Terrorbalans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Terrorbalans?

    Jag har funderat på att hålla Callochromis Macrops, N. Pulcher och C. Leptosoma "Jumbo" i ett 420 kar och fick ide'n från en annan tråd att det kanske kan funka att slänga i några Leleupi också. Samtliga arter är ju ganska aggresiva, frågan är om detta funkar eller om det går käpprakt åt skogen. Synpunker och erfarenheter mottages tacksamt. Kanske går det bättre med Calvus än med Leleupi?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    #2
    Fast å andra sidan kanske Calvus trivs bättre med lugnare medinvånare?

    När det gäller leptosomor så har jag Malasa i ett annat kar och en av hanarna dominerar fullständigt hela karet bortsett från en liten hörna som han släppt till en annan hane. Övriga arter hålls i schack av denne "psykopat". Jag gissar att Jumbovarianten kan vara ännu tuffare...
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • augusti 2006
      • 157

      #3
      Jag börjat luta åt Calvus istället för Callochromis, dvs. Leleupi, Calvus, Pulcher och Leptosoma. Blir det för mycket konkurrens om gömställen?
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Leleupi är ganska olämplig akvariefisk och ska man nödvändigtvis ha den bör det vara i singular.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Min erfarenhet av leleupi är ungefär samma som cougars - jag köpte ett vuxet par, hanen slog omedelbums ihjäl honan, och satte sen igång med att utrota alla andra fiskar i akvariet. Det var ett 200 liters med jullar, telmatochromis, och prinsessor.
          Den leleupin var iofs väldigt stor, runt 12 cm TL, och det var enda gången jag försökt hålla leleupi. Jag har hört att den normalt sett inte är så ultra-aggressiv som min hane var.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av cougar
            Leleupi är ganska olämplig akvariefisk och ska man nödvändigtvis ha den bör det vara i singular.
            Så olika det kan vara i fiskvärlden. Mitt Leleupipar trivs med varandra inklusive med andra firrar och jag har faktiskt prövat med lite olika arter i samma kar. Andra gula fiskar ligger risigt till, men bara de lämnar botten, när Lelupien är i närheten, så fungerar även det. Akvariestorleken spelar förmodligen stor roll. Mina har gått i ett 400 liters och numera i ett 720.
            Den där minimirekommendationen om 120 liter på både NCS och Zoopets artbeskrivningar kanske inte är någonting att lita på?
            Senast redigerad av Havs; 08 oktober 2006, 17:43.
            Min zoon

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • augusti 2006
              • 157

              #7
              Mina ska gå i ett kar på 400L (150 cm långt) så det borde väl finnas plats? Förhoppningsvis så ska många stenuppbyggnader också hjälpa till.
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              Arbetssätt...