Tropheus Duboisi lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jyrgil
    Användare
    • december 2003
    • 79

    Tropheus Duboisi lek

    Hade lite tur för ett tag sen att få se en dubbe lek.Fort som attan fram med kameran och fångade 2 schyssta frevenser där man tydligt ser leken.Tänkte dela med mig lite och ge lite inspiration nu när det lackar mot höst. http://www.youtube.com/profile?user=jyrgil
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av jyrgil
    Hade lite tur för ett tag sen att få se en dubbe lek.Fort som attan fram med kameran och fångade 2 schyssta frevenser där man tydligt ser leken.Tänkte dela med mig lite och ge lite inspiration nu när det lackar mot höst. http://www.youtube.com/profile?user=jyrgil
    Schyssta filmer!! Kan bara inte vänta tills mina Dubbar är könsmogna!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av jyrgil
      Hade lite tur för ett tag sen att få se en dubbe lek.Fort som attan fram med kameran och fångade 2 schyssta frevenser där man tydligt ser leken.Tänkte dela med mig lite och ge lite inspiration nu när det lackar mot höst. http://www.youtube.com/profile?user=jyrgil
      Kanonfilmer! Man ser klart och tydligt hur det går till! Hoppas det går bra med leken!
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • jyrgil
        Användare
        • december 2003
        • 79

        #4
        spottkar

        Ursprungligen postat av jyrgil
        Hade lite tur för ett tag sen att få se en dubbe lek.Fort som attan fram med kameran och fångade 2 schyssta frevenser där man tydligt ser leken.Tänkte dela med mig lite och ge lite inspiration nu när det lackar mot höst. http://www.youtube.com/profile?user=jyrgil
        Fick tag i ett spottkar nu i helgen(105L) ,väldigt spartanskt möblerat med bara 2st smågrottor(skydd).Fiskade upp 2 st tuggande honor(en av dom va med på filmen).Tror ni att det är lugnt att båda kan gå i karet och spotta?Eller måste jag dela av karet så att varje hona får lugn och ro??

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          jag har sagt det. förut lyft. inte ut honor av tropheus till ett spottkar. för då tigger ni om problem, för att det är väldigt svårt att lägga tillbaka honan till gruppen sen, det blir bara stress i gruppen, och vad betyder stress, jo det blir buken, sen blir det medicin och mera stress, och i slutändan blir det bara några troffar kvar.
          och vad blir kontentan jo man tröttnar på troffar. mvh janne

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Jag tror risken är mkt liten att få in "soten" utav att man återinför en gruppmedlem. Däremot intet sagt att den blir ovillkorligt accepterad i gruppen igen och iomd kanske ihjälslagen.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              ja ozric, det är faktiskt en av dom största erfarenheter jag har gjort, att stressar man tropheus så är det lika med soten. mvh janne

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Överdriver du inte lite nu!? Att stress kan vara en katapult för soten kan jag ta i vissa fall men då har du heller inte fått igång troffarna i bra kondition,är jag rädd. Hos mig kan de ruva i huvudkaret i 8 veckor och är då så medtagna att de knappt kan stå upprätt.Har haft hanar som fått så mkt stryk att de sett helt förjävliga ut flämtandes i dagar bakom en pump eller så.Har också nyss flyttat så det blev fler 100%-iga vtn-byten.Vad jag försöker säga är att har man bara fått igång dem väl så pallar de med en hel del stress också,anser jag.
                Är inget jag vill börja tjaffsa om men jag tänker på dem som läser detta och står inför valet att kanske ska skaffa sin första troffegrupp och får höra fördomen om att de utvecklar soten väldigt lätt.Jag nojjade också så i början men nu medicinerar jag inte ens när jag FÅR soten (eller vad man nu skall kalla det) förrän jag vet att det är en smittsam variant. Skulle vara med undantag på nya grupper där jag inte är säker på "mående-status".
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Det bästa är att vänta ruvningstiden då brukar dom i regel spotta i håven anars skakar du henne tar max 10 min ingen hinner märka att hon varit borta

