Räcker 240l (tangayika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Räcker 240l (tangayika)

    Min man har köpt ett nytt golfset = jag kan köpa nytt akvarium

    Vi har ju redan ett 375liters och kommer att köpa ett mindre, men frågan är hur litet.
    Jag vill ha Tangayika i det och är inte förtjust i stora fiskar. Föredrar mindre och fler än ett stor rackare.

    Vilken storlek kan vara lagom.... 180liter till runt 250liter hade jag tänkt. Ev lite större om det är ett måste.

    Jag gillar de där svarta med vita prickar och de svarta med vitt band....(vad nu de kan tänkas heta)
    Lämpligt sällskap för dessa?
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Menar du Altolamprologus? Eller är det nån sorts Lamprologus/Neolamprologus?
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • ciklidis
      Användare
      • oktober 2005
      • 98

      #3
      De är helt svarta och har små vita prickar på sig.
      Ganska små och knubbiga vid huvudet...
      Sedan finns det en som har samma kroppsform men är helt svart med ett vitt band vid gälarna.....

      Vet ngn vilka det kan vara...

      Den liknar framsidan på boken skriven av Ad könings framsida...
      (boken om Tanganyika ciklider)
      Senast redigerad av ciklidis; 28 juni 2006, 21:09.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Eller kanske Tropheus Duboisi?? Isf;Vuxna sådana bör ha ett större kar. Men skaffar du små yngel (svarta m vita prickar) kan de gå nåt år kanske.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Eller kanske Tropheus Duboisi?? Isf;Vuxna sådana bör ha ett större kar. Men skaffar du små yngel (svarta m vita prickar) kan de gå nåt år kanske.
          Du gissade rätt... De var dem som jag tyckte var snygga....
          Synd med storleken på akvariumet, ev så skulle de ju kunna få ta över det större vi har men samtidigt så gillar jag mina golden och aulonocaror...

          Har du ngt bra tips på ngn annan snygging (som är möjlig att få ta på)

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • maj 2006
            • 246

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidis
            Synd med storleken på akvariumet, ev så skulle de ju kunna få ta över det större vi har men samtidigt så gillar jag mina golden och aulonocaror...
            Visst kan du byta invånare i karen.. Golden och aulonocaror kan ju gå i ett 240L.

            Då kan du ha en grupp T.Duboisi i 375L...
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • ciklidis
              Användare
              • oktober 2005
              • 98

              #7
              Får kanske vänta till hösten. "Mitt zoo" tar inte in ciklider förrän i höst pga alla dammfiskar som ska få plats.
              De har dubbisar på djurmagasinet men de hade rätt mkt döa fiskar i var och varannat kar och de såg inte frächa ut..

              Vore riktigt trevligt att ha tid att fixa en schysst bakgrund

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • december 2005
                • 658

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidis
                Du gissade rätt...
                Han gissade inte, Ozric är ett pro.
                Men visst, sätt malawin i 240:n som Mikael sa, det kommer att fungera utmärkt. Köp sedan 25-30 st 3-4 cm Tropheus Duboisi "Maswa"-yngel, det finns många som odlar dem. De är otroligt charmiga som små, och fantastiskt vackra som vuxna. De är heller inte så svåra att få lek av.
                Lycka till
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidis
                  De har dubbisar på djurmagasinet men de hade rätt mkt döa fiskar i var och varannat kar och de såg inte frächa ut..
                  Jag skulle inte rekommendera att köpa där, titta in på www.fiskformedlingen.se eller sätt in en annons här, de är snart klara med köp/sälj-sajten.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • ciklidis
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 98

                    #10
                    Ursprungligen postat av Perikles
                    Jag skulle inte rekommendera att köpa där, titta in på www.fiskformedlingen.se eller sätt in en annons här, de är snart klara med köp/sälj-sajten.
                    Nej, djurmagasinet köper jag bara kattmat hos.... Fast just vårt djurmagasin har en fantastiskt duktig och kunnig ciklid intresserad kille som jobbar där.

                    Tack för länk tipset...ska kolla där

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      vilka mått är de på 240l som du hade tänkt? farsan odlade trophar när jag var liten. i akvarier som låg mellan 200-300l funkad hur bra som helst.. håller själv en moorri grupp i ett 208. men har tänkt flytta dom till något större när vi hittar något hus.. inte för att det funkar dåligt men tycker de ser trevligare ut med ett lite större akvarium + att de är lite mindre jobb..

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Jag har rätt begränsad erfarenhet av duboisi, men den erfarenhet jag har är att 200 liter & 10 troffar var alldeles för lite - de slog ihjäl varandra direkt när de blev könsmogna. Nio slog den tionde, åtta slog den nionde etc tills det var en ensam hane kvar, och den dödade mina prinsessor.

                        För vad det är värt... skulle jag själv försöka med duboisi igen skulle jag satsa på 20-30st i ett 450 eller 540.

                        Men det är verkligen enormt vackra fiskar.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          är inte liter antalet som är viktigt utan botten ytan. har inte hållit på med trophar nu på ett tag.. men mina första fiskar som ja fick när ja va kanske 5 var duboisi... sen så har jag inte haft någon tropheus grupp alls på ganska många år nu men skaffade en ny grupp (15st) för kanske 10månader sen eller nå sånt (inte dubbar utan en moorri grupp)... no har dom slagits så dom har haft nått sår men aldrig något alvarligt...

                          Kommentar

                          • _erik_
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 242

                            #14
                            Jag höll 10 dubbar i ett 260 liters. Funkade fint, de lekte och jag hade aldrig några problem... Fast å andra sidan så var de inte större än 9 cm, fast flera av honorna lektes av ett par gånger.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...