Inredning/sammansättning av mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Inredning/sammansättning av mbunas

    Jag har just startat upp ett 250l malawikar med mbunas. Det går för närvarande 4st Pseudotropheus acei (2+2), 6st trewavasae, och 4st Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano" (1+3). Alla är ca 4-6cm.

    Jag skulle behöva lite tips/råd om hur jag bäst inreder och hur mycket fisk som är lämpligt. Jag antar att 3 arter är lagom till 250l? (110*45*50). Jag har några stenar, typ granit, samt lite lavastenar som bildar lite gömställen. Ska jag föredra simyta före gömställen, eller vad är bäst? Fiskarna är väldigt skygga som det är nu, och undrar om det kan bero på för mycket eller för lite gömställen?

    /Anders
    960 liter...snart!
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Ursprungligen postat av elvin
    Jag har just startat upp ett 250l malawikar med mbunas. Det går för närvarande 4st Pseudotropheus acei (2+2), 6st trewavasae, och 4st Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano" (1+3). Alla är ca 4-6cm.

    Jag skulle behöva lite tips/råd om hur jag bäst inreder och hur mycket fisk som är lämpligt. Jag antar att 3 arter är lagom till 250l? (110*45*50). Jag har några stenar, typ granit, samt lite lavastenar som bildar lite gömställen. Ska jag föredra simyta före gömställen, eller vad är bäst? Fiskarna är väldigt skygga som det är nu, och undrar om det kan bero på för mycket eller för lite gömställen?

    /Anders
    Antalet fiskar är nog lagom. Du kan tycka att det är lite glest nu när de bara är 4-6 cm stora. Men man måste tänka för framtiden, om några månader är de betydligt större.

    Ang inredningen så vore det bästa om du kunde kombinera simyta med gömställen. När jag inredde ett 222L 110*45*45 så valde jag att bygga ett röse med stenar i varje ände av karet. Då får man två stora revir som de dominerande hanarna kan ta. Men tänk på att lägga en 1cm frigolitskiva lr liggunderlag först i akvariumet, sen lägger du på de stora stenarna och sist fyller du på med sanden/gruset.

    Hur länge har fiskarna gått där i? I början kan de vara lite rädda och inte vågar komma ut. SÅ blir det ibland men det brukar ändra sig med tiden.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Skygga fiskar är inge kul.
      Får du inte bukt med problemet så kan du rensa karet på alla gömställe, då ser fiskarna hela tiden andra fiskar och stressen kan upphöra.
      Funkar inte det så dämpa belysningen ett tag, höja tempen i karet kan oxå funka.
      En annan lösning om man inte vill plocka ner sin inredning är att köpa (eller helst låna) några "lockefisk" t.e.x ett par regnbågsfiskar. Dessa simmar framme vid rutan hela tiden och visar dina mbunas att det är inte farligt att vara framme.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        jag har hört att det kan bero på att man har för lite fisk. och i ett 250 liters så är det väll lagom med typ 18 firrar!? ju mer fisk man har så blir fiskarna mindre skygga...

        lycka till!

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Å andra sidan sett så går det att ha en hel del firrar när det gäller Mbunas. Själv har jag ca 10 Maingano, 10-20 Golden och 3 Protomelas Spilunotus "gul bläs". Detta lite är för mycket (skall göra av med ngn grupp snart), men om man byter vatten regelbundet och har bra cirkulatio, kan man ha en hel del.

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            Ursprungligen postat av mek
            Å andra sidan sett så går det att ha en hel del firrar när det gäller Mbunas. Själv har jag ca 10 Maingano, 10-20 Golden och 3 Protomelas Spilunotus "gul bläs". Detta lite är för mycket (skall göra av med ngn grupp snart), men om man byter vatten regelbundet och har bra cirkulatio, kan man ha en hel del.
            har du det i ett 250 liters?
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              240 liter

              De flesta Golden är dock rätt små, och så har jag en cirkulation på 2700liter/h (2252+PH802). Men som sagt, de skall bli färre inom kort!

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Ursprungligen postat av elvin
                Jag har just startat upp ett 250l malawikar med mbunas. Det går för närvarande 4st Pseudotropheus acei (2+2), 6st trewavasae, och 4st Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano" (1+3). Alla är ca 4-6cm.

