325-liters Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    325-liters Tanganyika

    Jag har i mitt 325-liters Tanganyikakar 5 Leptosoma "Malassa", 2 N.brichardi, 3 J. transcriptus, 6 L. multifasciatus och en ensam N. buescheri. Nu till min fråga skulle jag kunna skaffa en buescheri till så att det blir ett par eller skall jag plocka bort den? Det kanske blir för mycket med ett par Buescheri också i det karet. Jag hade ett par tidigare men tyvärr så dog den ena. Men då hade jag inga jullar eller prinsessor.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Det som jag ser som problemet är att N buescheri har en ganska lång inparningsprocess. Hade det varit ett färdigt par så tror jag att det möjligtvis skulle gått att ha tre olika grottarter men nu kommer honan att inledningsvis bli ganska bryskt ivägmotad och bli tvungen att söka skydd där förmodligen redan jullarna eller prinsessorna har revir. Mer pisk av dom och sedan en ganska sönderstressad fisk. Men men, det beror ju på allt möjligt så du får väl fundera ett par varv till och sedan bestämma dig.

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Det som jag ser som problemet är att N buescheri har en ganska lång inparningsprocess. Hade det varit ett färdigt par så tror jag att det möjligtvis skulle gått att ha tre olika grottarter men nu kommer honan att inledningsvis bli ganska bryskt ivägmotad och bli tvungen att söka skydd där förmodligen redan jullarna eller prinsessorna har revir. Mer pisk av dom och sedan en ganska sönderstressad fisk. Men men, det beror ju på allt möjligt så du får väl fundera ett par varv till och sedan bestämma dig.
      Nej det låter nog som att det är bättre att plocka bort min buesherihanne. Det blir nog som så att jag skaffar mig fler leptosomor istället. Det borde väl gå att kunna ha ett tiotal i det karet.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Leptosomor är nytt för mig och jag vet inte hur man ska göra med dom. Dom var mycket mer aggressiva än jag trott. I mitt 840-literskar har jag skaffat 12 stycken, sju hanar och fem honor, där fyra hanar har tagit revir. En hane har fyra honor där han lekt av två och en hane har fångat in den sista honan. Tre hanar är väldigt hunsade och trycker på botten och bakom stenar. Kanske ska man skaffa ännu fler eller så får det bli som det blir.

        Till din fråga om man kan ha fler i leptosomor i ditt kar är svaret - jag vet inte. Men jag har förstått att det ibland blir så att endast en eller ett fåtal hanar får plats. Möjligtvis kan man köra troffetricket och hysta i massor med fisk, men då blir det ju å andra sidan inga intressanta revir.

        Kommentar

        • Janne C K Madsen
          Användare
          • juli 2006
          • 17

          #5
          Leptosomaer er også ganske nytt for meg, men jeg hadde 1+3 av type "jumbo" i en 240 l, sammen med fire Neol. leleupi, seks A. calvus og 1+1 X. flavipinnis, dette har fungert veldig bra, men fikk beskjed om at med kun en hann i et så lite akv ville det fungere. Men blir spennende når jeg etter å ha flyttet de, og skal utøke gruppen, hvordan de da vil fungere i en 530l. Har lest mye, snakket med noen, og det virker som erfaringene er veldig forskjellige, hos noen går det bra, hos andre fungerer det ikke.
          530l tomt, men ikke lenge

          Kommentar

          Arbetssätt...