Mbunas och Haplochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    #16
    alla fiskar äter yngel och små fisk men vissa lever på fisk vissa lever på alger osv men men pellets finns också till rovisar det är inte bara till algäter eller gör det enkelt kör din egen räkmix bara kött i då kommer alla dina fiskar vara lyckliga jag har också P.electra och P.steveni easten dom får ingen grönt i maten ibland pellets men dom mår inte dåligt av det allafall

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #17
      Ska öka proteinhalten i räkmixen med mer räkor och vitfisk och fortsätta med lite pellets då och då. Men finns det något som man kan släppa ned som bara är rent protein. Kanske en vitfiskbit vore något? Det borde dem väl uppskatta? Det kan väl inte göra någon skada hos de andra om de får i sig lite "ren" protein även fast det inte blir så ofta?

      Men ska ändå inte bara mata med "ren" protein utan tänkt det som lite "lördagsgodis" en gång i veckan lr nåt sådant.
      Senast redigerad av Mikael_S; 10 september 2006, 14:38.
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael_S
        Ska öka proteinhalten i räkmixen med mer räkor och vitfisk och fortsätta med lite pellets då och då. Men finns det något som man kan släppa ned som bara är rent protein. Kanske en vitfiskbit vore något? Det borde dem väl uppskatta? Det kan väl inte göra någon skada hos de andra om de får i sig lite "ren" protein även fast det inte blir så ofta?

        Men ska ändå inte bara mata med "ren" protein utan tänkt det som lite "lördagsgodis" en gång i veckan lr nåt sådant.
        Det är väl det som är problemet med att blanda rovisar med Mbunas - maten. Det bästa vore om man kunde ha en "naturlig" föryngring i rovmalawi-burken så rovfiskarna kan äta levande. Men å andra sidan så är firrarna precis som oss människor - lata. Mycket smidigare att käka det som "trillar ner från himmeln" än att jaga...

        Hur man än vrider och vänder på det så blir det problem med matningen...

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          #19
          Jag har 1+1 D.C. tillsammans med P. Elektra, C. Moorii, Azuerus, och Baenchi (tror jag att det är). Alla tycker om min räkmix, men D.C.-hannen vägrar äta räkmix, men han älskar pelletsen dom får. Mina D.C är verkligen lata! Det skulle vara intressant att mata med något slags levade foder, som inte är så pyttelitet som artemia. Något tips? (förutom yngel)

          /AJ
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #20
            Ursprungligen postat av Mikael_S
            Ska öka proteinhalten i räkmixen med mer räkor och vitfisk och fortsätta med lite pellets då och då. Men finns det något som man kan släppa ned som bara är rent protein. Kanske en vitfiskbit vore något? Det borde dem väl uppskatta? Det kan väl inte göra någon skada hos de andra om de får i sig lite "ren" protein även fast det inte blir så ofta?

            Men ska ändå inte bara mata med "ren" protein utan tänkt det som lite "lördagsgodis" en gång i veckan lr nåt sådant.
            Jag matar en hel del med färdiskalade räkor numera, kostar 30 spänn för ett halvkilo. Funkar jättebra till dom flesta, men mbunas måste förståss få i sig grönt däremellan.
            Enkelt är det oxå bara att ta en näve från frysen å lägga i en kopp vatten ett tag, slå ur vattnet ett par ggr å sen mata.
            Som lördagsgodis passar det utmärkt tycker jag.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Mikael_S
              De är ju rovmalawi och då räcker det väll inte bara med räkmix och pellets? Finns det något bra komplement som man kan ge till dem, något mer "rovmat"? Små yngel vet jag att man kan släppa ner, men vad kan man ge dem mer av som innehåller en hög proteinhalt.
              ja ett foder som både venustus och fryeri mår bra av koifoder, typ haifeng qiuck grow.
              jag brukar aldrig läsa på någon innehållsförteckning på foderburk.så jag vet inte hur mycket protein det är i det fodret. men det fodret växer dom bra utav och dom blir inte sjuka heller. mvh janne

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja ett foder som både venustus och fryeri mår bra av koifoder, typ haifeng qiuck grow.
                jag brukar aldrig läsa på någon innehållsförteckning på foderburk.så jag vet inte hur mycket protein det är i det fodret. men det fodret växer dom bra utav och dom blir inte sjuka heller. mvh janne
                Vilka fodersorter anser du dom blir sjuka utav i så fall????
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av tege
                  Vilka fodersorter anser du dom blir sjuka utav i så fall????
                  ja att jag skrev att dom inte blev sjuka av det fodret, det var väl mest att jag hade bra erfarenhet av att mata haplisar med det fodret.
                  sedan matar jag alla mina fiskar med räkmix också,
                  men det tråkiga att om nån nämner ordet räkmix , så kommer alltid debatten räkmix vara eller inte.
                  och det finns det en massa trådar om.mvh janne

                  Kommentar

                  • malawi_alex
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 21

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mikael_S
                    Vad tycker ni om att blanda mbunas med Haplochromis (rovmalawi)??

                    Akvariumet är på 720L..
                    Jag har både Tyranochromisar på 18cm (dock inte vildfångade) och små ciklider tillsammans "Afra edwardi" fungerar fel fritt. Kör på ta ut fisken om det inte skulle fungera.

                    Kommentar

                    • Mikael_S
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 246

                      #25
                      Har nu haft 2+4 D.C i nån månad nu, de har inte varit aggresiva lr liknande mot de övriga invånarna i karet, än så länge. De är bara 8-10cm så de har en bit kvar...
                      Mvh Mikael Schöllin

                      Kommentar

                      Arbetssätt...