Bör/ska man ha en mal i ett troffe kar ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Bör/ska man ha en mal i ett troffe kar ????

    Som sagt ska/bör man ha en mal i ett tanganyika kar mestadels troffar som innevånare, eller klara dom utav alla "alger" . Förstör man något om man släpper ner en mal ?
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #2
    Så länge det finns gott om gömställen för malen/malarna så ska det nog gå bra.
    Jag har 2 ansistrus och 2 S.Petricola i mitt kar med troffar.
    Nu har jag visserligen bara haft troffarna 5 dagar, men jag har inte märkt av ngt bråk mellan malarna och troffarna.
    Troffeyngel gillar väl att "beta" av algmattor i sin naturliga miljö, så lite alger skadar nog inte...
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Jag inbillar mig att man spar på vattnet om amn har nån Synodontis eller L-mal som kan käka överblivena matrester från botten.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Jag hade nog i så fall valt några Phyllonemus eller Synodontis just för att rensa botten från foderrester. Alger handlar väl mer om rutiner?
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Phyllonemus är sketsvår att få tag i (jag har aldrig sett någon till försäljning), gökmalar stör Tropheusarna i leken. Annars funkar väl Tropheus med i stort sett vad som helst, eftersom de ignorerar allt som inte är andra Tropheus.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Synodontis Petricola har jag i ett kar. Stör ej troffarna.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Sofus
              Användare
              • februari 2004
              • 190

              #7
              problemet kan väl snarare ligga mer i få tex L-malar att vänja sig vid vattnet i ett troffekar som ofta liger på pH över 8 och även är hårt. Men om malen verkar klara det och börjar leta mat osv så är det väl bara full rulle sen. Jag har haft både vanlig ancistrus och större leporacanthicus tillsammans med troffar utan några som helst problem. Det enda som händer är att den dominanta troffen ger stora ancistrushonan en rejäl box mitt i pannan om hon ligger där han brukar uppvakta honor ibland varav hon vansinnigt upprörd jagar alla troffar över hela karet i 20 sekunder efteråt. Hur kul som helst att titta på
              1m³ afrika i vardagsrummet!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
              http://www.akvarieforening.se/

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Phyllonemus är sketsvår att få tag i (jag har aldrig sett någon till försäljning), gökmalar stör Tropheusarna i leken. Annars funkar väl Tropheus med i stort sett vad som helst, eftersom de ignorerar allt som inte är andra Tropheus.
                Phyllonemus har jag sett i ett antal affärer både i sverige och danmark. Vet att zoofritid har eller hade dessa inne för en tid sedan. Rätt käcka lirare.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Sorry jag glömmer ibland att jag bor i det akvaristiska u-land som kallas Stockholm... Utbudet här av ovanliga malar som t.ex. Phyllonemus är extremt dåligt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...