Tropheus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • juni 2002
    • 42

    Tropheus yngel

    Hej!
    Mina tropheus sp black pemba har flera gånger lekt. Nu efter otaliga försök har de slutligen lyckats att behålla äggen till färdigutvecklade yngel. På grund av för mycket på jobbet missade jag dock att flytta honan innan hon släppte ut dem. Följden blev slakt. 1 enda unge lyckades jag rädda över till ett annat akvarium. Min första fråga är: Hur ska jag kunna mata denna unge och vad vill den äta?
    Jag flyttade i samband med detta också över en hona som jag tror tuggar. Det är väldigt svårt att se. När jag fångade henne var jag säker , men det är jag inte längre...

    En annan hona i det stora akvariet har nog också ägg i munnen och min nästa fråga är: När kan man flytta över henne? Känner de andra inte igen henne när hon kommer tillbaka? Om jag har 2 honor i samma kar, ska jag då mata även om de tuggar?

    Sista frågan: Hur fångar man lättast tuggande honor? Denna gången släckte jag ljuset i cirka 2 tim och sedan följde jag honorna men ficklampa. Någon som har bättre tips?

    Mvh
    Per T

    Per T
    Per T
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    Hej!
    Gratulerar till ditt yngel. Du kan tex mata ynglet med tex. nykläckt artemia, finhackad räkmix eller smulat flingfoder. Det bästa yngelfodret är nog den nykläckta artemian(kolla under ciklidinfo/vanliga frågor på denna sida hur du ska göra för att kläcka artemian).

    Om du vill flytta honan till ett annat kar så kan det vara lämpligt att göra det efter c:a 25 dagar. Det kan bli problem för honan att bli accepterad när hon ska tillbaka i gruppen igen, men om hon släpper ynglena snabbt, inom en vecka så kan det gå.
    Annars så är det att tömma honan för hand (efter 25 dagar)som gäller. Inte speciellt naturligt och troligtvis så får man "bättre fiskar" om man flyttar honan till ett annat kar men just med Tropheus så tycker jag det är tömning för hand som fungerar bäst.

    Även tuggande honor äter, men eftersom dom inte kan ta stora bitar så bör fodret vara smått.

    Jag brukar tända belysningen nattetid när fiskarna sover om jag ska fånga någon fisk.

    Hälsningar-Stefan

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Per T
      Användare
      • juni 2002
      • 42

      #3
      Tack för svaret!

      Jag har ingen artemia hemma, men jag har en tub av någonting som heter liquifry no 1. Det står att det är till äggläggande fiskar. Kan man prova med det?
      Angående räkmixen: Hur ska man finfördela den? Jag tycker att den är ganska finfördelad redan. Man kan kanske smula den mellan fingrarna när man ger den?
      Honon jag flyttat är jag fortfarande osäker på om hon har något. Ibland ser det ut så, ibland inte. Hon verkar väldigt stressad och är rädd.
      Kan det vara farligt att ha henne själv i detta 100-liters akvariet. Tropheus är ju nästan stimfiskar om du frågar mig.

      Med vänlig Hälsning
      Per T

      Per T
      Per T

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Hej!

        För att honan i 100 liters karet ska känna sig lite lugnare så kan du släcka ljuset i karet och se till så att hon har någon grotta eller något där hon kan gömma sig.
        Att det skulle vara farligt för honan att gå själv, det tror jag inte. Gör du som jag skrev ovan så kommer hon direkt eller inom några dagar känna sig betydligt lugnare.

        Räkmixen kan du tex hacka sönder med en kniv eller något, prova dig fram. Liquifry känner jag tyvärr inte till, kanske kan någon annan svara på detta. Annars så skulle jag råda dig till att köra och köpa lite Artemia, du lär ju förhoppningsvist framöver få en hel del yngel och som jag tidigare sagt så är nykläckt artemia nog den bästa start du kan ge dina yngel, både med tanke på tillväxt och utseende.

        Hälsningar-Stefan

        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Per T
          Användare
          • juni 2002
          • 42

          #5
          Hej igen!

          Det enda ynglet har nu blivit trillingar. Jag hittade 2 levande ungar till idag som jag fångade. Honon har jag släppt tillbaka för att vänta några dagar till, eftersom jag inte vet hur länge hon har tuggat. Om hon skulle släppa dem i det stora karet så får jag vara snabb istället.
          Släppte tillbaka henne också för att jag inte var helt säker på att hon verkligen tuggade. Då hade hon kanske ätit upp de tre små musketörerna och det hade inte varit kul. Hör av mig hur det går!

          Mvh
          Per T
          Per T

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Hej!

            Kolla in denna sidan http://www.tropheus-siden.dk/ under artiklar/att holde tropheus. Han har byggt upp sitt kar med vallisneria längs hela baksidan där honorna kan gå med sina yngel.

            Hälsningar-Stefan

            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • qvintus37
              Användare
              • november 2002
              • 21

              #7
              Liqufry (stavning) brukar man använda till främst labrintfisk-yngel har jag för mig eftersom de är så små.
              Det gör så att små bakteriella djur skapas(typ toofeldjur eller nåt liknande) som de små ynglen kan äta i början.
              Tropheus yngel är väl större, och kan därför ta artemia direkt?

              Kommentar

              Arbetssätt...