Paracyprichromis nigripinnis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nässlan

    Paracyprichromis nigripinnis

    Hej !

    Nån som har några tips på att tömma en tuggande Paracyprichromis nigripinnis hona?
    Försökte göra som ja brukande göra med mina Malawi men hon vägrar att släppa unglen.
    hon har gått i 3 v. nu så det borde vara dax .
    Nu ser hon trött å sliten ut efter ja försökte, nu går hon själv i ett kar, får se om hon repar sig.....
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Eget kar från början hade kanske gjort att hon inte sett trött och sliten ut nu. Varför ska du tömma henne?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      För att det går snabbare och de blir inte ihjälslagna när man släpper tillbaks dem. Öppna munnen försiktigt antingen med fingrarna eller ngt trubbigt så inte yngel eller honan tar skada. Ha sedan en skål med vatten i som du doppar honan med munnen öppen då brukar ynglen komma ut. Har cyprochromis med de är ju väldigt lika nigripinis.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Jag hade inget problem med mobbning när jag släppte tillbaka nigripinnis-honan efter att den gått några dagar i ett spottkar och sedan spottat på egen hand. P. nigripinnis känns ju inte som den aggressivaste cikliden direkt, men min erfarenhet är inte direkt enorm, så det är kanske inte helt omöjligt att det blir problem med mobbning.

        I övrigt tycker jag inte alls P. nigripinnis är lik C. leptosoma, bortsett från kroppsbyggnaden. Leptosomorna far ju runt som skållade troll, medan nigripinnisarna mest softar.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • nässlan

          #5
          Paracyprichromis nigripinnis

          Hej!

          Nu har hon släppt ut ynglen . men det är nog kört för henne hon ser värre ut än mej en lördagskväll. det blev 12 st. Är inte det många ? ynglen är ju rätt så stora.
          Hon kanske var i dåligt skick å så fick hon många å det tog knäcken på henne.
          Vi får se om hon klarar natten.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Det var kroppsmässigt jag syftade på som du påpekar dinajel. Beteendet är ju helt olikt det också. Det är ungefär lika många som mina cyprochromis-honor får och de är ganska stora.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag har aldrig haft problem med att de repat sig. Det ar inga problem att slappa tillbaka dem dessutom. Jag forsokte tomma en gang (skulle resa bort tva manader och ville ha ynglen) men det gick inte, men honan dog (troligen av stress eller att jag skadade henne). Munnen verkade lasa sig pa nagot satt som jag inte sett hos annan fisk.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Min erfarenhet av cyps tömning är att om man tar en hona med romm i munnen så spottar hon ut rommen om man tar henne upp ur vattnet. En hona med yngel i munnen är enligt mig väldig svår att tömma. Jag har bara gjort det en gång och kommer aldrig aldrig att göra om det.
                Ynglen verkar klamra sig fast i munnen på nåt sätt och man får hålla på länge innan alla ynglen (12-16) är ute.

                Och precis som Ola skriver så är jag oxå övertygat om att det är alldeles för stressigt för honan och även den honan jag tömde dog dagen efter tömningen.

                Det är inte normalt att tömma honor, så det bästa är att ha ett yngelkar där honan kan spotta ut sina yngel och man slipper få dåligt samvete för att man "plågat ihjäl" en vacker fisk.
                Har man många gömslen i akvariet så finns det alltid chans att nåt yngel klarar sig.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  De gånger jag har tömt cyps och paracyps så har jag hållt honan med munnen i vattnet och försiktigt kittlat den under hakan. I regel brukar de spotta ynglen då.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    det bästa sättet är dock att låta henne spotta själv. Paracyps verkar vara lite känsligare mot tömning än cyprichromis.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Låt honan gå själv i ett akvarium.. dom blir (nästan)aldrig mobbade när dom kommer tillbaka om du har en större grupp, samma gäller tropheus om man har en grupp på ca 30 djur, då märker dom oftast inte ens att en hona kommer tillbaka.. det är faktiskt värre med Pseudotropheus, spec demasoni. där går det inte att bara släppa i en ensam hona efter en spottning..
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • nässlan

                        #12
                        Paracyprichromis nigripinnis

                        Hej!
                        Tack för alla svar!
                        Hon klarade inte natten men ynglen mår bra , nästa gång ska ja låta honnorna gå i ett yngelkar och inte försöka tömma dem.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Av de samlade erfarenheterna i denna tråd kan man knappast dra någon annan slutsats än att tömning av tuggande honor av denna art är mycket stressande för den utsatta honan och ofta till och med leder till dess död.

                          Även om erfarenheten säger att det inte är lika skadligt för honor av andra arter så är det ett intressant bidrag till debatten kring forcerad tömning vs naturlig spottning.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Jag är övertygad att jag skulle kunna tömma en P. nigripinnis utan att den tar skada(handlar mkt om teknik) men som ni säger det bästa är väl kanske att honan får spotta själv, har man inte tid o lust o vänta så är tömning perfekt om man gör det på rätt sätt. Mina cyps tar aldrig skada.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Jag är övertygad att jag skulle kunna tömma en P. nigripinnis utan att den tar skada(handlar mkt om teknik) men som ni säger det bästa är väl kanske att honan får spotta själv, har man inte tid o lust o vänta så är tömning perfekt om man gör det på rätt sätt. Mina cyps tar aldrig skada.

                              Mvh/ BB

                              Vad vinner man på att tömma honorna? Ynglen släpps väl i ett yngelkar vid eller efter tömning? Så då kan ju honan gå där o spotta själv, eller hur?
                              Och vadå inte tid o lust att vänta? Det är väl fiskarnas hälsa man får sätta på 1:a plats om man nu inte har en "fiskfabrik"
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...