ska man ta bort en "mobbad" "black Pemba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    ska man ta bort en "mobbad" "black Pemba"

    Hej!

    Sedan 2 dagar sedan står en utav mina troffar "black pemba" uppe i ett hörn vid ytan, mobbad är det minsta man kan säga. Vad ska jag göra, ska naturen få ha sin gång, eller ska jag plocka bort den.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Häng i lite rör i karet vid ytan ( 15 cm 16-20 mm elrör), i dom kan mobbade fiskar få lite lugn och ro. Vet inte säkert om om det funkar på tropheus dock. Men att bara låta fisken bli ihjälslagen hade inte jag gjort.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Såg just att joe i tråden nedan hade positiva erfarenheter även på troffar.

      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • april 2006
        • 209

        #4
        Eftersom ett akvarium i allra högsta grad är en artificiell miljö så finns det där ingen natur som kan ha sin gång. Självklart ska du hjälpa fisken på nåt sätt. Rören låter ju bra men om du inte vill ändra i akvariet eller flytta fisken till ett annat kar så återstår bara att avliva den.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Problemet som kan uppstå är att en annan fisk hamnar längst ner i rangen och vips får man ett nytt offer, jag skulle skaffat flera för att skapa harmoni. Plocka ur den mobbade och stoppa tillbaka den efter du skaffat lite flera så brukar det lösa sig och glöm inte att göra en lite nymöblering i karet i sammband med att du stoppar i nya troffar annars kan det sluta riktigt illa om man har otur.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Jag har haft troffar som varit helt "körda", stått bakom pumpen och flämtat med fett grova sår och fransade fenor men oftast repar de sig faktiskt utan att man behöver ingripa! Avvakta och se.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            Arbetssätt...