Stimfisk till malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • santacruze
    Användare
    • mars 2006
    • 9

    Stimfisk till malawi?

    Hej!

    Jag tänkte skaffa nån mindre stimfisk att ha tillsammans med mina saulosi och golden.
    Har haft kilfläcksrasboror innan vilket funkat bra.

    Nån som har nåt tips på andra stimfiskar som funkar ihop med de 2 malawi-arterna jag har?
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Då skulle jag rekommendera saulosi och golden....

    Kommentar

    • santacruze
      Användare
      • mars 2006
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Leopoldi
      Då skulle jag rekommendera saulosi och golden....
      Hmm, nu missförstod du tror jag.. jag uttryckte mig nog klumpigt.

      Jag har redan saulosi och golden. Tänkte skaffa nån mindre stimfisk, typ tetror eller liknande, som fungerar med mina 2 ciklidarter.

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • april 2005
        • 178

        #4
        Ursprungligen postat av santacruze
        Hmm, nu missförstod du tror jag.. jag uttryckte mig nog klumpigt.

        Jag har redan saulosi och golden. Tänkte skaffa nån mindre stimfisk, typ tetror eller liknande, som fungerar med mina 2 ciklidarter.

        Kör en "liten" malawi art till istället. som tex en "snäll" grupp Auloncara Jacobfreibergi, Stuartgranit el Benga ???

        Alternativt en grupp Electra om 4-5stycken, dom blir c:a 17cm beronde på hur stort akvarium du har. det kan vara lite häftigt att ha några lite större fiskar för att framhöva dom du redan har, denna art är även harmlös av mina erfarenheter,
        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          I princip alla lite rubustare tetror och barber gar bra, men jag hade nog kort med nagot afrikansk.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • santacruze
            Användare
            • mars 2006
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            I princip alla lite rubustare tetror och barber gar bra, men jag hade nog kort med nagot afrikansk.
            Japp, lutar åt någon afrikansk tetra från samma biotop.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Problemet ar att du skriver "mindre". Kongotetra eller Brycinus longipinnis gar annars utmarkt.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Jag har haft Brycinus longipinnis tillsammans med malawi och det fungerade alldeles utmärkt. Den är ganska lik en tetra i Malawisjön (B.imberi?) och kallas ibland Alestes longipinnis i handeln. De blir 13-14 cm.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Ursprungligen postat av santacruze
                  Japp, lutar åt någon afrikansk tetra från samma biotop.
                  Samma biotop blir det ju knappast, samma världsdel dock. Tetrorna lever väl i stort sett uteslutande i bäckar och floder, Malawisjön är något annat det.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • santacruze
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Prayerman
                    Samma biotop blir det ju knappast, samma världsdel dock. Tetrorna lever väl i stort sett uteslutande i bäckar och floder, Malawisjön är något annat det.
                    Njo.. tänkte mig kanske långfenstetra, Brycinus longipinnis, den lever kanske inte i samma biotop, men den är väl hyffsat "biotopriktig"?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Fishbasesurfning

                      Tetror i Malawisjon
                      Hemigrammopetersius barnardi Barnard's robber Alestiidae pelagic 9 TL 3.4 native
                      Brycinus imberi Spot-tail Alestiidae demersal 20 TL 3.3 native

                      Karpfiskar/barber i Malawisjon
                      Opsaridium microlepis Lake salmon Cyprinidae demersal 47 TL 3.8 endemic
                      Opsaridium microcephalum Cyprinidae demersal 34 TL 4.0 endemic
                      Engraulicypris sardella Lake sardine Cyprinidae demersal 13 TL 3.0 endemic
                      Barbus eurystomus Cyprinidae benthopelagic 61 TL 3.1 native
                      Labeo altivelis Rednose labeo Cyprinidae benthopelagic 49 TL 2.0 native
                      Labeo cylindricus Redeye labeo Cyprinidae benthopelagic 49 TL 2.0 native
                      Labeobarbus litamba Cyprinidae benthopelagic 43 TL 4.0 endemic
                      Labeobarbus johnstonii Cyprinidae benthopelagic 40 TL 2.0 native
                      Labeo mesops Tana labeo Cyprinidae benthopelagic 39 TL 2.0 native
                      Labeo worthingtoni Cyprinidae benthopelagic 26 TL 2.3 endemic
                      Barbus paludinosus Straightfin barb Cyprinidae benthopelagic 19 TL 2.8 native
                      Barbus trimaculatus Threespot barb Cyprinidae benthopelagic 19 TL 3.2 native
                      Barbus radiatus radiatus Redeye barb Cyprinidae benthopelagic 15 TL 2.8 native
                      Barbus innocens Inconspicious barb Cyprinidae benthopelagic 8 TL 2.4 native
                      Barbus arcislongae Cyprinidae benthopelagic 8 TL 3.0 endemic
                      Barbus macrotaenia Broadband barb Cyprinidae benthopelagic 5 TL 3.0 native
                      Labeobarbus brevicauda Cyprinidae benthopelagic 0 TL native

