kraterliknande hål i sidan!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jajja2

    kraterliknande hål i sidan!!!

    Hej !
    En av mina ciklider (liten golden ca 3 cm lång) har ett kraterliknande hål i sidan, för övrigt beter den sig som normalt. Äter och simmar som den ska. Lite mera skygg än vanligt. Men jag tror inte det är ngt bett, ngn som har ngt förslag på vad det kan vara? Måste jag avliva den även om den inte verkar sjuk? med tanke på smitttorisken, eller räcker det om jag flyttar den (om jag får tag på den dvs) till ett annat kar?

    tacksam för hjälp
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    har du möjlighet att lägga in en bild på den?
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Hade liknande problem för många år sedan med just golden. Det slutade att såret blev större och de dog. Leta i forumet så finns det nog äldre trådar om samma ämne. Hos mig drabbade det bara yngel jag själv fått. De fick det när de var 4-5 cm.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        låter väldigt tråkigt och att det drabbar golden o ingen annan...det är faktiskt lite intressant att det är så
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Det drabbar de flesta malawiciklider. Problemet är med ganska stor sannolikhet att akvarievattnet innehåller för höga halter bakterier. Gör rent filtrerna oftare så blir problemen betydligt mer sällsynta.
          Tony Englund

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            Ursprungligen postat av Tony
            Det drabbar de flesta malawiciklider. Problemet är med ganska stor sannolikhet att akvarievattnet innehåller för höga halter bakterier. Gör rent filtrerna oftare så blir problemen betydligt mer sällsynta.
            här har vi en som varit med förr
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • Mikael
              Användare
              • april 2002
              • 347

              #7
              Vad dessa hål beror på har jag ingen aning om men de uppstår även i välskötta och "rena" kar med fungerande filter. Hos oss var det en ps. saulosi som drabbades och för henne gick det som för Christians golden, hålet växte och blev större och till slut dog hon.

              Troligen är detta en "gulsjuka" eftersom hålen endast drabbar gula fiskar (att Tony talat om att det drabbar de flesta malawicikliderna tolkas här som att han avser endast de med gul kulör... )

              /Mikael
              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

              - Lars Falk

              Kommentar

              Arbetssätt...