Tropheussjukan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Tropheussjukan!

    Jag har en grupp om 27 Dubbar där fyra stycken har blivit mobbade och fått bukvattensot eller Tropheussjukan. Jag medicinerade med emtrylvet, men det är fortfarande tre som visar tecken på sjukdom. Är det smittsamt och bör man plocka undan dem. Jag är lite rädd för att göra det utan att dom andra skall bli stressade. Det är fem dagar sen jag medicinerade och dom sjuka är lite piggare än innan.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Sofus
    Användare
    • februari 2004
    • 190

    #2
    blev alla sjuka samtidigt? Det smittar väl men långsamt. Flagyl och aquafuran har jag kört med framgång i separat kar iaf, men många andra här har mer erfarenhet. Tänkte bara att svara fort eftersom du nog har bråttom!
    1m³ afrika i vardagsrummet!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
    http://www.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Nej det var bara dom fyra som blev sjuka. Men en av dom har repat mod och dom andra ser piggare ut och gömmer sig inte hela tiden.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Låter som en grupp med vanliga dubbar där en dominant hane har fått spelet och börjat att mobbas.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ingen större anledning till oro då eller? Dom går i ett 325-lterskar nu, men i morgon får jag hem ett 540-literskar vore det bättre för Dubbarna om jag flyttade dom dit? Då tänker jag mest på om mobbningen skulle minska. Om jag flyttar över Dubbarna skulle jag i sådana fall kunna ha en annan Troffeart tillsammans med dom? Och vilken art skulle passa utan att det blir risk för korsning. Är sugen på Black bemba eller chaitika. Dubbarna är 27 stycken så det kanske är risk att det blir för trångt? Eller vad tror ni?
          Senast redigerad av Matz Karlsén; 26 september 2006, 20:14. Anledning: komplettering
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Gör som du tycker!Finns inga givna regler att hålla sig till. Personligen har jag inte fått Maswa med Kiriza att funka men det behöver inte betyda att det visar sig på samma sätt hos dig.

            Vart har du fått Emtryl ifrån?
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Jag fick emtryl från en polare. Han hade bara så att det räckte till en kur tyvärr.........
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Ingen större anledning till oro då eller? Dom går i ett 325-lterskar nu, men i morgon får jag hem ett 540-literskar vore det bättre för Dubbarna om jag flyttade dom dit? Då tänker jag mest på om mobbningen skulle minska. Om jag flyttar över Dubbarna skulle jag i sådana fall kunna ha en annan Troffeart tillsammans med dom? Och vilken art skulle passa utan att det blir risk för korsning. Är sugen på Black bemba eller chaitika. Dubbarna är 27 stycken så det kanske är risk att det blir för trångt? Eller vad tror ni?
                Mycket beror på hur akvariet är inrätt ska man ha sten i bör man ha mycket sten annars är det bättre att inte ha någon sten alls
                Detta är något jag tror dom flesta trophus ägare kan hålla med om

                Kommentar

                Arbetssätt...