Tropheus moori "mpulungu-bärnsten"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciclidaes
    Användare
    • augusti 2006
    • 11

    Tropheus moori "mpulungu-bärnsten"

    Svara mer än gärna på detta inlägg !!

    Har nu hämtat min grupp bärnsten som består av 9ex vf 9ex so samt fyra småttingar från denna grupp. Ikoppningen igår gick bra ,två av hannarna stred ordentligt ett tag men verkar ha hittat sina revir nu efter ett och ett halvt dygn.
    Vill återkomma till min tidigare fråga om medecin för ev. bv-sot. Vad för slags medecin bör man ha hemma om man hamnar i sådant läge. Flagyltabletter har jag förstått men är det det ända som gäller ?????????

    Är tacksam för alla tips och råd för ett nystartat tropheus akvarium!!

    Mina akvarium: 375: Malawi: Ps:Flavus, M. Estherae, Lab. Trewavasae, Lab. caeruleus, C. afra.

    450: 22ex Tropheus moori "bärnsten"
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    För bukvattensot räcker det att ha Flagyl hemma. Däremot är inte det verksamma medlet i Flagyl (eller andra mediciner mot soten) verksamt mot Tropheussjuka. Och eftersom sjukdomarna är svåra att skilja från varandra bör man behandla mot båda vid angrepp. Så ta och köp hem Aquafuran också. En variant på Aquafuran är Aquamoore (stavas det så?). Båda har Nifurprinol som verksamt medel.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Var i min butik idag och såg bland det vackraste Tropheus jag sett Moori nodle tror jag det var röda och vackra jag funderar faktiskt på att hålla upp med diskus ett tag och gå över till tropheus kan ni ge mig några råd,jag vet att man ska ha klippor av kalksten samt ett pH på runt 8 samt 25 graders värme men vad bör mna mer tänka på?tror jag hörde runt 10 st i ett 220 lit akvarium Mvh Ann-Mari

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Moori nodle??? Är det ngn ny art?
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Cutecid jag vet inte känner inte till dessa tropheus så mycket men det jag vet är att en medarbetare i min butik kom med dom idag han hade två hinkar med sig dom är visst F1r han tog upp några i handen och visade mig så söta dom är ganska små fin röd färg och vacker form så jag blev givetvist mycket imponerad över vacker fisk,funderar nu på och sälja mitt lekpar diskus för jag vill köpa dessa skönheter,ja jag blev verkligen imponerad över dessa tropheus Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Jag syftar på att de heter Ndole red och inte nodle. Klart att du ska ha troffar. Kör hårt.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Tack för rådet Cutekid jo jag ska nog skaffa dom mitt akvarium är på 220 lit,ska ringa butiken på Må ndag och fråga ifall dom kan hålla dom åt mig tiils diskusarna sålts,vad är din erfarenhet av tropheus Cutekid? har du något bra råd och ge en oinvigd? Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Tack för rådet Cutekid jo jag ska nog skaffa dom mitt akvarium är på 220 lit,ska ringa butiken på Må ndag och fråga ifall dom kan hålla dom åt mig tiils diskusarna sålts,vad är din erfarenhet av tropheus Cutekid? har du något bra råd och ge en oinvigd? Mvh Ann-Mari
                Du borde nog ha ett större akvarium, helst 375 eller mer. Men prova, och ifall de börjar bli färre till antalet p.g.a aggression så skaffa en större burk eller sälj fiskarna, det finns alltid köpare av Tropheus.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #9
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Tack för rådet Cutekid jo jag ska nog skaffa dom mitt akvarium är på 220 lit,ska ringa butiken på Må ndag och fråga ifall dom kan hålla dom åt mig tiils diskusarna sålts,vad är din erfarenhet av tropheus Cutekid? har du något bra råd och ge en oinvigd? Mvh Ann-Mari
                  Hej Annmari! Du kanske kan lämna tillbaka dina blåa diskusar å få lite troffar istället, de brukar inte vara omöjliga i "din butik". Du är säkert en bra kund hos dem.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Jo maltandis jag ska skaffa tropheus är just nu lite trött på diskus,mitt 220 akvarium ska gå bra enligt en tropheus kännare i min butik,dom jag såg förra veckan i butiken var mycket fina funderar på att köpa dom men måste först bygga om litet i akvariet tack föär alla tips ni gett,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      222 går det att hålla dom i men det är inget roligt sätt att hålla dem på. 310 eller mer rekommenderas.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...