                Jag skulle behöva lite tips/råd om hur jag bäst inreder och hur mycket fisk som är lämpligt. Jag antar att 3 arter är lagom till 250l? (110*45*50). Jag har några stenar, typ granit, samt lite lavastenar som bildar lite gömställen. Ska jag föredra simyta före gömställen, eller vad är bäst? Fiskarna är väldigt skygga som det är nu, och undrar om det kan bero på för mycket eller för lite gömställen?

                /Anders
                Jag hade samma problem när jag startade upp mitt 222 liters. Jätteskygga fiskar som bara gömde sig i grottor. Jag började med att plocka bort ett par grottor och när jag inte tyckte det hjälpte skaffade jag mer fisk i form av 9 st Saulosi. Detta är numera mitt livligaste kar, alltid full rulle.
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • Tulle89
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 239

                  #9
                  Även i mitt malawi 222 liter så var fiskarna väldigt skygga men igår skaffade jag 2 siamesiska algätare (kanske inte så mkt biotop men de ska ta hand om toffsalger så...) och skaffade några växter. Jag har redan märkt en stor skillnad och de har blivit mycket mer rörelse i karet nu, men de är fortfarande lite rädda för hastiga rörelser men det hoppas jga kunna träna bort

                  // MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jag hade 25 mbunas i ett 150 liters kar. Funkade hur bra som helst. Med ett innerfilter och två ytterfilter. En himla massa vattenbytande var det också, men fiskarna trivdes, lekte och färgare ut.

                    Förresten Välkommna till Ciklid Tulle89 och Elvin.
                    Senast redigerad av LN; 11 september 2006, 11:36.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11
                      Tack för alla svar, så snabbt! Och tack för välkomnandet. Jag har inte skrivit så mycket här tidigare, men nu har jag kommit igång med akvariehobbyn igen. Två kar med Malawi.

                      Jo, jag har förstått att mbunas gillar när det är lite trångt, med som sagt, de växer till sig. Jag har en 375:a också, som jag kan använda om det skulle bli för trångt när de växer upp. Jag hade 17st små trewavasae här om dagen istället för 7st som jag har nu, och konstigt nog så verkar fiskarna mindre skygga och "hispiga" nu än innan. Jag har sänkt temeraturen lite också.

                      Jag tolkar er som att det inte är några problem att öka på med en fyra fiskar till i samma storlek. Två Maingano och två Marigold hade jag tänkt, så det blir sex av varje.

                      Någon som har tips på någon rolig/udda mal/algätare (förutom mbuna) som kan passa till dessa fiskar?

                      Nu ska jag hiva i lite mer sten i andra änden av burken. Det känns vettigt som Mikael_S sa, att ha i alla fall två stora revir.
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        LN: Vad körde du med för kombination i ditt 150liters? Om jag gör av med mina Maingano, funderar jag på vad jag skall ha istället (om jag inte skall nöja mig med 2 arter dvs).

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tulle89
                          Även i mitt malawi 222 liter så var fiskarna väldigt skygga men igår skaffade jag 2 siamesiska algätare (kanske inte så mkt biotop men de ska ta hand om toffsalger så...) och skaffade några växter. Jag har redan märkt en stor skillnad och de har blivit mycket mer rörelse i karet nu, men de är fortfarande lite rädda för hastiga rörelser men det hoppas jga kunna träna bort

                          // MVH Tulle
                          välkommen till ncs!!! kollade din zoon och det var ett riktigt snyggt kar!

                          har också problemet att fisken är skygg, men det beror nog på att jag har för lite fisk:/

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Likomapärlan, C afra Cobue, A. Röd Rubin samt Tropheops Red Top Chilumba.
                            Ingen fisk dog i karet med tyvärr så hoppade en Cobue-hona ur. En Chilumba-hanne fick stryck så att han fick åka på sanitorium i 53 litare några veckor, det var väl det mest dramatiska som hände.
                            Clownpleco hade jag som algätare rätt kul krabat faktiskt, en L-mal som dessutom är relativt billig.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Tulle89
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 239

                              #15
                              Haha tack så mycket LN!
                              Visste faktiskt inte jag var medlem här ens men man har tydligen samma inloggningsupgifter som på zoopet... Fett värre

                              Hmm 4 arter i ett 150 liters, då skulle det kanske funka o ha 4 arter i mitt 222 liters osså

                              Har 6 golden, 4 rödzebra och 3 vit auratusar (inte så bråkiga som många säger!) o funderar så fall på hongi osså. Där fick jag ngt att fundera över

                              (ursäkta om jag lånar tråden men tycker den redan är så lånad så varför inte.. )

                              // MVH Tulle
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                              Kommentar

                              Arbetssätt...