Sötvattens krabba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmi
    Användare
    • november 2002
    • 37

    Sötvattens krabba

    Hej !
    Såg att Akvarium Malawi örebro hade fått in sådanna, hur funkar dessa krabbater äter de räkmix, går de bra ihop med mbunas.
    Finns det någon som har erfarenhet av Malawi sötvattenskrabban.
    Väldigt tacksam för svar !

    /Jimmi


  • fiskben

    #2
    Jag har provat både sötvattens hummer å kräfta men inte krabba men jag antar att det är lika med dom. dom äter i stort sett allt som ligger på botten. Dom ger gärna dom andra fiskarna ett nyp om dom kommer åt. Nått yngel har dom tagit för mig men dom vuxna har klarat sig... Trevliga små krabater är det i allafall....

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Hej,
      I nr 4 av Ciklidbladet kommer en artikel om malawikrabban.
      Ciklidhälsningar
      Kjell Fohrman

      Kommentar

      • Anders Thomson
        Användare
        • december 2002
        • 8

        #4
        Hej Jag har två malawi krabbor som jag köpte för någon månad sen, tre tror jag. De går i ett 860 liters med mbunas och det har inte varit något problem dem i mellan eller med fisken.
        Krabborna äter med förtjusning räkmix och räkor. Räkbitarna får man droppa ner i akvariet när det är nedsläckt så inte fiskarna mumsar i sig räkan.
        För ungefär en månad när jag tittade in burken blev jag mycket förvånad för den ena krabban, den minsta, som varit spårlöst försvunnen i 2-3 veckor hade dykt upp igen. Den satt nu ihop med den andra krabban. Den stora krabban knatade omkring med den lilla under sig. I minst sex timmar såg jag detta innan belysningen släcktes och de förvann in under några stenar. Det skulle vara roligt att veta hur man tar hand om eventuellt ett gäng med mini krabbor.
        MVH Anders.

        Kommentar

        Arbetssätt...