Lekande honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    Lekande honor?

    Mina johannii (3+4) verkar vara lagda åt fel håll, honorna "leker" bara med varandra och den dominerande hanen jagar bara bort honorna för att visa upp sig för hane #2? Är det vanligt med sådant beteende och vad kan det bero på?

    Honorna är större än den minsta hanen som färgar ut emellanåt, tror alltså inte att en av honorna skulle vara en hane då de inte visar något svart alls i teckningen.

    Karet är på 350 liter och förutom ovanstående fiskar så finns det ett aulonocarapar (walteri +10 cm) och 7 små (4-5cm) trewavasae samt 3 metriaclima "zebra hara".
    ||||
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Fler bilder.

    ...
    ||||

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      ser ut som att det är en ung hane som håller på att färga ut i alla fall..
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Ursprungligen postat av Cutekid
        ser ut som att det är en ung hane som håller på att färga ut i alla fall..
        Är det den blå strimman som tycks övergå i svart i ryggfenan som skvallrar om det? Gissar vilt eftersom jag aldrig haft arten förut och inte vet vad jag ska kolla efter.
        ||||

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Har du ingen dominant hane åt dem så finns risken, om än mkt liten, att de kan leka av varann.Men är det inte bara styrkemätning de pysslar med??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Tingeling
            Användare
            • juli 2006
            • 176

            #6
            Ser ut att vara 2 honor eftersom ingen av dom på bilderna har äggfläckar på analfenan.
            Våra johanni har bara äggfläckar om det är en hane.
            Jag har hört att även honorna kan ha äggfläckar när det gäller johanni.
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              jag tycker det ser ut som två honor!

              blev själv paff en gång när jag såg att mina hongihonor "lekte". det var någon dag efter att jag hade bytt vatten och mublerat om i karet....det visade sig bero på att honorna, som hanar, är "revirhävande" och dominanta. så bara för att en fisk är en hona, så kan hon endå vara dominant över andra honor... hoppas du fattade mitt budskap.

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • malplacerad
                Användare
                • maj 2005
                • 877

                #8
                Tack för mer info alla, ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig.
                ||||

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #9
                  Vilken fin bild!!! Imponerande vilka bilder några av er här på forumet tar. Nåväl, mina johannii-honor "tränar" också lek med varandra då och då, och då menar jag inte styrkemätning, för det ser annorlunda ut. Utan det handlar om burr hit o dit och "plockande" av inbillade romkorn. Men det är väl med fiskar som med mängder av andra djurarter...är det till exempel någon som har sett vad två tikar i höglöp pysslar med om man låter dem träffas?

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawi375
                    Vilken fin bild!!! Imponerande vilka bilder några av er här på forumet tar. Nåväl, mina johannii-honor "tränar" också lek med varandra då och då, och då menar jag inte styrkemätning, för det ser annorlunda ut. Utan det handlar om burr hit o dit och "plockande" av inbillade romkorn.
                    Exakt så gör mina honor, precis som en lek mellan hane och hona. Kul att du gillade bilden dock så hamnade ju fokus på fel individ, så kan det gå när autofokusen är trasig och man skjuter från höften
                    ||||

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • april 2006
                      • 209

                      #11
                      ja, lite synd på fokusen men annars fina färger och fin bild.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...