Könsskillnad Maingano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Könsskillnad Maingano

    Som rubriken antyder: Finns det några fler skillnader i kön på Maingano än att "Hannarna är något större, hannar kan ha någon äggfläck mer."
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Som jag minns var mina honor, förutom det du räknade upp, lite blekare....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Könsöppningen, där honorna är något rundare. Fast då måste man dock fånga upp dem för att se...
      //Robert

      Kommentar

      • Daniel Lindholm
        Användare
        • mars 2006
        • 92

        #4
        Enlig genetiken hos min grupp Maingano så är hanarna nästan kolsvarta med blå band längs sidorna och honorna betydligt mindre och framförallt ljusare i teckningen. Jag går på Hanks linje.
        -------------------------
        Hälsningar

        Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

        720L Malawi

        60L Malawismåttingar

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Vid vilken storlek på firrarna, anser ni att det är hyfsat säkert att bara gå på färgerna vid könsbestämning/välgrundad gissning?
          Min zoon

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ok, tackar för tipset Hank!

            robger-8: Tack för ditt tips oxå, men som en bekant till mig sa nyligen: "Könsöppningar....jag bryr mig inte om fiskarnas. Jag är inte sån. Mao, det kan jag inte!"


            Och från det ena till det andra: Okej för att en del artnamn är knepiga, men hallå...Maingano, vem i h-e döpte den till M. cyaneorhabdos??? (Säg det 5 gånger snabbt vetja!!)
            Måste ha varit en absurd spritfest i samband med dopet!! (Och för den delen, är det överhuvudtaget nån här som använder nåt annat namn än just Maingano?)

            Fredagshälsningar,
            Thomas

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #7
              Jag har sex st Maingano, varav två är myyycket starkare i färgerna/kontrasten. Det är dessa två som verkar ha skaffat sig revir dessutom. (har haft dom i några dagar bara) Som Daniel sa, så är dom mörkblå och svart, medan de andra (honorna?) är mer ljusblå/mörkblå. Underbart snygg fisk tycker jag. Mina är små, och ser fräsiga ut.

              /Anders
              960 liter...snart!

              Kommentar

              Arbetssätt...