J. regani "Kipili" - bekräfta id

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • oktober 2005
    • 84

    J. regani "Kipili" - bekräfta id

    Hej,

    Fick för några dagar sedan några J. regani som jag beställt genom en butik. När jag såg dom så blev jag tveksam till att det var den variant jag beställt dvs "Kipili". Kollade upp med den leveranslistan de fått om det stod rätt och det gjorde det. Tänkte att det kunde bero på stressen att de såg ut som de gjorde. De var nämligen fortfarande i påsen när jag skulle hämta upp dem. När jag kom hem så blev jag mer övertygad om att det inte är denna variant. Den är blekare och speciellt syns ju ett band längst ner på sidan vilken "Kipili"-varianten skall sakna. Fiskarna på bildlänken nedan är ca 5-6 cm.

    Även om jag inte vet om jag orkar bry mig för min egen skull, så tänkte jag att det kunde vara bra att påtala detta för distributören så att andra slipper bli besvikna. Innan jag gör detta ville jag ändå kolla upp med andra om mina tankar, ifall jag skulle ha fel.



    mvh,

    Christer
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Visst ser det lite lurigt ut, men jag skulle inte våga utala mig förrän de växt till sig.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Tror INTE det är Regani fr. Kipili det där.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Kan vara en väldigt blek kipili med. Tjeckfisk?
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • chriber
          Användare
          • oktober 2005
          • 84

          #5
          Hej,

          och tack för svaren. Om fler har någon åsikt om detta fortsätt gärna posta.

          Cutekid,

          Det är Simontorps. Kollar man på deras hemsida så verkar Kipilivarianten vara odlad av dem, men de har även en "vanlig" regani från en annan leverantör (J-Lange). Något som jag funderat på är att om det nu inte är så att de odlar något annat som Kipili, så kanske det helt enkelt var en förväxling vid packning. Vill inte vara för snabb att döma om jag skulle vara fel ute.

          mvh,

          Christer

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av chriber
            Hej,

            Fick för några dagar sedan några J. regani som jag beställt genom en butik. När jag såg dom så blev jag tveksam till att det var den variant jag beställt dvs "Kipili". Kollade upp med den leveranslistan de fått om det stod rätt och det gjorde det. Tänkte att det kunde bero på stressen att de såg ut som de gjorde. De var nämligen fortfarande i påsen när jag skulle hämta upp dem. När jag kom hem så blev jag mer övertygad om att det inte är denna variant. Den är blekare och speciellt syns ju ett band längst ner på sidan vilken "Kipili"-varianten skall sakna. Fiskarna på bildlänken nedan är ca 5-6 cm.

            Även om jag inte vet om jag orkar bry mig för min egen skull, så tänkte jag att det kunde vara bra att påtala detta för distributören så att andra slipper bli besvikna. Innan jag gör detta ville jag ändå kolla upp med andra om mina tankar, ifall jag skulle ha fel.



            mvh,

            Christer
            Jag har haft kipillis o de hade inte den där svaga fjärde linjen under det mittersta skarpa bandet som man kan se på bilden.... Jag undrar om inte det kan vara en annan regani det där men är ju svårt att veta säkert dock. ge dom ett par månader att aklimatisera sig i karet osv o se om den gula färgen på kroppen kommer fram bättre. Lycka till.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Det ser ju onekligen lite mystiskt ut med det där nedersta strecket, däremot kommer nog den gula färgen så småningom, som andra säger.

              Om man bildgooglar runt lite så hittar man inte många som hävdas vara kipili som har det där strecket. Hittar faktiskt bara en bild. Här:



              Frågan är väl vad det kan vara istället. Ad Konings BTN-tanganyikabok ger inte mycket hjälp där...
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                till 100% inte en kipili. tittade lite i ad konings tanganyikabok men hittade inte något som passade in på dina. Kan vara en blandning av olika varianter, det kanske är lite kipili i dom.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • chriber
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 84

                  #9
                  Tack för svaren.

                  Var också inne på att det gula kunde komma senare, men samtidigt så minns jag mina tidigare ex. som jag fick 1995-96 och av de tre exemplaren var de två mindre (ca. 5 cm) vackert gula, men jag fick även ett större ex. som var mer beige och hade en antydan på band längst ner, om än inte lika tydligt som på de fiskar jag fick nu. Detta har fått mig att fundera om det även i sjön (Kipili) finns dessa mindre gula djur med antydan till ytterligare ett band.

                  Får väl höra med Simontorp och se vad de säger.

                  mvh,

                  Christer

                  Kommentar

                  • Perikles
                    Användare
                    • december 2005
                    • 658

                    #10
                    Ursprungligen postat av chriber
                    Tack för svaren.

                    Var också inne på att det gula kunde komma senare, men samtidigt så minns jag mina tidigare ex. som jag fick 1995-96 och av de tre exemplaren var de två mindre (ca. 5 cm) vackert gula, men jag fick även ett större ex. som var mer beige och hade en antydan på band längst ner, om än inte lika tydligt som på de fiskar jag fick nu. Detta har fått mig att fundera om det även i sjön (Kipili) finns dessa mindre gula djur med antydan till ytterligare ett band.

                    Får väl höra med Simontorp och se vad de säger.

                    mvh,

                    Christer
                    Jag har oxå köpt regani från Simontorp, de såg lite suspekta ut i början men artade sig efter ett tag. Så här ser de ut nu.
                    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                    Cicero (106-43 f.kr)

                    Kommentar

                    • chriber
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 84

                      #11
                      Perikles,

                      Det där ser ut som en klockren Kipili i mina ögon, snygg firre. Minns du om du såg något band nere mot buken på dem när de var mindre?

                      mvh,

                      Christer

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • december 2005
                        • 658

                        #12
                        Ursprungligen postat av chriber
                        Perikles,

                        Det där ser ut som en klockren Kipili i mina ögon, snygg firre. Minns du om du såg något band nere mot buken på dem när de var mindre?

                        mvh,

                        Christer
                        Om jag inte missminner mig så såg mina ut som dina i början, med ett suddigt band som sedan försvann, men det var ett tag sedan jag köpte mina och minnet blir inte bättre av varken ålder eller sponken. Om det nu inte är Kipili du har då kan det vara J. Regani "Chisanse". Mitt råd är att avvakta ett tag.

                        Cheers
                        Jonne
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag är väldigt tveksam till att det skulle vara J Regani, "Kipili". Jag har själv haft dessa och de som du har bild på ser inte ut att vara i närheten färgmässigt. Tycker också att t ex fenorna har fel färg...men de kanske blir mörkare med tiden. Ynglen som jag fick av J Regani, "kipili" var ganska gula redan från start.

                          Kommentar

                          • chriber
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 84

                            #14
                            Tackar för svaren. Har varit inne på att det skulle vara någon Zambia variant. En sak är säker elaka är de. En har flyttats ut till mitt "uppsamlingskar" och en ny elaking har utkristalliserats och kommer nog åka ut snart. Mina L. stappersi tvingas hålla sig från snäckskalen, vilket inte precis är vad jag hade tänkt mig. Julidochromis var nog inget bra alternativ till ett mindre kar (126 liter).

                            mvh,

                            Christer

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det mesta har nog att göra med när vart och hur man släpper in nya invånare.

                              Jag hade också problem med att ha Prinsessan, Jullar (regani, Kipili) och Ocellatus tillsammans. Ocellatus fick inte plats och minimerades till obefintlighet snabbt av Jullarna främst. Jag hade även Tropheus ungdjur som var mäkta intresserad av de små i snäckskalen, men de attackerade inte som Jullarna. Honorna av Jullar är värst...och störst.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...