de så gott som färglösa...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Kan man ha hästnosar tillsammans med Dubbar? Jag har 25 Dubbar i storleken 3-5cm i ett 540-literskar och skulle vilja ha hästnosar antingen E. cyanosticus eller T. irsaceae. Kan man i så fall ha bara ett par eller måstew man ha en grupp?
            Att du inte köper back to nature tang kostar bara ca 150kr en väldigt bra bok med många bra råd

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              Att du inte köper back to nature tang kostar bara ca 150kr en väldigt bra bok med många bra råd
              Jag har den boken. Men jag vill också få höra vad andra har erfarenhet av! Det är ju inte alltid det som står i böcker är det allenarådande. Forumet är väl till för attt man skall få dela erfarenheter av andra akvarister. Desssutom är det ofta ganska knapphändig information när det gäller vilka ciklider som passar ihop.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Jo visst men bokens författare vet vad han talar om det vet man aldrig om dom som svarar i forumet
                Försökte bara vara till hjälp lycka till med hästnosarna

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Jo visst men bokens författare vet vad han talar om det vet man aldrig om dom som svarar i forumet
                  Försökte bara vara till hjälp lycka till med hästnosarna
                  Jag vill inte förringa Ad Konings kunskaper, men han kan ju knappast ha erfarenhet av alla arter hur dom fungerar i akvariemiljö. Tack för lyckönskningen!
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Jag vill inte förringa Ad Konings kunskaper, men han kan ju knappast ha erfarenhet av alla arter hur dom fungerar i akvariemiljö. Tack för lyckönskningen!
                    Nej det tror inte jag häller men jag tror häller inte att han skulle skriva om något han inte vet och har erfarenhet av
                    Och han anses vara en av världens främsta innom sitt område

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      Nej det tror inte jag häller men jag tror häller inte att han skulle skriva om något han inte vet och har erfarenhet av
                      Den samlade erfarenhten på ciklid.se är garanterat större än Ad's


                      Böcker i alla ära men akvaristik är ingen exakt vetenskap, det finns många vägar till framgång. Det är heller aldrig fel att be om råd i forumet, skulle man inte kunna fråga om sånt som finns i litteraturen kunde vi ju lägga ner forumet.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Det tor jag med men man vet ju alldrig om man får ett korekt svar på forumet och det är därför klokt att se vad en innom området ledande person har att berätta

                        Kommentar

                        • Jeppe
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 409

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          Det tor jag med men man vet ju alldrig om man får ett korekt svar på forumet och det är därför klokt att se vad en innom området ledande person har att berätta
                          Man kan aldrig få ett exakt svar via böcker heller, man kan nog få bättre svar här på forumet

                          Men man ska inte underskatta Ad, och det tror jag ingen här på forumet gör heller! Han är en av dom som vet mest om ciklider i ren allmänhet. Han vet lite om mycket, vi på forumet vet (oftast!) mycket om lite!
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

                          Qui dormit, non peccat

                          Kommentar

                          Arbetssätt...