stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • keni

    stenar

    Läste nånstans att man inte ska ha i vanliga stenar i akvariet, framförallt inte sprängsten, är det nån som vet varför?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Visst kan man ha vanliga stenar i akvariet. Sprängsten inget undantag.
    Men man måste nog kolla så att stenen inte innehåller olämpliga saker som metaller, eller kalk om man ska ha dom i mjukt och lågt pH vatten.
    Och sen så är det faktiskt så att stenar som man köper i akvarieaffären kommer ifrån naturen och är helt vanliga stenar.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Brandel
      Användare
      • september 2006
      • 26

      #3
      Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt med helt vanliga stenar plockade i bushen!
      Bara man rengör dom ordentligt. Fråga till Wilhelm: Hur kollar man vad en sten innehåller för metaller?
      Brandel
      brandel

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        @Brandel

        Enkelt för mig. Jag frågar min morsa. Hon kan nästan allt om stenar.

        Tipset är att låna en stenbok på bibblan.
        Men om man tar (efter att frågat markägaren) stenar från stranden, nån grusgrop, eller rullstensås, så är det i 999 fall av tusen ingen fara.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • keni

          #5
          Det var väl så jag tänkte oxå, att alla stenar kommer ju från naturen, tack för svaren.

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • april 2006
            • 209

            #6
            ...just sprängsten i svart med lite vitt är ju jättesnygga att ha i akvarium, om än inte så "naturliga" och det är väl inget för puristerna, men jag har ofta haft det och inte har fiskarna blivit sjuka av det inte.

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av keni
              Läste nånstans att man inte ska ha i vanliga stenar i akvariet, framförallt inte sprängsten, är det nån som vet varför?
              att man inte ska ha sprängsten i akvariumet är väll för att dom kan vara vassa!? att fiskarna kan skada sig på stenarna om dom kanske kliar sig eller nåt. bara en gissning...

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • februari 2006
                • 557

                #8
                Efter att ha sett hur mina malar beter sig när de blir uppretade förstår jag vitset med att ha något så när rundade stenar. De kastar sig in i vad som helst. Man kan tro att de är blinda.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                Arbetssätt...