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Troffarna vi har i lokalen får rejält tuffa behandlingar... åker fram o tillbaka från burk till burk, vi behandlar dom som dom vore odödliga o det verkar just dessa vara. Fast stress är orsaken till nästan alla sjukdomar så det behöver man inte vara rädd för(man kommer inte undan) =) Är fisken i bra kondition så klarar den mer än man tror men är den inte "tip top" i kondition så klarar den mindre än man tror.

                    Ps. matar troffarna med vanligt basfoder, förut när man anstrände sig så vad det lite problem hit o dot med dåliga magar och så men det har försvunnit helt sen vi började ge upp på dom... skumt det där =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Överdriver du inte lite nu!? Att stress kan vara en katapult för soten kan jag ta i vissa fall men då har du heller inte fått igång troffarna i bra kondition,är jag rädd. Hos mig kan de ruva i huvudkaret i 8 veckor och är då så medtagna att de knappt kan stå upprätt.Har haft hanar som fått så mkt stryk att de sett helt förjävliga ut flämtandes i dagar bakom en pump eller så.Har också nyss flyttat så det blev fler 100%-iga vtn-byten.Vad jag försöker säga är att har man bara fått igång dem väl så pallar de med en hel del stress också,anser jag.
                      Är inget jag vill börja tjaffsa om men jag tänker på dem som läser detta och står inför valet att kanske ska skaffa sin första troffegrupp och får höra fördomen om att de utvecklar soten väldigt lätt.Jag nojjade också så i början men nu medicinerar jag inte ens när jag FÅR soten (eller vad man nu skall kalla det) förrän jag vet att det är en smittsam variant. Skulle vara med undantag på nya grupper där jag inte är säker på "mående-status".
                      det är bara att gratulera ozric att det fungerar för dig med dina troffar,
                      men varför medicinerar du då om du inga problem har med troffarna.
                      jag medicinerar aldrig mina troffar, varken när jag tar in dom vildfångade eller odlade.
                      men som sagt var jag lägger ner dom i ett kar och sedan blandar jag inte ner några andra troffar efter det. och om jag skulle ta några yngel så låter jag honorna gå i karet med dom andra tiden ut, och sedan tömmer jag henne, och sedan tillbaka i samma balja,
                      då finns samma rangordning kvar i karet. skulle jag lägga honan i ett spottkar i ett par veckor då har rangordningen ändrats, så det är därför honan blir stressad, när jag lägger tillbaka henne och då är det väldigt lätt att få buken.
                      så därför tycker jag att det är ett dåligt råd till en som nyss har börjat med troffar. att lyfta ut honan och låta henne spotta i ett spottkar. mvh janne

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Tack!
                        Men grejen är den att jag inte behövt medicinera på länge nu. Tillhörde dem som peta ner medicin i stort ett direkt så fort de matvägrade,fick sytrådsskit osv förr. Det gör jag inte idag för jag tror mig veta att det inte alls behöver betyda att fisken är "dömd" eller smittsam. Vid två tillfällen det senaste halvåret har jag haft otur att behöva ta bort fiskar som förstoppats men det ledde aldrig till nån smittsam "sot". Jag har medicin hemma utifall att jag skulle behöva den till nyanländ fisk som jag inte riktigt "litar på".
                        Tycker inte heller att det är bästa valet att låta honan spotta i annat kar (pga strykrisken vid återinförandet) men tycker man om att se yngelvård så är väl det det bästa sättet.....
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Hej!
                          Ett mycket bra sätt och få lek på troffar är att man hoppar över vattenbytet en gång och sedna byter 50% plus i med lite salt det hjälper Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Jaha! Har dina lekt nu?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Nej inte ännu men jag fick tips av en troffeexpert, Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...