Skrajsna mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    Skrajsna mbunas

    Vad trött man blir... Har ett 375 l. kar med 7 hongi, 4 johannii, 7 rödzebra, 5 crabro. Fina, trevliga, öppna, glada fiskar...fram tills för någon dryg månad sedan. Efter ett helt vanligt 40% vecko-vattenbyte och en liten ommöblering så blev de helt plötsligt jätteskygga. Har läst att det har drabbat andra också. Har alltså inte ändrat några yttre förhållanden, karet står där det stod innan. Först provade jag att ta bort alla grottor, men utan resultat förutom att de såg ut att vantrivas. Så jag lade in grottor igen och försökte möblera som innan, men inte heller det har hjälpt. Leker gör de, verkar hur friska som helst och rör sig mycket fritt i burken såvida man inte rör sig framför karet. Det verkar som de hetsar varandra. I dag köpte jag mycket motvilligt ett gäng tigerbarber som kanske kan locka dem att se att folk inte är så farliga trots allt. Ser lite märkligt ut med barber i karet men vad gör man? Fler mbunas kanske kan vara ett alternativ också, finns ju lite plats för ett gäng till.

    Frågan är vad fasen som hände vid just DETTA vattenbytet/ommöbleringen??? Har ju gjort det massa gånger tidigare utan att de blev skygga av det...
  • ovsor
    Användare
    • januari 2005
    • 55

    #2
    Samma sak för mig. Har bara M-bunas och 3 Auloncara. För ca 2 veckor sedan bytte jag sand i mitt 400 kar. La alla fiskar i en stor balja o började arbetet med karet. Då kom min dotter o sa, pappa,,,,skall fiskarna ligga så här? Jag rusar till baljan som innehöll ett 30-tal fiskar o kollar förskräckt ner o ser att dom små står vid ytan o snappar efter luft o dom stora ligger ner på sidan. Jävlar, jag glömde syresätta baljan. Jag rusar till köket o rycker upp en syresten snabbt fr ett annat kar o får i det, hämtar snabbt powerhead o får ner det också.
    Jag tar fiskarna en o en o "vallar" dom genom vattnet o får i gång alla igen, utom en som dog.Puuu vilken pärs, o vad klantigt av mig. Men alla kom igång igen men nu är dom skräckslagna i det "nya" karet. Dom leker, håller revir, bygger för fullt osv precis som Malawi skall göra, men när jag går förbi blir dom skräckslagna o försöker gömma sig. Kan tillägga att jag lagt till med mers ljus också. 4 rör istället för två. Balansen i karet är inte som den va. Gjorde rent ett filter, behöll fluvalen 404 orörd. Den stod still kanske 2 timmar så det borde gå bra. Ingen n-spik än i varje fall, däremot infusorier som jag bekämpar just nu. Hoppas dom lugnar sig med tiden men en chock fick dom nog.
    Ove

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det ända rådet jag kan ge och som jag verkligen vet brukar funka är att skaffa några Placidochromisar och släppa ner... dom är inte så skygga av sig normalt och brukar locka fram mbunas ganska bra. Dom behöver nått som ger en signal att det inte finns nån fara som hotar och simmar placidochromisen där så känner dom att det är lungt oftast.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • ovsor
        Användare
        • januari 2005
        • 55

        #4
        Tackar för tipset deelay. Innan ommöbleringen var dom så att när jag passerade karet kom dom fram o ville ha mat, sen när dom ätit kunde dom vara typ skräckslagna ngn gång ibland, men nu är dom som sagt skraja hela tiden mest. Kan man köra samma mathållning med Placidochromisar som M-bunas eller är dom mer åt kötthållet??
        Ove

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          ...suck...under natten har 3 av de nya tigerbarberna dött, trots att de såg hur pigga o friska som helst, och dessutom inte blev särdeles trakasserade av mina mbunas... Kommer ihåg nu varför jag slutade med barber/tetror/tandkarpar...dom bara dör jue... Nåja, får väl köpa några nya igen. Placidochromis lär jag inte kunna komma över här i Sundsvall. Vilken av dem är annars mest "vanlig" i butikerna, och vilken skulle du rekommendera Deelay? Kunde kanske försöka få ett "medskick" från Stockholm någon gång.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            ovsor

            det funkar med samma mat till dom som du kör till mbunas.


            malawi375

            Jag skulle nog skaffa några mindre djur av P spec phenochilus tanzania, den brukar funka väldigt bra för ändamålet =)

            EDITERAT!!
            Senast redigerad av deelay; 21 september 2006, 16:34.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Tigerbarbsförsöket var visst dömt att misslyckas...av de två som var kvar efter första natten mobbades en ihjäl och den andra var på god väg att bli det innan min snälla sambo räddade den och satte den tillsammans med mina hongiyngel... Nåväl, igår fick jag besök av "folksen" från Stora Stan, och de fick svänga förbi Akvarielagret på vägen. Där fick de med sig 5 st Placidochromisar enligt Deelays rekommendation. Hur det hela faller ut återkommer jag med, men en sak kan man i alla fall se på Placcarna, dom har inte samma tendens att gå i grottorna som mina klippfiskar... Jag hoppas detta hjälper..!

              Kommentar

              • ovsor
                Användare
                • januari 2005
                • 55

                #8
                Ok, jag har inte köpt några än. Mina börjar känna sig mer trygga nu i den nya milön. Jag skall ändå kolla in några placcar o se vad jag hittar. Vilken sort blev det?
                Ove

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #9
                  sp. "phenochilus tanzania"...tror jag i alla fall. Först sade expediten att det inte fanns några placidochromis alls hemma, men sen fick Christer komma å titta och då fanns det tydligen. Eftersom jag inte var där så vet jag inte riktigt, men om jag jämför fiskarna med bilder så kan det absolut vara ph tanz ungdjur. Alltid svårt när man inte handlar själv, och dessutom inte är nån expert själv precis.

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Så här långt en succé måste jag säga. Placidochromisarna håller sig hela tiden vid främre rutan och har verkligen dragit fram mina mbunas, det är redan jättestor skillnad efter bara ett drygt dygn! En får tacke för tipset Deelay!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...