För grovt för snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    För grovt för snäcklekare?

    Hej,
    Tror ni att mitt 3-5 mm grus är för grovt för multisar?
    MVH
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Nej.

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Nej.
      När du säger NEJ bara så där, menar du att det är självklart att det går med sånt grus?
      MVH

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Tror ni andra också att det går?
        MVH

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Mulisar gillar att gräva. Dom vill dessutom kunna vrida och flytta sina skal, vilket kan hämmas om stenen är för grov.
          Men jag tror att det kommer att vara hel ok i alla fall för att vuxna multisar kommer att kunna lyfta din sten.

          Här är ett femtital multisar som leker i sina snäckor oavsett hur bottenmaterialet under snäckorna ser ut.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Här är ett femtital multisar som leker i sina snäckor oavsett hur bottenmaterialet under snäckorna ser ut.
            Är det sådana ciklider som själva drar upp ynglen utan att man själv behöver göra något?
            MVH

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ja, det är helt självklart att de klarar att gräva i 3-5mm tjockt grus. Nemas problemas, de kommer att vara nere vid bottenglaset innan du vet ordet av. Jag vet det för att jag har hållit multisar i ett akvarium med grovt engelskt sjögrus.

              Ja, multisar är goda föräldrar och förökar sig alldeles utmärkt själva, förutsatt att du inte har särdeles effektiva yngelätare i akvariet (som t.ex. Altolamprologus).

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Om du krossar kalksten till 2-4 cm stora stenar och fyller botten under skalen samt lägger ett tunt lager sand i sprickorna så kommer multisarna snabbt att gräva ur. Och vips så har det blivit perfekta barnkammare under, vilket i sin tur gör att "ungfisken" kommer att ha lättare att överleva. Har multisar bara bra vatten, snäckor och någorlunda gott om mat så kommer karet snart att vara fullt av fiskar, dom är mycket bra föräldrar och har dom bara kunnat bilda en liten koloni så kan dom försvara sig mot nästan alla andra fiskar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Rasmus Pedersen
                  Användare
                  • september 2006
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Ja, multisar är goda föräldrar och förökar sig alldeles utmärkt själva, förutsatt att du inte har särdeles effektiva yngelätare i akvariet (som t.ex. Altolamprologus).
                  Altolamprologus är precis vad jag dessutom tänker ha i karet. Och frontosa-ungfiskar(7-9 cm) plus en Synodontis och fler arter snäcklekare.
                  MVH

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Här är en hona som gick med mina multisar.
                    Dom hade inte en chans att hålla antalet ciklider konstant.
                    Dom kom åt en del yngel i ytterkanterna men inte i stenkrossen under snäckorna.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...