                      Killies i Malawisjon
                      Nothobranchius kirki Redfin notho Aplocheilidae benthopelagic 5 TL 3.2 native
                      Micropanchax johnstoni Johnston's topminnow Poeciliidae benthopelagic 9 TL 3.2 native
                      Aplocheilichthys katangae Striped topminnow Poeciliidae benthopelagic 5 TL 3.3 native

                      Manga av dessa finns forstas kanske inte vad vi menar med Malawisjon utan i utfloden od.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Hittar man många av dom i handeln?
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Karpfiskar/barber i Malawisjon
                          Labeo cylindricus Redeye labeo Cyprinidae benthopelagic 49 TL 2.0 native
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Hittar man många av dom i handeln?
                            Inte normalt sett. Möjligen kan det komma in ströex. Flera av de där är dessutom snarare matfisk än akvariefisk...

                            Brycinus longipinnis är dock hyfsat vanlig, och som sagts finns det Brycinus i Malawisjön - om än inte just arten longipinnis.

                            Micralestes vore ännu bättre eftersom de är lite mindre och antagligen lite tuffare. Micralestes importeras sannolikt aldrig med flit, men kan ibland komma in som förorening med vildfångade B. longipinnis - jag har fem st. M. acutidens ("sharptooth tetra") som kom in på det sättet.
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 04 september 2006, 18:00.

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Tetror i Malawisjon
                              Hemigrammopetersius barnardi Barnard's robber Alestiidae pelagic 9 TL 3.4 native
                              Brycinus imberi Spot-tail Alestiidae demersal 20 TL 3.3 native

                              Karpfiskar/barber i Malawisjon
                              Opsaridium microlepis Lake salmon Cyprinidae demersal 47 TL 3.8 endemic
                              Opsaridium microcephalum Cyprinidae demersal 34 TL 4.0 endemic
                              Engraulicypris sardella Lake sardine Cyprinidae demersal 13 TL 3.0 endemic
                              Barbus eurystomus Cyprinidae benthopelagic 61 TL 3.1 native
                              Labeo altivelis Rednose labeo Cyprinidae benthopelagic 49 TL 2.0 native
                              Labeo cylindricus Redeye labeo Cyprinidae benthopelagic 49 TL 2.0 native
                              Labeobarbus litamba Cyprinidae benthopelagic 43 TL 4.0 endemic
                              Labeobarbus johnstonii Cyprinidae benthopelagic 40 TL 2.0 native
                              Labeo mesops Tana labeo Cyprinidae benthopelagic 39 TL 2.0 native
                              Labeo worthingtoni Cyprinidae benthopelagic 26 TL 2.3 endemic
                              Barbus paludinosus Straightfin barb Cyprinidae benthopelagic 19 TL 2.8 native
                              Barbus trimaculatus Threespot barb Cyprinidae benthopelagic 19 TL 3.2 native
                              Barbus radiatus radiatus Redeye barb Cyprinidae benthopelagic 15 TL 2.8 native
                              Barbus innocens Inconspicious barb Cyprinidae benthopelagic 8 TL 2.4 native
                              Barbus arcislongae Cyprinidae benthopelagic 8 TL 3.0 endemic
                              Barbus macrotaenia Broadband barb Cyprinidae benthopelagic 5 TL 3.0 native
                              Labeobarbus brevicauda Cyprinidae benthopelagic 0 TL native

                              Killies i Malawisjon
                              Nothobranchius kirki Redfin notho Aplocheilidae benthopelagic 5 TL 3.2 native
                              Micropanchax johnstoni Johnston's topminnow Poeciliidae benthopelagic 9 TL 3.2 native
                              Aplocheilichthys katangae Striped topminnow Poeciliidae benthopelagic 5 TL 3.3 native

                              Manga av dessa finns forstas kanske inte vad vi menar med Malawisjon utan i utfloden od.

                              Oj oj, inte viste jag att det fanns så många olika arter som möjlgtvis går att kombinera med mBunas. Man lär så länge man är med i NCS eller dess forum.

                              Är det några av er som testat några mixfiskblandningar, mbuna / ? ? Berätta!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...