Neolamprologus Leleupi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 157

    Neolamprologus Leleupi

    Har sen många år tyckt att denna ciklid är väldigt vacker men har aldrig haft den. Nu har jag börjat fundera över denna igen men jag saknar som sagt erfarenhet av den. Efetrsom de i så fall ska få gå med bl.a. Cyprichromis och snäcklekande Ornatipinnis samt ev. en sandlekare (Callochromis) så är det ju intressant hur de uppför sig mot andra arter.

    Ställer den speciella krav på omgivning (förutom grottor då) eller vatten? Jagar den yngel av andra/egen art? Hur är det egentligen med aggresiviteten och riktas den även mot andra arter? Alla andra erfarenheter mottages även de tacksamt!
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    den är ungefär som N.Cylindricus om du känner till den arten, ganska aggressiv inom arten annars relativt lungn, den tar yngel ifall den får möjlighet..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har haft den och jag tycker den är ganska aggressiv. Den tar definitivt yngel och frågan är om snäckisarna får vara ifred. Mina var väldigt aktiva och jagade på varandra till den milda grad att de honor jag hade dog av stress och att de jagades så de hoppade ur karet.

      Fisken är riktigt snygg annars...men man bör nog veta att skönhet är inte allt här i livet. ;-)

      Det är dock min erfarenhet och kanske hade jag otur...

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Den är en ruggig yngeljägare!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • augusti 2006
          • 157

          #5
          Är den så glad för yngel så avvaktar jag med Leleupi tills jag skaffat ett kar till. Kanske skulle man ha dem med prinsessor, kommer de åt några yngel så bidrar det lite till att hindra prinsessorna från att breda ut sig över hela karet.
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • forza78
            NCS Medlem
            • juli 2005
            • 36

            #6
            Jag köpte 6 stycken Leleupi-yngel (ca 2cm) förra veckan till min tanganyikatank. Har väl inga direkta erfarenheter att bjuda på än men det kommer väl så småningom
            //Tommy

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Jag har haft den och jag tycker den är ganska aggressiv. Den tar definitivt yngel och frågan är om snäckisarna får vara ifred. Mina var väldigt aktiva och jagade på varandra till den milda grad att de honor jag hade dog av stress och att de jagades så de hoppade ur karet.

              Fisken är riktigt snygg annars...men man bör nog veta att skönhet är inte allt här i livet. ;-)

              Det är dock min erfarenhet och kanske hade jag otur...
              I mitt Tanganyikakar har snäcklekarna, L Multisar fått vara ifred. Jag har haft Prinsesser, Dubbar. Leleupi och Multisar tillsammans. Alla leker, utom Dubbarna som precis håller på att förlora sina prickar, och konstigt nog är det bara Leleupin som inte klarar sina yngel. Något enstaka överlever och då mest därför att de förvillat sig in bland Prinsessyngelen. Där har de fått en skyddad plats tills de blivit ca 1-1,5 cm, sedan blir de bortjagade.

              Självklart tror jag att Leleupin nyper yngel av de andra, men någon jakt har jag aldrig sett. Jag tror mer det är fråga om att ta ett yngel då och då,som kommit på vilovägar.

              Jag kommer inte ha dessa 4 arter tillsammans längre. Prinsessorna har en tendens att bre ut sig och ta halva karet. De är numera sålda, sedan två veckor tillbaks. Egentligen tror jag att både Multisar och Prinsessor gör sig bäst i egna separat kar, men en grupp snäcklekare kan förgylla många kar. De håller ju till där snäckorna är och på det viset är de lättstationerade.

              Jag kan väl avsluta med att säga att mitt lekpar, Leleupi, inte alls är speciellt agro, inte ens mot varandra. De har gått i ett 400 liters, numera i ett 720. Jag hade förväntat mig en ilska mycket värre än vad ett palettpar kan uppbringa. Mitt Leleupi-par kommer inte ens i närheten av paletternas betende vid lek och yngelvård. De är betydligt snällare.
              Senast redigerad av Havs; 19 september 2006, 06:59.
              Min zoon

              Kommentar

              • svanvik
                Användare
                • september 2006
                • 90

                #8
                Hade J. transkriptus, J. regani, prinsessor och lelupi i ett 375 kar. Så klart tog prinsessorna över men gallrade man flitigt i leden, dvs fångar upp alla yngel större än 1,5 cm, så att bara föräldrarna var kvar så fick alla det utrymme de behövde för att dra upp yngel. Jullarna var betydligt mer produktiva än lelupina men även de fick fram en handfull yngel. Till saken hör att karet var fyllt av sten vilket gjorde fångsten av prinsess yngel tidsödande vilket till sisst ledde till att de fick ett eget kar.

                Kommentar

                • janne63
                  NCS Medlem
                  • augusti 2006
                  • 157

                  #9
                  Nu har jag haft Leleupi (6 st vuxna) i ett 420 kar en tid tillsammans med Brevis, Neolamprologus Pulcher och J. marlieri. Än så länge tycker jag att Leleupi är väldigt timid, åtminstone jämfört med mina Pulcher. Skaffade 4 Pulcher (2+2) och en hane såg tidigt (=omedelbart) möjligheten att lägra två honor vilket precis före nyår ledde till att jag tvangs flytta den ene hanen då den andre lekt av bägge honorna (två gånger) och betedde sig allmänt blodtörstigt (= inga fenstrålar kvar på den andre hanen).

                  Leleupisarna har inte gjort någon illa, prinsessorna däremot ger sig ibland på Brevisarna som har maken att hålla till mitt i karet, mitt emellan de två avlekta honorna.

                  Skulle jag idag gradera aggressionerna hos fiskarna skulle Neolamprologus Pulcher hamna klar etta, följt av ingenting och därefter vet jag inte vad som följer. Leleupin har nog blivit min favorit i karet, lugn, fredlig och vacker. Kanske är det så att prinsessorna i karet håller dem tillbaka? Hur som, skulle jag välja bort en fisk idag skulle det nog bli prinsessorna även om de är väldigt vackra. Går man efter böckerna så är N. pulcher en av fiskarna i Brichardii komplexet man ska kunna hålla i grupp, möjligen stämmer det om alla andra fiskar av manligt kön stammar efter den dominanta hanen. Leleupin som enligt böcker och andra ska vara svår har visat sig timid och lugn. Lärdom? Ingen aning, vem vet hur samspelet mellan olika arter påverkar "terrorbalansen". Min erfarenhet av Leleupi är i alla fall att de är lugna och fredliga. Än så länge.....
                  Mvh Janne

                  420, 110 , 620, 120 L SA

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #10
                    Har ca 20 st Lelleupi, de är ganska aggressiva av sig, men jag tror att det är lite som med troffar, ju fler du har desto bättre, annars fins nog risken för en och annan sk. pumpfisk (fisk som endast får hänga bakom pumpen)

                    De älskar uppocknedpåvända krukor, men är dåliga på att försvara sin avkomma, tycker inte de bryr sig om ynglen särskilt mycket.

                    Annars är det ju en klar färgklick i ett tanganyikakar, helst med ett bra lysrör.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...