Röd rubin på väg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Röd rubin på väg?

    Köpte ett röd rubin par (hanen ej utfärgad) för ca 4 månader sen.
    Gått tillsammans med golden samt tre andra Aul. hanar + deras honor
    (kejsare, m500, jacobf.)

    Han har förblivit brun med en aning till lite lite rödbrunt bakom gälarna. Ungefär som en kejsare fast det blåa var brunt.

    Det är 14 dgr sen jag köpte den utfärgade hanen och idag ser min "bruna hane" ut så här.http://home.swipnet.se/falkliljans/ruubin.jpg
    Tror ni han kommer bli rödrubin eller vad kan det vara?
    Han är stor och har varit stor länge men har hela tiden sett ut som en hona förrutom det rödbruna vid gälarna. Men inte börjat byta färg förrän rubinen hamnade i samma kar.

    Här är även en bild på min rubin jag köpte från Fraja
    Senast redigerad av ciklidis; 24 juli 2006, 10:49.
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av ciklidis
    Köpte ett röd rubin par (hanen ej utfärgad) för ca 4 månader sen.
    Gått tillsammans med golden samt tre andra Aul. hanar + deras honor
    (kejsare, m500, jacobf.)

    Han har förblivit brun med en aning till lite lite rödbrunt bakom gälarna. Ungefär som en kejsare fast det blåa var brunt.

    sedan köpte jag ett par med en utfärgad hane från Fraja(från forumet) och 14 dagar senare ser min bruna hane ut så här:

    Tror ni han kommer bli rödrubin eller vad kan det vara?
    Han är stor och har varit stor länge men har hela tiden sett ut som en hona förrutom det rödbruna vid gälarna. Men inte börjat byta färg förrän rubinen hamnade i samma kar.

    Här är även en bild på min väldigt snygga rubin jag köpte från Fraja
    http://home.swipnet.se/falkliljans/rubin.jpg
    Fiskarna färjar ut olika han tände kanske inte på den honan han hade eller är det kanske ej en rubin hona enligt min egen erfarenhet så kan man aldrig säga när en fisk ska färga ut.
    Har själv 2 st stev taiwan vem är hona vem är hanne eller är det samma kön?

    Kommentar

    • ciklidis
      Användare
      • oktober 2005
      • 98

      #3
      Det är en rubinhona om man jämför med den nya tjejen.
      (fast helt säker kan man ju inte vara)

      Jag har fått höra att ju starkare färger desto tidigare ska de färga ut?

      Kommentar

      • Vingåker
        Användare
        • november 2004
        • 73

        #4
        Jag har haft rubin i många år, men aldrig set en röd hona varken hos mig eller någon annan odlare, så det måste vara en hane.
        Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av Vingåker
          Jag har haft rubin i många år, men aldrig set en röd hona varken hos mig eller någon annan odlare, så det måste vara en hane.
          Formulerade mig lite dumt.Han såg ut som en hona fram till för 2 veckor sen.

          Det är bara så konstigt att han är skitstor! och varit helt helt brun med bara lite rött. Sedan på bara två veckor går han från brun till ngt som börjar likna rubin. Han har varit betydligt större än de andra aul. hanarna och blev inte mobbad på ngt sätt. Ändå förblev han brun tills nyligen.

          Om du tittar på bilden på den ev blivande rubinen. Är det så hanarna kan se ut när de är på väg eller ser det ut att bli ngn annan sort?

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6


            så såg min hane ut.

            Kommentar

            • ciklidis
              Användare
              • oktober 2005
              • 98

              #7
              Ursprungligen postat av johan_lindgren
              Du har inget kort på när han är på G att färga? Hur stor var han när han färgade ut?
              (snygg rackare förresten)

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                på bildne där kanske han var max tio cm, han började få blått först o sen kom det röda med tiden. kanske runt 6-7

                har ingen på den hanen. men det fanns en icke dominant. o han såg ut så här.
                Senast redigerad av Johan; 24 juli 2006, 00:48.

                Kommentar

                • iFraja

                  #9
                  Kul att se att han på gång att färga ut. Ser ut som en Rubin, dock med lite större andel gul i sig. Troligen var det kombinationen nytt akvarium, nya fiskar (fler honor) och nya revir som fick fart på hormonerna.

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    på bildne där kanske han var max tio cm, han började få blått först o sen kom det röda med tiden. kanske runt 6-7

                    har ingen på den hanen. men det fanns en icke dominant. o han såg ut så här.

                    På något vis tycker jag den hanen är mer attraktiv än en dominant.

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Röd rubinen som du länkar till tycker jag liknar en Borleyi red fin otroligt mkt, är det någon som håller med? Jag kanske bara är ute o cyklar men för mig ser det ut som en korsning mellan borleyi och alt rödrubin. Kan ju vara värt o kolla upp så inte butiken köpt in denna fisk av misstag som röd rubin.

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      • ciklidis
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 98

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Röd rubinen som du länkar till tycker jag liknar en Borleyi red fin otroligt mkt, är det någon som håller med? Jag kanske bara är ute o cyklar men för mig ser det ut som en korsning mellan borleyi och alt rödrubin. Kan ju vara värt o kolla upp så inte butiken köpt in denna fisk av misstag som röd rubin.

                        Mvh/ BB
                        Vilken av firrarna menade du?

                        Kommentar

                        • Rutger Jönåker

                          #13
                          Ursprungligen postat av johan_lindgren
                          på bildne där kanske han var max tio cm, han började få blått först o sen kom det röda med tiden. kanske runt 6-7

                          har ingen på den hanen. men det fanns en icke dominant. o han såg ut så här.
                          Det är typ exakt så här min ser ut, den som jag skrivit om i aulonocaratråden. Då kan ja alltså hoppas på att den färgar ut bättre då eller ska jag kanske hoppas på att den fortsätter att se ut så här

                          Kommentar

                          • Rutger Jönåker

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Röd rubinen som du länkar till tycker jag liknar en Borleyi red fin otroligt mkt, är det någon som håller med? Jag kanske bara är ute o cyklar men för mig ser det ut som en korsning mellan borleyi och alt rödrubin. Kan ju vara värt o kolla upp så inte butiken köpt in denna fisk av misstag som röd rubin.

                            Mvh/ BB
                            Borleyi red fin är imo en mkt snyggare fisk och har en annan kroppsform än aulonocaran som är lite speciell när det gäller just kroppsformen tycker jag. Borleyi blir dessutom betydligt större om jag inte har helt fel, vilket i så fall inte skulle vara första gången hehe

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              #15
                              Denna menar jag http://home.swipnet.se/falkliljans/ruubin.jpg
                              Jämför med Lindgrens bild så ser du skillnad på kroppsform.

                              Mvh/ BB

                              Kommentar

                              Arbetssätt...