Sniglar eller Ancistrus ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Sniglar eller Ancistrus ??

    Idag fick jag reda på att sniglar ska vara bra att ha burken för den biologiska nerbrytningens skull. Jga har idag Ancistrus i mina Malawi kar, Jag tycker att dom sköter sitt jobb bra, alltså ta hand om det överblivna. Nu har jag sedan 1 månad startat ett Tangayika kar, med troffar och jullar. Min fundering är om jag ska prova med någon art utav sniglar där i, eller eventuellt Ancistrusar. Är det någon som har erfarenhet utav detta ämne för och nackdelar ?? Ska man rent av låta troffarna härja fritt, dom tar ju hand om algerna hyfsat iaf, men hur är det med eventuellt överbliven mat? Ingen är väl fullkomlig vad det gäller rätt mängd mat! Ställer man till det för sig själv eller fiskarna om man provar sniglar?

    //Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Du behöver inte ha Ancistrus eller snäckor, de kompletterar varandra.
    Vilka snäckor som är lämpliga beror på vad du vill att de skall göra, och vad du har för fisk.

    Vill du ha snäckor som äter upp överblivet foder och ev. döda fiskar innan de surnar, då är det äppelsnäckor eller malajsiska sandsnäckor som gäller.

    Äppelsnäcka (Pomacea bridgesii) är stor och det är lätt att kontrollera deras fortplantning, de är mycket effektiva på att dammsuga upp överblivet foder, och när de dör funkar deras skal bra till snäcklekare . De finns i en räcka olika färger. Äppelsnäckor är helt perfekta att ha i yngelakvarier.

    Malajsiska sandsnäckor är små & håller sig mestadels nedgrävda, men kommer fram när det vankas mat. De massförökar sig snabbt, och det kan se rätt läbbigt ut när hela bottnen rör sig vid matdags - men de rör om bottnen så den inte får alger på sig eller ansamlas med skit, äter en del alger, och matbitar som hamnar på bottnen försvinner per omgående.

    Vill du ha snäckor som skall käka alger, så är det neritider som gäller, t.ex. zebrasnäcka. De äter endast alger, och är mycket effektiva. De är halvstora, har nackdelen att de är dyra, förökar sig inte i akvarium alls, och har en tråkig tendens att klättra ur akvariet och torka ihjäl.

    Ingen av ovanstående snäckor äter f.ö. växter eller fiskägg. OK, möjligen att äppelsnäckan gör det, vet faktiskt inte säkert.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 10 oktober 2006, 02:44.

    Kommentar

    Arbetssätt...