storlek på copadichromis azureus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW

    storlek på copadichromis azureus

    står på artbeskrivningar 10-16 cm...

    skiljer det sig såpass mellan hanar? eller är det hanar/honor dom menar?

    Vill gärna att min ännu ej fullt utfärgade hade på 11 cm ska växa sig större. Hur mäter man förresten storleken, är det från analfenans slut till munnen eller?

  • per w
    Användare
    • april 2002
    • 59

    #2
    De menar nog att honor blir ca 10 cm medan hanar blir upp till 16 cm.
    Och man mäter alltid fisk utan stjärtfena,det vill säga från nosen "munnen" till stjärtrotens slut.

    Mvh per

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Hanar blir normalt 15-18 cm i akvarium, honor några cm mindre. Längden mäts från nos till stjärtfena, d v s fiskens totala längd.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Hej,
        Man kan mäta på åtminstone två olika sätt dels standardlängd (SL), vilket är från huvudets främsta del till stjärtfenans bas, dels Totallängd (TL) vilket är till stjärtfenans yttre bakre spets (dvs hela fiskens längd).
        I vetenskapliga sammanhang anges oftast SL även om också TL anges ibland, i böcker etc. så anges i stort sett alltid TL.
        Vad gäller C. azureus så är hanens TL ca. 16 cm och honans ca. 11 cm. Dessa storlekar är normal max.storlek i deras naturliga miljö sedan påverkas ju max.storleken i akvarium av många faktorer som akvariets storlek, hur mycket och vilken mat den får etc. Många malawiciklider blir betydligt större i akvarium pga att de här tyvärr ofta får betydligt mer och fetare mat än vad de de får i sin naturliga miljö.
        Ciklidhälsningar
        Kjell Fohrman

        Kommentar

        • PeterW

          #5
          citat:Många malawiciklider blir betydligt större i akvarium pga att de här tyvärr ofta får betydligt mer och fetare mat än vad de de får i sin naturliga miljö.
          Varför är synd att man ger fiskarna för mycket mat?
          I sånna fall ska jag ge mindre, för jag tror jag ger dem rätt mycket...
          Varför ska man inte ge dem så mycket mat de behöver för att nå sin fysiska maxstorlek?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Hej,
            "Varför ska man inte ge dem så mycket mat de behöver för att nå sin fysiska maxstorlek?"
            Människans fysiska max.storlek går väl vid 300 kg eller något sådant men det kan väl inte med bästa vilja anses vara människans naturliga max.storlek, eller mest hälsosamma storlek.
            På samma sätt anser jag att en fisk i akvarium så långt som är möjligt skall ges sådana betingelser att de i akvarium blir ungefär lika stora som i naturen. Ett sätt att begränsa deras naturliga tillväxt så att de blir krymplingar är att hålla dem i för små akvarier, ett sätt att påskynda och göra dem för stora (sett i relation till hur stora de är i naturen) är att ge dem för fet och för mycket mat.
            Ciklidhälsningar
            KJell Fohrman


            Kommentar

            • PeterW

              #7
              ok låter vettigt!

              jag måste ha ett större kar!!

              300 liter räcker inte för mina fiskar

              Kommentar

              Arbetssätt...